Xbox-kehittäjät ilmiriidassa keskenään

Silicon Knights haastoi Epicin oikeuteen

14.9.2011 21:50

Too Human -peliä kehittävä Silicon Knights on haastanut Epicin oikeuteen, sillä Epic ei haasteen mukaan ole toimittanut Silicon Knightsille Unreal Engine 3 -pelimoottoria aikataulun mukaisesti.

Silicon Knights väittää, että Epic oli luvannut toimittaa UE3:n kehittäjille puoli vuotta Xbox 360 -kehitystyökalujen julkaisun jälkeen, mutta tämä aikataulu ei pitänyt. Tämä sekoitti Too Humanin kehitysaikataulun ja aiheutti lopulta sen, että pelin demo sai varsin kehnot arviot viime vuoden E3-messuilla.

Epicin motiivina on Silicon Knightsin mukaan se, että viivästyttämällä toimivan pelimoottorin jakelua tilaajilleen Epic sai oman Gears of Warinsa paremmin esille. Kun muilla kehittäjillä ei ollut toimivia työkaluja, Epicin näyttävä räiskintä keräsi kaiken huomion.

Siliconin väitteitä tukee se seikka, että lukuisat Unreal Engine 3:a käyttävät pelit ovat viivästyneet. Näitä ovat esimerkiksi Mass Effect, Stranglehold, Area 51, Bioshock, Brothers in Arms: Hell’s Highway ja Fatal Inertia.

Silicon Knights on tosin ollut ongelmissa pelinsä kanssa jo pitkään. Too Human julkistettiin ensimmäisen kerran vuonna 1999, jolloin sen oli määrä ilmestyä ensimmäiselle PlayStationille viisilevyisenä toimintaseikkailuna. Sittemmin alustaksi vaihtui GameCube ja lopulta Xbox 360.

Lisää luettavaa