The Walking Dead -floppi syventää ansiokkaan Starbreezen ahdinkoa – toimitusjohtaja eroaa ja yrityssaneeraus kutsuu / Uutiset / pelaaja.fi

The Walking Dead -floppi syventää ansiokkaan Starbreezen ahdinkoa – toimitusjohtaja eroaa ja yrityssaneeraus kutsuu

3.12.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
5

Marraskuussa pc:lle saapuneen Overkill's The Walking Dead -pelin heikko menestys on kaivanut pelitalo Starbreezea aina vain pahempaan jamaan kuin aluksi saatettiin luulla. Näin maanantaina ruotsalaisyhtiö ilmoitti, että se on hakeutunut yrityssaneeraukseen pyrkimyksenään saada taloutensa taas kuntoon

Samalla Starbreezen toimitusjohtaja Bo Anderssonin on kerrottu eronneen pestistään ja jättäneensä yhtiön hallituksen.

.– Päätös perustuu likviditeetin vähyyteen ja on nähty tarpeellisena, jotta yhtiöllä olisi tarpeeksi aikaa neuvotella pitkän aikavälin rahoitusratkaisu ja toteuttaa muutoksia organisaatiossa ja sen toiminnassa, Starbreezen tiedotteessa kerrotaan. 

Starbreezen mukaan nykyisessäkin tilassaan yhtiön tarkoituksena on jatkaa palkkojen maksamista työntekijöille 

Hyvin paljon yhteistyöräiskintä Paydayn henkeen tehty Overkill's The Walking Dead julkistettiin alunperin jo neljä vuotta sitten vuotta 2016 ajatellen. Luonnollisesti kyseiseen tavoitteeseen ei kuitenkaan päästy ja yhä edelleen peliä odotellaan pc:n lisäksi konsoleille. Starbreeze yritti hiljattain tehdä pelistä houkuttelevamman tarjoamalla siitä halvemman aloituspaketin napattavaksi, mutta nähtäväksi jää, miten se lopulta pelaajia innostaa.

Starbreeze tuli aikoinaan tunnetuiksi yksinpelivetoisten räiskintäpelien, kuten The Chronicles of Riddickin ja The Darknessin, tekijänä. Paydayn menestyksen myötä se teki siirtymän kuitenkin verkkovetoisempiin peleihin laajentaen toki samalla toimintaansa myös julkaisemisen maailmaan. Tarkoituksena sen onkin ollut tuoda kauppoihin vielä Double Finen kehittämä Psychonauts 2 ja OtherSider Entertainmentin System Shock 3, joskin nähtäväksi nyt jää, mitä kyseisille suunnitelmille käy.

Lähde: Starbreeze

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn

Tuntuu että niin usea pelistudio lepää aina sen uuden pelin varassa ja jos se floppaa niin koko studio kaatuu.

Käyttäjän pandemic kuva
pandemic
Lainaus DuskTillDawn

Tuntuu että niin usea pelistudio lepää aina sen uuden pelin varassa ja jos se floppaa niin koko studio kaatuu.

Niinhän tuo tuntuu olevan nykyisin aika yleistä, mitä EA:ta seuraa, kun tuntuu jokavuosi joku studio lopettavan.

Walking deadikin ollut ihmeen pitkä projekti, joka on venynyt alkuperäisestä julkaisusta pari vuotta eteenpäin ja sen jälen näkeekin. Harmi vaan että julkaisussa niin buginen + hieman saman tyylinen ja rasittava AI joka tympäsi jo Payday 2:ssa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus DuskTillDawn

Tuntuu että niin usea pelistudio lepää aina sen uuden pelin varassa ja jos se floppaa niin koko studio kaatuu.

Sitä se peliala on valitettavasti. Rahallinen panostus on tehtävä ennakkoon ja jos julkaisun jälkeen sitä kaikkea ei saa takaisin, eli myyntiodotukset pettää, niin tällä tasolla se väkisinkin tuntuu jossain.

Julkaisuputkessa Starbreezellä ainakin tällä tietoa on ensi vuonna Psychonauts 2 ja jossain tulevaisuudessa System Shock 3. Saa nähdä ehtivätkö nämä pelit hätiin, vai saako THQ Nordic tästäkin uuden konkurssipesän ratsattavaksi.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Kiinnostaisi tietää, että kuinka paljon meni massia niihin hienoihin mainosvideoihin... Peli lopulta paljastui vain keskinkertaiseksi Left 4 Dead kopioksi, joten eipä tuo ihme ole jos ei ole kiinnostanut. Aiheesta saisi varmasti ihan toimivankin pelin aikaiseksi omilla mausteilla mutta nyt taidettiin nojata turhan paljon lisenssin voimaan.

Käyttäjän OsKu kuva
OsKu

Harmi, tämä pelistudio teki aikoinaan hyvin tunnelmallisia pelejä Riddickin ja The Darknessin kohdalla.

Nostoja