Watch Dogs -grafiikkavertailussa tuore Wii U -versio vastaan PS4 / Uutiset / pelaaja.fi

Watch Dogs -grafiikkavertailussa tuore Wii U -versio vastaan PS4

27.11.2014 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
11
Watch Dogs -grafiikkavertailu laittaa Wii U:n ja PS4:n vastakkain

Ubisoftin keväällä ilmestynyt Watch Dogs on saapunut viimein myös Wii U:lle, joten on luonnollisesti aika katsoa kuinka Nintendon konsoli pärjää uuden konsolisukupolven kyydissä.

Grafiikkakohuissakin ryvettyneen Watch Dogsin grafiikkavertailusta vastaa Eurogamerin Digital Foundry. Tällä kertaa Watch Dogsin Wii U -versio on laitettu rinnakkain Sonyn konsolien kanssa. Vertailun perusteella Wii U -versio perustuu vanhalle konsolisukupolvelle ilmestyneeseen versioon, eikä Ubisoftin Bukarestissa sijaitseva studio ole tehnyt merkittäviä graafisia parannuksia Nintendon konsolille käännöstä puuhatessaan.

Wii U -version natiiviresoluutio on PS3-version tapaan 1152x648, mikä osaltaan johtaa merkittäviin eroihin PS4:n 1600x900 -resoluution rinnalla. Myös valaistusefekteissä Wii U:n Watch Dogs jää uuden konsolisukupolven jälkeen, vaikka havaittavissa on pieniä parannuksia PS3-versioon verrattaessa. Watch Dogsin Wii U -version suorituskyvyssä taas on merkittäviä puutteita, sillä etenkin ulkomaailmassa liikuttaessa pelin ruudunpäivitysnopeus pyörii jatkuvasti 20-25 kuvaa/sekunti -tasolla. Tarkempia yksityiskohtia vertailusta voi lukea lähdelinkistä.

Lähde: Digital Foundry

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän redshift kuva
redshift

Pystyy olemaan paskan näköinen peli alustasta riippumatta. Wii U:lla vielä astetta karseampi ulkoasu. Juurikin valaistuksessa ja tekstuurien laadussa kuitenkin selvä ero PS4 version hyväksi. Miiversestä pelaajien kommentteja lukenut ja kuulemma melkoinen diashow tosiaan tuo Wii U versio.

Käyttäjän Krademuzy kuva
Krademuzy

Aika pahasti putoilee Wii U -version fps.

Käyttäjän Hakli kuva
Hakli

Auts! Taisi pahimillaan käydä 14fps:ssä tolla Wii U:lla.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Säälittävää vuonna 2014. Alle 720p ja fps polkee suossa. Muutenkin puoli vuotta ja ylikin muiden ja parempien versioiden jälkeen. Ei kannata Ubilla ihmetellä jos Wii U versio ei myy hyvin. Oli kyllä karseen näköstä katseltavaa. Eikö Wii U:n kuitenkin pitäisi olla "tehokkaampi", kun PS3? Devien kädettömyyttä vai PS3:sen piileviä tehoja?

Parempi vaan jättää Nintendolle se Wii U pelien tekeminen ja Nintendo toivottavasti tajuaa panostaa seuraavan laitteensa tehoihin gimmickien sijaan.

Tuo Watch Dogs oli karmee välillä jopa PS4:llä. Steady 30 fps in my ass! Eikä edes 1080p. Vois tulla ne uudet konsolit jo, jos multa kysytään.

Ärsyttää tuo karmee depth of fieldin ylikäyttö muutenkin. Mistä lähtien peleistä piti alkaa tarkoituksella tekemään rumemman näköisiä? Onneks sen sentään osassa peleissä saa pc:llä pois päältä, mutta sieltäkin löytyy niitä mottipitä joissa on neljä post fx:ää samassa napissa joten täytyy ottaa kaikki tai ei mitään. Cut sceneissä toi vielä menee, kun on niin "cinematic", mutta gameplayn aikana helvettiin tolllaset ruudun sumentajat!

Käyttäjän lindario kuva
lindario

"Parempi vaan jättää Nintendolle se Wii U pelien tekeminen ja Nintendo toivottavasti tajuaa panostaa seuraavan laitteensa tehoihin gimmickien sijaan."

Innovaatioita vastaan minulla ei ole mitään, mutta kieltämättä kyrsii Nintendo-pelaajana joutua turvautumaan useampaan kuin yhteen konsoliin jos mielii pelata multiplättäreitä. Siis tehoja todellakin peliin ensi ketaalla, pliis.

Käyttäjän onnistunyt kuva
onnistunyt

Maksavat pelaajat ei todellakaan ansaitse tällaista!

Käyttäjän Eerie kuva
Eerie

Wii U:n rauta on jotakuinkin samaa kauraa kuin PS3/Xbox 360 joten tuliko tämä yllätyksenä?

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Digital Foundryn artikkelista ja youtube kanavalta löytyy siis PS3 versioon vertailu joka on ehkäpä hieman parempi huomioiden hevosvoimat.

Redditissä spekuloitiin että olisiko Wii U:lla pullonkaulana prosessori, jonka takia ovat voineet heitellä grafiikoita hieman paremmaksi joista varmaan näkyvimpiä varjot ja vsync, mutta sitten itse peli tosiaan on mitä on.

Jos oltaisiin julkaistu samoihin aikoihin kaikkien muiden versioiden kanssa olisivat ehkä päässeet sillä että kuitenkin PS3/360 versiot toimivat lähes yhtä paskasti, mutta puoli vuotta myöhemmin täyteen hintaan kun muilla alustoilla saa jo puoleen hintaan parempana? Noope.

Lainaus käyttäjältä snaketus

Ärsyttää tuo karmee depth of fieldin ylikäyttö muutenkin. Mistä lähtien peleistä piti alkaa tarkoituksella tekemään rumemman näköisiä? Onneks sen sentään osassa peleissä saa pc:llä pois päältä, mutta sieltäkin löytyy niitä mottipitä joissa on neljä post fx:ää samassa napissa joten täytyy ottaa kaikki tai ei mitään. Cut sceneissä toi vielä menee, kun on niin "cinematic", mutta gameplayn aikana helvettiin tolllaset ruudun sumentajat!

DoF ei itseä haittaa, mutta jumalauta se liikesumennus ja varsinkin FC3 oli paha tuossa että aivan kaikki oli sen PostFX asetuksen alla ja asettamalla sen pois ei siltikään poistanut aivan kaikkea jälkitehostetta.
Onneksi on conffit, kunhan vain tarjoavat sellaiset eivätkä kryptaa niitä (katson suo rockstar).

Käyttäjän PSPiraatti kuva
PSPiraatti

20 fps:llä ei voi enää nauttia tämänlaisesta pelaamisesta..

Käyttäjän flimplay kuva
flimplay

Paskalta näyttää kyllä toi PS4 versiokin. Nextgen my ass.