World of Warcraftin tilaajamäärä yhdeksän vuoden pohjalukemissa / Uutiset / pelaaja.fi

World of Warcraftin tilaajamäärä yhdeksän vuoden pohjalukemissa

5.08.2015 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
4
World of Warcraftin tilaajamäärät yhdeksän vuoden pohjalukemissa

World of Warcraftin tilaajamäärä edelleen rajussa laskussa, Activision Blizzardin tilineljänneksen tulos paljastaa.

11-vuotiaan massiivimoninpelin tilaajamäärä laski viime tilineljänneksen aikana 1,5 miljoonalla pelaajalla. Viimeisimmän lukeman mukaan World of Warcraftilla oli 5,6 miljoonaa aktiivista tilaajaa. World of Warcraftin tilaajamäärä on viimeksi ollut yhtä alhaalla joulukuussa 2005.

Voimakas lasku ei ollut aivan odottamaton ilmiö. World of Warcraftin tilaajamäärät nousivat Warlords of Draenor -laajennuksen julkaisun jälkeen muutaman vuoden huippulukemiin viime joulukuussa. Tuolloisesta kymmenen miljoonan tilaajan lukemasta on tultu vain puolessa vuodessa alas 4,4 miljoonan tilaajan verran.

Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, on World of Warcraftin tilaajalukemiin luvassa jälleen uutta puhtia lähiaikoina. Blizzard Entertainment nimittäin paljastaa World of Warcraftin seuraavan laajennuksen huomisiltana Gamescom-tapahtumassa. Myös ensi vuonna elokuvateattereihin saapuvan Warcraft-elokuvan odotetaan herättävän uutta mielenkiintoa peliä kohtaan.

Lähde: MMO Champion

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän JoniH99 kuva
JoniH99

Ei yllätys. Raideja & levutusta lukuun ottamatta WoD on ollut suurimmilta osin paskaa. Peli ei tunnu MMO:lta, kun ihmiset joutuvat istumaan 80% ajasta garrissoneissaan. Jouduimme myös maksamaan tästä enemmän kuin muista laajennuksista, ja emme saaneet puoltakaan mitä Blizzard lupasi. Vain 2 major patchia ja nekään eivät tuoneet lähes mitään, minkä takia pelin pariin pitäisi palata. Apexis-kristallit on paskaa, ja niin on Tanaan, Garrissonit sekä Shipyard. Ylivoimaisesti huonoin laajennus tähän päivään saakka.
Toivottavasti tämä saa Blizzardin tajuamaan, että tarvitsevat paljon enemmän panostusta seuraavan laajennuksen suhteen.

Mutta hei, ainakaan Blizzard ei valehdellut laajennuksen aikamatkailuaspektista, jos tilaajaluvut kerran ovat yhtä alhaalla kuin kymmenen vuotta sitten.

Käyttäjän Sefriol kuva
Sefriol
Lainaus käyttäjältä JoniH99

Mutta hei, ainakaan Blizzard ei valehdellut laajennuksen aikamatkailuaspektista, jos tilaajaluvut kerran ovat yhtä alhaalla kuin kymmenen vuotta sitten.

Reps.

Joo, samaa mieltä. Suurin syy kuukausimaksullisten roimaan pudotukseen on casual-pelaajien tekemisen puute. Se, miten Reputationit rakennettiin oli aivan älytöntä grindiä ilman mitään palkkiota. Garrison ja treasuret olivat hyvä idea, mutta ne eivät pitkälle kestäneet. Suurin osa takoi tekemisen loppuun ja lopulta Garrison itsessään oli vain raidaajien pelaamisen helpottamista, joka johti taas heidän tekemisen rajoittumisen vain raidaamiseen - muu peli oli vain ilmaa.

Uuden patchin jälkeen jaksoin puolitoista viikkoa grindata kaikki reputationit maksimiin, ettei tarvitsisi tehdä koko loppu lisäosan aikana mitään ylimääräistä.

Raidaaminen on kyllä ollut aina hauskaa ja uusin legendary on ehkä paras toiminnallisuus mitä on tuotu vähään aikaan. Ennen raidaamisessa joutui miettimään jos mitäkin taktiikkoja eri buffien kanssa. Uusi sormus tuo tätä vanhaa hieman takaisin, kun joudutaan miettimään paras aika käyttää sitä ja siihen liittyvä kommunikaatio on kiva lisä.

Raidien kannalta mielestäni HFC ja BRF olivat muutenkin todella laadukkaita teoksia, mutta casual-pelaajat eivät tästä paljoa hyödy.

Ei ole ihme, miksi WotLK oli sarjan menestynein: se toi tasapuolisesti tekemistä kaikille pelaajille, niin casualeista, HC-raidaajiin. Paljon reputationeita, instanceja, raideja ja upea maailma.

Tästä esimerkkinä mikä on ollut hauskinta viimeisen viikon aikana: Instanceihin annettiin reputation viikonloppu, jolloin pääsimme kiltaporukalla farmaamaan reputationit maksimiin ja haastamaan itseämme, kuinka nopeasti voisimme sitä tehdä.
Idea oli hyvin simppeli, mutta toimiva. Moni pelaaja varmasti haluasi pelata hetkittäin paljon ja saavuttaa jotain suurta, kuin että tulee päivittäin tekemään dailyt, joista ei saavuta lähestulkoon mitään.

Cataclysmissäkin kokeiltiin, että voit tehdä kaikki viikon instance-dailyt kerralla. Ei kukaan jaksa tehdä paria dailya ja yhtä instancea joka päivä, puolen vuoden ajan.

Raidaus ainakin omalta osaltani jatkuu, Challenge-modet tehdään ja uusi expansion ostetaan. Peli on vieläkin hyvä siinä osa-alueessa missä se on aina ollut: raidaus.

Lore ja muu yleinen tekeminen taas ovat olleet syvältä jo vähän aikaa. Blizzard yrittää välillä liikaa hienostella asiota. Välillä yksinkertainenkin ratkaisu olisi hyvä ja antaa samalla ihmisille enemmän vapautta miten hoitaa asioita.

Vähän meni jaaritteluksi, mutta joo.

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Ratkaisu pelaajakatoon: WoW 2 ilmaiseksi mobiilipeliksi! Varmasti lataukset paukkuisivat hetkessä miljoonissa. ;)

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Ehkä vielä 9 vuotta niin tämä on free to play, ja pääsen kokeilemaan ekaa kertaa.