Ikävä tosiasia on, että kaikkien miellyttäminen on mahdotonta, ja pelikansaa tästä ovat käyneet nyt muistuttamaan World of Warcraftin kehittäjät. 

Verkkopelijätin keskustelupalstalla kuumana käynyt väittely pelin sisäisistä hinnoista sai eilen osakseen odotettua syvällisempää kehittäjäkommenttia, kun pelin apulaisohjaaja Ion Hazzikostas ryhtyi pohtimaan moisen fanipalautteen todellista vaikutusta studiolaisiin. Hazzikostas aloitti puheenvuoronsa muistuttamalla keskustelijoita siitä, että vaikka osa pelaajista pitääkin parhaillaan valtavaa meteliä hintojen laskemisen puolesta, heidän kanssaan eri mieltä olevat pettyisivät puolestaan alennuksiin.

– On hyvin harvinaista, että kaikki haluavat samaa asiaa, vaikka palaute esitetäänkin usein muodossa ”kukaan ei pidä tästä” tai ”me tahdomme tämän”. Jos kaikki olisivat oikeasti yksimielisiä jostain asiasta, tekisimme siihen muutoksen, mies huomautti.

Miehen mukaan World of Warcraft -yhteisö on suuren, yhtenäisen joukon sijaan valtava ryhmittymä erilaisia vähemmistöjä, jotka kaikki keskittyvät omiin tekemisiinsä. Siinä missä yhdet keskittyvät tositarkoituksella raideihin tai pelaajien välisiin taistoihin, toiset rentoutuvat roolipelaamisen parissa tai pyörittävät omia bisneksiään huutokaupoilla.

– Palautteeseen vaikuttaa se, että pelaajat tapaavat tutustua samaa pelityyliä suosiviin kollegoihinsa. Kun peliin tehdään muutos, joka ei palvele juuri heidän omaa tyyliään, on helppoa ja luonnollista kuvitella, että ”kaikki” inhoavat sitä, Hazzikostas selitti.

Näiden yksittäisten vähemmistöjen palvelu puolestaan kääntäisi miehen mukaan niihin kuulumattoman pelaajaenemmistön kehittäjiä vastaan. Hazzikostasin mukaan fanipalautteen kuunteleminen onkin siis jatkuvaa tasapainottelua vaativaa temppuilua, jonka lopputulos harvoin miellyttää monia.

– Tiedän, että usein vaikuttaa siltä, ettemme kuuntele. Kuuntelemme kyllä – todella, todella monia ääniä. Joten jatkakaa puhumista, mies vetosi pelaajiin.

Lähde: Battle.net, PC Gamer

Lisää luettavaa