World of Warcraftissa ei ole voinut tähän asti ostaa pelirahaa oikealla valuutalla ilman kiellettyjen kultamyyntiyhtiöiden apua. Tilanne muuttuu päivityksessä, jossa peliin tuodaan uusi tapa maksaa peliajasta, WoW Token -esine. Tässä tietopaketti pelin talouden mullistavasta päivityksestä.

Miten se toimii?

Pelaaja maksaa Blizzardille kuukausimaksun verran euroja ja saa WoW Token -esineen. Hän voi sen jälkeen käyttää sen maksamaan kuukauden pelaamisensa tai myydä sen huutokaupassa pelaajalle, joka maksaa siitä pelikultaa.

Miten se vaikuttaa pelaajiin?

Token ei lisää pelin talousjärjestelmään ylimääräistä kultaa, vaan se saa liikkeelle erityisesti kultaa hamstraavien varannot. Jonkun on aina maksettava kuukausimaksut Blizzardille, mutta nyt pelin sisällä rikkaat pelaajat voivat pelata periaatteessa ilmaiseksi. Ne jotka ovat valmiita panostamaan oikeaa rahaa voivat taas rikastua pelin sisällä nopeasti F2P-pelien tapaan. Tämä käytännössä tarkoittaa myös sitä, että euroilla voi nyt varustaa itsensä kovan tason huutokauppaesineillä. Sen voi tulkita monien pelaajien halveksimaksi ”rahalla voittoon” -pelaamiseksi. Blizzard on tosin todennut jo, että tämän takia kullalla ostettavia ja voimakkaita ns. ”BoE”-esineitä tehdään tulevaisuudessa peliin vähemmän.

Miten se vaikuttaa pelin talouteen?

Kukaan ei osaa vielä arvioida paljonko kultaa yhdellä kuukausimaksun hinnalla saa, sillä se määräytyy käytännössä kysynnän ja tarjonnan mukaan. Tokenin arvo kuitenkin vakautuu todennäköisesti jossain vaiheessa, ja näin pelivaluutan ja oikean rahan välille syntyy kurssi. Kun kerätyt kultavarannot lähtevät liikkeelle, pelin huutokaupan hinnat saattavat hyvinkin ponnahtaa.

Mitä selkeää etua tästä on?

Blizzard voi suitsia tällä laittoman kullan kauppaa. Luvaton kulta on ollut pelille ongelma, sillä sitä tuotetaan muun muassa varastettujen tilien avulla, se tuottaa spam-saastetta pelin kanaville, ja pelaaja on joutunut sitä hankkiessaan ottamaan riskin hämäräfirmojen kanssa.

Onko tätä kokeiltu muualla?

EVE Online -nettiroolipeli käyttää täysin samanlaista järjestelmää, ja sen Tokenin vastinetta kutsutaan nimelllä PLEX. Järjestelmää on pidetty siellä toimivana, sillä tehokkaimmin rahaa keräävät himopelaajat voivat pelata ilmaiseksi ja kiireiset ihmiset voivat lunastaa aidolla rahalla itselleen pelihelpotuksia. EVEn talous on kuitenkin huomattavasti monimutkaisempi kuin World of Warcraftin, sillä liki kaikki pelin esineet ja avaruusalukset ovat pelaajien itse tehtaissaan tuottamia. EVEllä on lisäksi vain yksi yhteinen palvelin yhteisillä hinnoilla, kun taas WoW Tokenin hinnat määräytyvät markkinoiden mukaan erikseen pelin eri alueilla, kuten Euroopassa, USA:ssa ja Kiinassa.

Lisää luettavaa