Warcraft 3: Reforged sai faneilta täystyrmäyksen / Uutiset / pelaaja.fi

Warcraft 3: Reforged sai faneilta täystyrmäyksen

3.02.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
10

Viime viikolla julkaistu Warcraft 3: Reforged on saanut tylyn vastaanoton pelisarjan faneilta.

Warcraft 3: Reforged on saanut heti julkaisunsa jälkimainingeissa kyseenalaisen kunnian olla Metacritic-käyttäjien kaikkien aikojen huonoimmaksi arvioitu peli. Käyttäjäarvioiden keskiarvo on 0,5 pistettä 10 mahdollisesta, kun arvosteluja on annettu kaikkiaan hieman yli 20 000 kappaletta. Arviopalautteiden perusteella Warcraft 3: Reforged on ylihinnoiteltu teräväpiirtopäivitys, joka ei täytä kehittäjien antamia lupauksia.

Käyttäjäarviot nostavat esiin esimerkiksi pelin markkinoinnissa käytetyt välianimaatiot, jotka kuitenkin loistavat lopullisessa julkaisussa poissaolollaan. Esimerkiksi alla nähtävä video vertailee julkaistua versiota Blizzcon 2018 -tapahtumassa esiteltyyn videomateriaaliin, ja erot niiden välillä ovat melkoiset.

Lähde: Metacritic

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Aliarvoista suorittamista Blizzardilta kerta kaikkiaan...

Pelistä löytyy esim bugi jonka takia häviät kampanjatehtävän heti alkuunsa, ranked moninpeli puuttuu kokonaan, välillä grafiikka bugittaa, välianimaatoihin ei ole paria poikkeusta lukuunottamatta panostettu pätkääkään, ainoastaan 3 kenttää on tehty uusiksi ja kaiken huipuksi pelin ongelmat heijastuvat myös alkuperäiseen peliin, jonka käyttäjät pakotetaan lataamaan päivitys koska vanhaa Battlenettiä ei enää ole.

Edes uusittu grafiikka ei täysin miellytä silmää, sillä valaistus/varjo efektit puuttuvat käytännössä täysin ja tämä tekee pelistä varsin tylsän näköisen. Sitte siihen päälle vielä tämä harhaanjohtava markkinointi.

Että harvinaisen hyvin juosten kustu projekti, RIP Blizzard

Käyttäjän Paronipekugram kuva
Paronipekugram

pitäs tyyytyä allkuperäseen ja olla pyytämättä remastereita

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis
Lainaus Paronipekugram

pitäs tyyytyä allkuperäseen ja olla pyytämättä remastereita

Sekään kun ei valitettavasti ole enää vaihtoehto. Reforged korvasi alkuperäisne WC3:n täysin. Alkuperäisen WC3:n omistajat joutuvat lataamaan 30 gigaa HD assetteja, jotka sitten pysyy piilossa käyttämättöminä kunnes maksat kolme kymppiä Reforgedista.

Ainut tapa pelata alkuperäistä WC3:sta on asentaa se CD:ltä. Tosin tuossa versiossa ei ole enää nettipeliä, joten se on vain kampanjapeleihin ja LAN käyttöön.

Käyttäjän CLD2 kuva
CLD2

Taidan vaan tyytyä kampanjan pelaamiseen CD:ltä

Käyttäjän Stan kuva
Stan
Lainaus CLD2

Taidan vaan tyytyä kampanjan pelaamiseen CD:ltä

Sama, jos ja kun saavat tämän sellaseen kasaan kuin sen pitäisi olla niin sitten voisin harkita ostoa.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick
Lainaus Balnazzard

Edes uusittu grafiikka ei täysin miellytä silmää, sillä valaistus/varjo efektit puuttuvat käytännössä täysin ja tämä tekee pelistä varsin tylsän näköisen. Sitte siihen päälle vielä tämä harhaanjohtava markkinointi.

Että harvinaisen hyvin juosten kustu projekti, RIP Blizzard

Kuuleman mukaan Blizzard kertoi kyllä puuttuvista ominaisuuksista, mutta teki sen niin viimetinkaan ja niin vähin äänin, että se meni suurimmalta osalta ohi.

Kaikinpuolin ihan reisille mennyt "remasteri" tai "remake". Eiköhän tällä voi karistaa viimeisetkin harhaluulot siitä, että Blizzardi tekisi enää laatua.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus Boblick

[quote="Balnazzard"]Edes uusittu grafiikka ei täysin miellytä silmää, sillä valaistus/varjo efektit puuttuvat käytännössä täysin ja tämä tekee pelistä varsin tylsän näköisen. Sitte siihen päälle vielä tämä harhaanjohtava markkinointi.

Että harvinaisen hyvin juosten kustu projekti, RIP Blizzard[/quote]Kuuleman mukaan Blizzard kertoi kyllä puuttuvista ominaisuuksista, mutta teki sen niin viimetinkaan ja niin vähin äänin, että se meni suurimmalta osalta ohi.

Kaikinpuolin ihan reisille mennyt "remasteri" tai "remake". Eiköhän tällä voi karistaa viimeisetkin harhaluulot siitä, että Blizzardi tekisi enää laatua.

Joo siis itse olin kyllä tietoinen monista niistä ominaisuuksista jotka jättivät pois, mutta esim puuttuvista ominaisuuksista moninpelipuolelta ja custom-game oikeuksista eivät hiiskuneet sanallakaan ennen julkaisua. Ja tosiaan eivät edes listaneet pelin sivuille mitä ominaisuuksia karsittiin/jätettiin pois, vaan erittäin harhaanjohtavasti antoivat nettisivuillaan ymmärtää että kaikki mitä v.2018 luvattiin löytyisi myös lopullisesta versiosta.

Tosiaan osoittaa melkoista epäpätevyyttä munata 18 vuotta vanhan pelin remaster/remake näin pahasti ja vielä se että samalla tuhosivat käytännössä alkuperäisen Warcraft III:n moninpelin lopullisesti.

Jokaisen itseäänkunnioittavan pelaajan tulisi jättää Blizzardin tulevat pelit suosiolla väliin, elleivät lähde rankalla kädellä korjaamaan Reforgea....vaatisi kyllä FF XIV: Realm Rebornin kaltaisen "uudelleen julkaisun", jota tuskin tulee tapahtumaan....

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Ihan käsittämätön soppa. Miten ei ole kellekään tullut mieleen, että ehkä edes se originaali peli olisi syytä jättää koskemattomaksi, jos aikoo julkaista uuden vieläpä jokseenkin raakileena. Ei tämä vastaanotto ole voinut tulla Blizzardille ihan täytenä yllätyksenä.

Yksi toinen hauska asia päivityksessä on sen EULA, joka ilmeisesti toteaa, että tästä lähtien kaikki modit ovat Blizzardin omaisuutta. Ei tarvitse olla kummoinen selvännäkijä, että näkee tässä piilevät kaunat Valvea ja DotA 2:ta kohtaan. Vaikea kuitenkaan uskoa, että tämä voisi missään universumissa olla laillista, vaikka kuinka se johonkin EULA:aan olisi kirjattu. Amerikan ihmevalloissa kaikki tosin on mahdollista.

Modien jakelun voi kieltää, jos ne sisältävät Blizzardin luomaa alkuperäistä sisältöä, mutta että Blizzard voisi yksipuolisella sopimuksella vaatia omakseen myös modaajien luoman sisällön? Kuulostaa aivan uskomattomalta ja ennen kaikkea uskomattoman härskiltä.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick
Lainaus Haerski

Yksi toinen hauska asia päivityksessä on sen EULA, joka ilmeisesti toteaa, että tästä lähtien kaikki modit ovat Blizzardin omaisuutta. Ei tarvitse olla kummoinen selvännäkijä, että näkee tässä piilevät kaunat Valvea ja DotA 2:ta kohtaan. Vaikea kuitenkaan uskoa, että tämä voisi missään universumissa olla laillista, vaikka kuinka se johonkin EULA:aan olisi kirjattu. Amerikan ihmevalloissa kaikki tosin on mahdollista.

Modien jakelun voi kieltää, jos ne sisältävät Blizzardin luomaa alkuperäistä sisältöä, mutta että Blizzard voisi yksipuolisella sopimuksella vaatia omakseen myös modaajien luoman sisällön? Kuulostaa aivan uskomattomalta ja ennen kaikkea uskomattoman härskiltä.

Joo, tuosta modien omimisesta on ahkerasti uutisoitu maailmalla ja syyksi epäilty juuri tuota mitä mainitsitkin. Ja samaa myös muiden sivustojen kommentoijat ovat pohtineet, että lieneeköhän nyt ihan täysin laillista. Mutta kenellä yksittäisellä modaajalla olisi rahkeita alkaa oikeuteen menemään vääntämään asiasta Blizzardin kanssa? Taitaa kyseessä olla vain oikeustoimilla kiusaamista ja pelottelua, eikä oikeasti lainvoimaista.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Boblick

Joo, tuosta modien omimisesta on ahkerasti uutisoitu maailmalla ja syyksi epäilty juuri tuota mitä mainitsitkin. Ja samaa myös muiden sivustojen kommentoijat ovat pohtineet, että lieneeköhän nyt ihan täysin laillista. Mutta kenellä yksittäisellä modaajalla olisi rahkeita alkaa oikeuteen menemään vääntämään asiasta Blizzardin kanssa? Taitaa kyseessä olla vain oikeustoimilla kiusaamista ja pelottelua, eikä oikeasti lainvoimaista.

Luin hommaa vähän pitemmälle ja nähtävästi tuo pykälä "custom-pelien" omistussuhteesta on ollut jo aikaisemminkin pelissä ja koskee siis Blizzardin editoreilla luotuja modeja. Nyt se on kuitenkin laajennettu kattamaan myös kaikki tekijänoikeudet käyttäjän itse luomaan sisältöön (...including, but not limited to any copyrights in the content). Lisäksi on asetettu rajoituksia, kuten kolmansien osapuolien tekijänoikeuksin suojatun sisällön täyskielto.

Herää kysymys ovatko nämä kaksi päivitystä yhteydessä toisiinsa: Blizzard claimaa kaikki tekijänoikeudet itselleen, mutta jos modi sattuu sisältämään tavaraa, joka ei ole tekijän omaisuutta, niin silloin Blizzard modin omistajana olisikin vastuussa. Eli jos tekijänoikeuden omistaakin vaikkapa Nintendo, niin Blizzard on kusessa.

Ei tähän vieläkään tahdo löytyä mitään muuta selitystä, kuin Blizzardin ahneus, joka nyt aika merkittävästi verottaa modaajien vapaudesta ja luovasta hulluudesta.

Aikaisemmin Valven kanssa kiistelty DotA oli muuten myös luotu Blizzardin editoreilla, joten selvästi tässä on nyt haluttu tukkia tällainen muutaman miljoonalappusen mentävä aukko systeemissä.

EDIT: Tästähän saisikin hauskan seuraleikin, jossa aletaan joukolla tehtaille vaikkapa Mario-aiheisia kenttiä Reforgediin, vinkataan niistä Nintendolle ja liitetään mukaan EULA, jossa Blizzard julistaa omistavansa kaiken sisällön... Eli siis myös Super Marion... joka on Nintendon omaisuutta. Sitten popcornit mikroon ja katsotaan mitä tapahtuu.