Windows-pelit saapuvat Linuxille Steam Playn uudella betaversiolla / Uutiset / pelaaja.fi

Windows-pelit saapuvat Linuxille Steam Playn uudella betaversiolla

23.08.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
17

Valven pyrkimys parantaa Linux-käyttöjärjestelmien pelitarjontaa on ottanut huomattavan harppauksen eteenpäin tällä viikolla  Osana Steamia toimivalla uudella Steam Playn betaversiolla Valve on tuonut pelipalveluunsa Proton-nimeä kantavan työkalun, joka tekee Windows-peleistä yhteensopivia Linuxin kanssa.

Alustavasti Steamin kautta tuetaan virallisesti 27 peliä, joiden joukkoon lukeutuu muun muassa uusin Doom, Beat Saber, Tekken 7, NieR: Automata ja Into the Breach. Valven mukaan testausintoisemmat voivat kokeilla kuitenkin myös muitakin nimikkeitä ohittamalla Steamiin oletuksena asetettuja rajoituksia sen valikoista.

Eniten ongelmia Valve odottaa peleistä, jotka käyttävät monimutkaista digitaalisten oikeuksien hallintaa tai huijauksenestoa.

Proton perustuu laajalti Wine-nimiseen yhteensopivuushankkeeseen. Laajemmin Steam Playn uudesta betaversiosta voi lukea suomeksi vuorostaan lähdelinkistä.

Lähde: Steam

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän PSPiraatti kuva
PSPiraatti

Loistava uutinen, Linuxiin vaihtaminen koko ajan vain todennäköisempää :)

Käyttäjän humungus kuva
humungus

Tietysti tuo "Proton" joka perustuu Wineen syö sitten osansa tehoista. Joten ehkä sitten FPS kärsii jonkin verran kun verrataan miten ne (Windows-pelit) pyörivät vaikkapa Win 10:illä. Itselläni kun on pitkä PC-kokemus ja toimiva tietoturva niin en näe minulle etua Linuxiin siirtymisestä (ei tule matoja eikä viruksia) toki kokeillut olen Linuxia (Ubuntu, Mint).

Käyttäjän markusbob kuva
markusbob
Lainaus humungus

Tietysti tuo "Proton" joka perustuu Wineen syö sitten osansa tehoista. Joten ehkä sitten FPS kärsii jonkin verran kun verrataan miten ne (Windows-pelit) pyörivät vaikkapa Win 10:illä. Itselläni kun on pitkä PC-kokemus ja toimiva tietoturva niin en näe minulle etua Linuxiin siirtymisestä (ei tule matoja eikä viruksia) toki kokeillut olen Linuxia (Ubuntu, Mint).

Tuskin kukaan haluaa vaihtaa sen takia Linuxille, että siellä on vähemmän roskaohjelmia. Lähinnä varmaan sen takia, että voidaan näyttää keskisormea Mikkisoftalle.

Käyttäjän kribmeister kuva
kribmeister

Linuxin käyttämisessä hienointa on kattoa alaspäin kaikkia Windows käyttäjiä ja kertoa niille kuinka on linuxin käyttäjä. Ja vegaani. Ja militantti feministi. Sillonko joku kysyy tulta.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Hienoa, että aiheesta saatiin uutinen myös tänne. Ajattelin jo, että aihe saattaisi olla liian eksoottinen, mutta onneksi Pelaaja osoitti jälleen monipuolisuutensa.

Niin hyviä kuin GOG.com ja muut sovelluskaupat ovatkin, niin kyllä Valve näytti jälleen miksi itse pelini ostan heiltä kaikkein mieluiten. Panostus avoimeen PC-alustaan on ollut viime vuosina kiitettävää.

Ei ole kuin muutama peli, joiden takia itselläni on Windows vielä asennettuna. Saa nähdä jos en tarvitsisi Windowssia tulevaisuudessa enää lainkaan.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Ensimmäisenä uutisen luettua tuli mieleen, kuinka oletin steamin linux version olevan julkaisussa tätä: natiivit pelit pyörisivät natiivisti ja loput pystyisi lataamaan mutta pelaaminen vaatisi wineä, yms. mutta näemmä tähän asti pitänyt pyörittää kahta versiota steamistä jos halunnut windows only pelejä pelata.

Jonkun verran myös näyttänyt olevan harppauksia DX->Vulkan projekteissa, joten en näe kauheana mahdottomuutena että isommat ja uudemmatkin pelit pyörisi ongelmitta kohta.

Käyttäjän MacGyver69 kuva
MacGyver69

Eilen kokeilin MGSV:TPP ja kokemus oli täysin sama kuin olisin pelannut Windowsissa. Peli pyöri 2560x1440 resoluutiolla eikä fps laskenut alle 60fps (ainoastaan online ei toiminut). Asiaa ehkä auttaa 1080ti näyttis, mutta ylipäätään kokemus oli erittäin positiivinen. Ennen piti winen kanssa tehdä temppu jos toinenkin, mutta tämän Protonin kanssa riittää että asentaa pelin steamista ja painaa Play. Thanks Gaben!

Käyttäjän Billet kuva
Billet

Hitto tätähän on ihan pakko kokeilla, meinaan toisessa koneessa Linux.

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus
Lainaus MacGyver69

Eilen kokeilin MGSV:TPP ja kokemus oli täysin sama kuin olisin pelannut Windowsissa. Peli pyöri 2560x1440 resoluutiolla eikä fps laskenut alle 60fps

Toi framerate olisi se asia josta katselisin vähän benchmarkeja. Peleissä nousi ruudunpäivitykset jopa Windows kasiin vaihtaessa seiskasta ja pelaan aina sillä millä pelit pyörii nopeiten. Toi 60fps nyt ei ole GTX 1080Ti:lle tuommosessa pelissä homma eikä mikään, 144hz ruudulla eroa saattaisi jo kahden version välillä näkyä.

Käyttäjän Jamatsu kuva
Jamatsu
Lainaus MacGyver69

Eilen kokeilin MGSV:TPP ja kokemus oli täysin sama kuin olisin pelannut Windowsissa. Peli pyöri 2560x1440 resoluutiolla eikä fps laskenut alle 60fps (ainoastaan online ei toiminut).

Jep, eipä tuo WINE ("Wine is not an Emulator") itsessään juuri tehoja syö, koska kyseessä ei ole emulaattori, vaan rajapinta (API). CodeWeavers ja PlayOnLinux ovat jo pitkään tarjonneet näitä kaupallisia WINE:en perustuvia ratkaisuja, joissa tuetut Windows-pelit ja -ohjelmat toimivat ns. "yhden klikkauksen asennuksella" suoraan työpöytä-Linux -jakeluissa. WINE itsessään on tietenkin maksuton käyttää, siihen perustuvien kaupallisten ratkaisujen etuna on ollut vaivattomuus ja varmatoimisuus. Valve Proton on siinä mielessä merkittävä, että nyt tämä vaivattomuus tuodaan saataville Steamin mukana ilman kuukausimaksuja.

Lopullinen tavoite tulisi kuitenkin aina olla natiivit pelit ja ohjelmat. Käyttöjärjestelmää ei ole koskaan järkeä asentaa vain ajaakseen sillä toisen käyttöjärjestelmän softaa. Tällaisilla ratkaisuilla onkin kaksi puolta: toisaalta ne voivat lisätä kysyntää natiiveille versioilla, toisaalta taas kehittäjät voivat tulkita asian niin, että miksi tehdä natiivi porttaus kun softa kerran toimii jo muutenkin.

Lainaus humungus

Itselläni kun on pitkä PC-kokemus ja toimiva tietoturva niin en näe minulle etua Linuxiin siirtymisestä

Itselleni suurin syy on käytön tehokkuus. Minulla ei ole mitään Windowsia vastaan, mutta koen ne äärimmäisen tehottomina ja vaivalloisina käyttää. Softan, sekä kehitysympäristöjen/-kirjastojen asennus on hidasta kunnollisten (laajojen) repojen ja paketinhallinnan puuttuessa (MSI ei aja samaa asiaa), kunnollinen *nix-komentorivi puuttuu (PowerShell on hidas käyttää mm. pitkien komentojensa vuoksi ja Linux-työkalut eivät ole valmiiksi asennettuina, vaikka Ohjauspaneelista löytyvätkin) ja järjestelmää ei koskaan tunne hallitsevansa samalla tapaa - järjestelmä hallitsee ennemminkin käyttäjää. Lisäksi Windowsia ei pysty asentamaan tai hallitsemaan pelkästään komentorivipohjaisena, mistä seuraa ongelmia hitailla yhteyksillä mm. etähallinnan ja skriptien kirjoittamisen kanssa, kun ohjelmien ajaminen vaatii melkein aina hiirikliksuttelua. Tämä tekee jo ihan kotiautomaation virittelystäkin vaikeaa. Koen myös, että tekninen tietämys laitteista ja ohjelmista ei oikeasti kasva pelkästään Windowseja käyttämällä. Ymmärrän kyllä, että jos käyttö on pelkkää hiiren kliksuttelua ja laitetason tuntemus ei juurikaan kiinnosta, niin suurin osa pärjää Windowseilla ihan mainiosti.

Toinen vähintään yhtä suuri syy on ohjelmien kehittäminen Raspberry Pi:lle, Arduinolle, sulautetuille järjestelmille ja Linux-jakeluille kuten Android. PC-/Mac-työpöytäpuolta lukuunottamattahan käytännössä koko maailma pyörii nykyään Linuxilla aina mobiililaitteista, kodin elektroniikasta, palvelimista, supertietokoneista, web-alustoista, verkkolaitteista ja sulautetuista laitteista lähtien, joten kehittäminen on vain yksinkertaisesti helpompaa sillä alustalla, mitä kaikki käyttävät. Ja Linux-tuntemus on käytännössä pakollista jos kehität tai ylläpidät mitään edellä mainituista. Minix ja Linux-ydin ovat tällä hetkellä ylivoimaisesti käytetyimmät ohjelmistot koko maailmassa ja tulevat vastaan välittömästi, kun alat yhtään perehtyä mihinkään alustaan PC-puolen ulkopuolella.

Hauskana yksityiskohtana jopa Microsoftin Azure-pilvipalvelu pyörii suurimmaksi osin Linuxilla ja Microsofthan kehittää myös omaa Linux-jakeluversiota, sekä Linux-IoT -laitteita. Pari kuukautta sitten yhtiö osti avoimen lähdekoodin projekteja hostaavan GitHubin.

Microsoft Loves Linux.

Nostoja