Xbox-pomo haluaa herättää Activision Blizzardin omistamat klassikkopelisarjat eloon / Uutiset / pelaaja.fi

Xbox-pomo haluaa herättää Activision Blizzardin omistamat klassikkopelisarjat eloon

21.01.2022 // Kirjoittanut: Toimitus
13

Microsoftin Activision Blizzard -kauppa avaa ovia vanhojen pelisarjojen paluulle, Xboxin Phil Spencer kertoo.

Spencer on kertonut The Washington Postin haastattelussa Xboxin haluavan tarjota kehittäjille mahdollisuuksia työskennellä esimerkiksi Activision Blizzardin omistamien klassikkopelisarjojen parissa. Hänen mukaansa Xbox-tiimi suunnittelee aloittavansa keskustelut studioiden kanssa kaupan valmistumisen jälkeen.

– Toivomme voivamme työskennellä heidän kanssaan kaupan valmistuttua varmistaaksemme, että meillä on riittävästi resursseja työskentelemään lapsuuteni rakkaiden pelisarjojen parissa, Spencer kommentoi.

Spencer kertoo olevansa innoissaan esimerkiksi mahdollisuudesta herättää King's Questin, Guitar Heron ja HeXenin kaltaiset pelisarjat taas henkiin uusilla osilla. Valinnanvaraa Xbox-tiimillä riittää, sillä Activision Blizzardin arvioidaan omistavan immateriaalioikeudet ainakin 37 pelisarjaan aiempien yrityskauppojensa myötä.

Lähde: The Washington Post

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Sony-fanipoikien päät räjähtää, kun Microsoft lopettaa Activisionin ryöstöviljelypolitiikan ja CoD-obsession ja palauttaa kaikki laiminlyödyt tai kuolleet ja kuopatut pelisarjat takaisin aktiiviseen tuotantoon laajentaen näin tarjontaa ja pelimarkkinoiden monipuolisuutta.

Siinä se pakollinen provokaatio-osuus.

Toivottavasti tuo Spencerin suunnitelma tai toive myös toteutuu. Microsoftilta on aika pitkälti puuttunut sellainen lapsi- ja nuorisoystävällinen AAA-tuotanto ja Crash ja Spyro solahtaisivat siihen markkinarakoon oikein mukavasti. Tämä toisi muuten aika ikävään voimavarojen keskittymiseen ainakin pienen himmeän hopeareunuksen.

Käyttäjän Stan kuva
Stan

Oi oi kun saiski lisää King's Questia.

Käyttäjän Aromit kuva
Aromit

Uusi tuttu ja turvallinen guitar hero olisi kiva. GH live oli säälittävän huono jolla uudelleenpelattavuusarvo on pyöreä nolla. Aikanaan en sitä paljoa pelannut ja kaivoin vast'ikään vanhan xboxin ja iskin siihen läpipelaamattoman GH liven kiinni. Noin 70% pelistä oli jo kadonnut kun activisionin servukone oli alhaalla. Tarinapelitila oli melko lyhyt ja GH TV ominaisuus, joka oli suurin osa koko pelistä, oli servereiden sulkemisenn jälkeen alhaalla.

Jos olisi ehjä vanha kitaraohjain, pelaisin mielelläni vanhat GH 3, warriors of rock yms läpi, niissä kun on peli levyllä eikä serverillä

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus Haerski

Sony-fanipoikien päät räjähtää, kun Microsoft lopettaa Activisionin ryöstöviljelypolitiikan ja CoD-obsession ja palauttaa kaikki laiminlyödyt tai kuolleet ja kuopatut pelisarjat takaisin aktiiviseen tuotantoon laajentaen näin tarjontaa ja pelimarkkinoiden monipuolisuutta.

Siinä se pakollinen provokaatio-osuus.

Olisihan se toivottavaa, että tällä kaupalla olisi jonkinlainen positiivinen vaikutus. Microsoft Xbox-pelipuoli on kuitenkin omalla huonolla johtamisellaan ajanut peliosastonsa aikamoiseen alennustilaan. Rahalla, jota MS:llä on käytännössä rajattomasti, voi ratkaista useimpia ongelmia, mutta huonoa johtamista rahalla ei ratkaista.

En näe toistaiseksi mitään syytä uskoa siihen, että MS kykenee hoitamaan ison määrän studioita hyvin, kun se ei ole aikaisemmin onnistunut johtamaan pientäkään määrää pelistudioitaan minkäänlaiseen merkittävään menestykseen viimeisen reilun 10 vuoden aikana.

Siinä se pakollinen provokaatio-osuus.

Käyttäjän jjl89 kuva
jjl89

Ihan hyvin Microsoftilla viime vuosi meni ainakin jos Metacriticistä katsoo.
Age of Empires IV - 81
Halo Infinite - 87
Microsoft Flight Simulator - 90
Forza Horizon 5 - 92

Ja aika lailla eri genren pelejä julkaisivat myöskin.

Käyttäjän Hitman 47 kuva
Hitman 47

Guitar Hero ehdottomasti henkiin nuita tuli teininä pelattua i wanna rock 🤘

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus jjl89

Ihan hyvin Microsoftilla viime vuosi meni ainakin jos Metacriticistä katsoo.
Age of Empires IV - 81
Halo Infinite - 87
Microsoft Flight Simulator - 90
Forza Horizon 5 - 92

Ja aika lailla eri genren pelejä julkaisivat myöskin.

Juurikin näin, numerot ja arvostelut kyllä puhuvat puolestaan, eikä sovi unohtaa myöskään Psychonaut 2:sta joka oli myös yksi viime vuoden arvostetuimpia pelejä. Toki sai alkunsa jo joukkorahoituksesta kauan ennenkuin MS osti DoubeFinen, mutta Microsoftin varat ja tuki johtivat myös lopulta siihen että peli saatiin viimein ulos niin viimeisteltynä kuin se oli.

Joten sanoisin että Kornholicin ja kumppaneiden olisi hyvä lakata elämästä siellä menneisyydessä ja katsoa nykyhetkeen. Kyllä viime vuosi kielii varsin hyviä asioita Microsoftin/Xboxin omistuksessa oleville studioille ja peleille

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777

Joskus tuntuu, että viha Microsoftia kohtaan on suomettumisen perintöä. Muistan joskus lapsuudesta, että oli muotia haukkua Windowsia ja pyörittää linuxia. Muistan kun iteki pitkään pyöritin dualboottia. Kun pelaaminen kuitenkin kiinnosti, niin Windows vei voiton ja linuxia unohtui. Aika monelle saman sukupolven ihmiselle jäi kuitenkin tavaksi haukkua Windowssia, ilman sen parempaa syytä.

Enpä oikein keksi, mitä pahaa on Xbox tuonut pelimarkkinoille? Kilpailu pakottaa yleensä pitämään hinnat kurissa ja keksimään uusia innovaatioita. Jos toi on se pahin, mitä Xbox toi markkinoille, olisi suotavaa, että Sonyponit katsoisi peiliin.

Heitetään vielä se pakollinen provo tähän.

Sony on itse ajanut itsensä tähän tilanteeseen. Aikaisemmin konsoleille tuli se muutama yksin oikeus omilta studioilta. Sony aloitti sitten enevässä määrin ton "yksinoikeuspelit" politiikan ja lisäs sitä tekemällä sopimuksia, joilla ostetaan yksinoikeus vuodeksi tai pariksi itselle. Markkinointi alkoi olla yhä enemmän ostakaa meidän laatikko, tai ette pelaa enää mitään. Kysehän ei tossa ollut edes studioiden ostamisesta. Puhtaasti ajatus oli sabotoida muita alustoja ja saada aikaan monipoli, jolla tehdään rahaa.

Nyt kun Microsoft ostaa studiot, joilta Sony on aikaisemmin ajallisia yksinoikeuspelejä ostanut, alkaa kaikille paljastua miten syvältä koko yksinoikeuspolitiikka on. Erona Microsoftin politiikassa on kuitenkin se, että noita pelejä voit pelata Gamepass, PC tai Xbox ja osassa tapauksissa myös PS ja Switch.

Miksi siis viha Microsftia kohtaan?

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

@Paladin777

Tuo on hyvä pointti. Sonylla oli viime sukupolvessa käytännössä lähes monopoli yksinoikeusmarkkinoilla. Yksinoikeuksien ongelmista ei juuri keskusteltu, koska liki jokainen omisti jo sen The Konsolin, eli PS4:n ja pystyi pelaamaan sen yksinoikeudet.

Nyt yksinoikeudet on jälleen nousseet tapetille, koska kilpailutilanne on alkanut niiden osalta tasoittua, eikä se ole enää ihan yksiselitteinen kysymys kumman konsolin valitsee. Luonnollisimmin tästä johtuva turhautuminen tietysti kääntyy Microsoft-vihaksi, koska nämä ovat alkaneet murtaa Sonyn yksinoikeusmonopolia, josta jotkut höpsöt luulivat hyötyvänsä, mutta kyllä tämä pitkässä juoksussa nimenomaan kertoo enemmän Sonyn toiminnasta ja heidän ylivallastaan markkinoilla.

Tämä voi olla tässä markkinatilanteessa tarpeellinen kehityssuunta, ettei meillä kohta ole vain yhtä ainutta olohuonepelaamisen standardia, jossa Sony myy meille muovilaatikon toisensa perään, koska he määrittävät, että se on ainoa tapa pelata heidän pelejään. Kilpailu pakottaa kehittymään ja itse uskon, että kilpailu tässä tapauksessa kehittää alaa nimenomaan avoimempaan suuntaan.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus Haerski

@Paladin777

Tuo on hyvä pointti. Sonylla oli viime sukupolvessa käytännössä lähes monopoli yksinoikeusmarkkinoilla. Yksinoikeuksien ongelmista ei juuri keskusteltu, koska liki jokainen omisti jo sen The Konsolin, eli PS4:n ja pystyi pelaamaan sen yksinoikeudet.

Nyt yksinoikeudet on jälleen nousseet tapetille, koska kilpailutilanne on alkanut niiden osalta tasoittua, eikä se ole enää ihan yksiselitteinen kysymys kumman konsolin valitsee. Luonnollisimmin tästä johtuva turhautuminen tietysti kääntyy Microsoft-vihaksi, koska nämä ovat alkaneet murtaa Sonyn yksinoikeusmonopolia, josta jotkut höpsöt luulivat hyötyvänsä, mutta kyllä tämä pitkässä juoksussa nimenomaan kertoo enemmän Sonyn toiminnasta ja heidän ylivallastaan markkinoilla.

Tämä voi olla tässä markkinatilanteessa tarpeellinen kehityssuunta, ettei meillä kohta ole vain yhtä ainutta olohuonepelaamisen standardia, jossa Sony myy meille muovilaatikon toisensa perään, koska he määrittävät, että se on ainoa tapa pelata heidän pelejään. Kilpailu pakottaa kehittymään ja itse uskon, että kilpailu tässä tapauksessa kehittää alaa nimenomaan avoimempaan suuntaan.

On täysin älyllisesti epärehellistä esittää, että Sonyn yksinoikeudet olisivat millään tavalla sama asia kuin MS:n lähiaikoina tekemät peliliikkeet.

Sonyn yksinoikeudet ovat pääasiassa Sonyn omien studioiden luomia pelisarjoja pelkästään PS-konsoleille. Korjaa, jos olen väärässä, mutta koska Sony on ostanut kokonaisen multiplatform-sarjan alustalleen ja lukinnut sen yksinoikeudeksi? Ei tule mieleen yhtäkään. Yksittäisiä ajastettuja yksinoikeuksia joistain peleistä molemmat ovat toki harrastaneet jonkin verran.

Sonyn tapa luoda yksinoikeuspelejä ei ole keneltäkään pois, koska Sony nimenomaan luo niitä tyhjästä. Sony luo omia yksinoikeuspelejä ja -sarjoja omilla studioillaan, joita Sony on kultivoinut pienistä studiosta isoiksi. MS on todistanut useaan otteeseen, että se ei kykene samaan, vaan MS ostaa massiivisia multiplatform-sarjoja ja niiden julkaisijoita, ja lukitsee pelisarjat muilta alustoilta. MS:n tapa luoda yksinoikeuspelejä on monilta pelaajilta pois, ja täysin myrkyllistä pelialan ja pelaajien kannalta.

Sony luo lisäarvoa alustalleen ja pelaajilleen. MS ei luo omille pelaajilleen mitään lisäarvoa multiplatform-sarjojen ostoillaan - Xbox-pelaajat ovat pelanneet Call of Dutyjä ja tulevat pelaamaan jatkossakin. Missä lisäarvo?

Lainaus Paladin777

Enpä oikein keksi, mitä pahaa on Xbox tuonut pelimarkkinoille?

Ensimmäisenä tulee heti mieleen nettipelaamisen maksullistaminen konsoleilla.

Nostoja