Ysärin loikkasankareihin lukeutunut Klonoa jääkin ilman uutta omaa elokuvaansa / Uutiset / pelaaja.fi

Ysärin loikkasankareihin lukeutunut Klonoa jääkin ilman uutta omaa elokuvaansa

13.01.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
4

Hiljaiseloa pelien puolella viettänyt tasoloikkasankari Klonoa ei ole tekemässä enää hyppyä myöskään valkokankaille. Virallista täyspitkää Klonoa-piirroselokuvaprojektia käsikirjoittamassa ja tuottamassa ollut taiteilija Hitoshi Ariga on vahvistanut näin tammikuussa, että hanke on peruttu.

Klonoa-animaatioleffa nousi ensimmäistä kertaa kunnolla puheeksi vuonna 2016, jolloin Ariga kiinnitettiin projektiin yhdessä Rob Pereydan ja tämän yhdysvaltalaisen Henshin-tuotantoyhtiön kanssa. Pereyda ehti vahvistaa jo hieman ennen Arigan ilmoitusta, ettei Henshin ollut enää mukana projektissa.

Arigan mukaan peruuntumiselle on hankalaa osoittaa yhtä tiettyä syytä. Hän on kuitenkin pahoitellut faneja tapahtuneesta.

Viimeiset vuodet Klonoa on elänyt nimenomaan pelien ulkopuolella erityisesti sarjakuvien muodossa. Edellinen sarjasta tehty peli oli Wiille saapunut Klonoa, joka oli uusioversio sarjan ensimmäisestä PlayStation-seikkailusta. 

Sarja on kuulunut osaksi Namcon pelikirjastoa. Päähenkilö Klonoan varustukseen onkin leukutunut Pac-Manin kuvalla varustettu lakki.

Lähde: Anime News Network, Gematsu

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Niin mä vähän arvelinkin. Aina silloin tällöin olen projektin perään googletellut, mutta hakutuloksina on tullut vain noita vanhoja ilmoituksia eikä mitään uutta sen jälkeen. Ja kuten aikoinaan sanoin tuolla vanhassa uutisessa: "MUTTA, koska sarjan virallinen nettisarjiskin otti ja kuoli pois keskeneräisenä, niin en kovin hevillä usko tuon leffan valmistumiseen."

Silti tietenkin toivoin, että Klonoa saisi vaihteeksi edes *jotain* jalansijaa mainstream-markkinoilla. Tällä leffalla olisi voitu herättää ihmisten kiinnostusta pelejä kohtaan ja tuoda vanhoja pelejä uusittuna esim. Switchille ja/tai PS4:lle. Tai vaihtoehtoisesti leffa olisi innoittanut täysin uuden Klonoa-pelin luomisprosessin pelkän HD-remaken sijaan.

Vaan ei, Klonoan status pienen piirin pelisarjana jatkuu edelleen. Luultavasti se on ollut yksi syy leffan peruuntumiselle; on varmasti aika vaikea saada kovin suurta rahoitusta projektiin, jonka lähdemateriaalina toimivat pelit ovat toistuvasti jääneet kilpailijoidensa varjoon. Ihan ensimmäinen PS1:n Klonoa lienee menestynein peli koko sarjassa, eikä sekään saavuttanut edes platinaa taikka greatest hits-statusta.

Sanoisin silti, että Namco ampui itseään jalkaan valitsemalla mieluummin Klonoa 1:n remaken-kohteeksi, kuin pelin jatko-osan PS2:lle. Wiin Klonoa oli varsin uskollinen alkuperäiselle pelille, joten se sisälsi myös ensimmäissen pelin ongelmat. Kuten Klonoan ja Huepowin tarpeettoman monet esittäytymiset lukuisille sivuhahmoille (mikä ärsytti joitakin pelaajia) sekä jotkin yksioikoiset + helpot pomotaistelut. Pelissä oli toki sarjalle tyypillisen surullista, paikoitellen jopa traagista tarinankerrontaa, mutta vastavuoroisesti se oli välillä myös liian lapsenomainen, jopa kohdeyleisöä ajatellen. Klonoa 2 hioi ensimmäisen pelin vahvuuksia, tarjoten entistä monipuolisempaa pelattavuutta. Samalla se teki tarinankerronnastaan ja dialogistaan kypsempää, joten tällaiset typeryydet jätettiin pois.. Wiillä kuitenkin oli jo tarjolla Twilight Princessiä ja Super Mario Galaxya, joten olisi ollut viisainta uusia se kaikista hioituin Klonoa, sen sijaan että aloitettaisiin kuuliaisesti sieltä ekasta pelistä. Näin sarjalla olisi ollut kaikista parhaimmat mahdollisuudet pärjätä kilpailijoitaan vastaan.

Toisaalta, alkuperäinen Klonoa 2 on niinkin vanha PS2-peli, että se julkaistiin vielä mustassa muovikotelossa sinisen sijaan. Peli julkaistiin vuonna 2001... ja muistatteko, mikä muu PS2-tasohyppelypeli julkaistiin vuonna 2001? Aivan, Jak and Daxter: the precursor legacy. Klonoa sai sentään hieman etumatkaa - se julkaistiin Japanissa keväällä, USA:ssa kesällä ja Euroopassa marraskuun alussa, kun taas Jak & Daxter julkaistiin kaikkialla joulukuussa, juuri sopivasti ennen pahinta joulurysää.

Pohjimmiltaan Klonoa 2 oli kuitenkin 2D-tyylinen tasohyppely 3D-grafiikoilla kuorrutettuna. Kun taas Jak & Daxter suorastaan pullisteli valtavilla avoimilla kentillään, joiden välillä liikkuminen ei vaatinut edes latausaikoja. Ja kun kyseessä oli vieläpä Sonyn 1st party peli, voimme vain arvailla kuinka moninkertainen pelin markkinointibudjetti oli verrattuna Klonoaan. Seuraava vuonna, konsolille saapuivat kaksi muuta 3D-tasohyppelyä: Ratchet & Clank sekä Sly Cooper. Tähän kolmikkoon verrattuna, Klonoan pelityyli vaikutti varmasti vanhanaikaiselta, vaikka se pohjasikin omaperäiseen gimmickkiin.

Tiedä häntä mitä Klonoalle olisi tapahtunut, jos sarja olisikin pompannut Nintendon leiriin PS2-aikakaudella. Voi tosin olla, että sama kohtalo olisi odottanut Gamecubellakin.

Käyttäjän santenced kuva
santenced

Kiitos Klonoan historiikista.
En edes tiennyt että niitä on tullut muita kuin se yksi peli PS1:lle saati sitten sarjakuvista

Nintendon leiriin hyppäämisesta sanoisin että jalkoihin ois jääny koska mitään sellaista tuskin toi genreen mitä Mario ei olisi jo tehnyt ja markkinointi oli varmasti suunnattu enemmän kaikkien rakastaman metsurin suuntaan

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Klonoassa olisi potentiaalia vielä nykyäänkin mutta tuskin pelisarja enää jatkuu.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac
Lainaus santenced

Kiitos Klonoan historiikista.
En edes tiennyt että niitä on tullut muita kuin se yksi peli PS1:lle saati sitten sarjakuvista

Nintendon leiriin hyppäämisesta sanoisin että jalkoihin ois jääny koska mitään sellaista tuskin toi genreen mitä Mario ei olisi jo tehnyt ja markkinointi oli varmasti suunnattu enemmän kaikkien rakastaman metsurin suuntaan

Ole hyvä. Jos kiinnostusta riittää vielä Klonoan Playstation- ja GBA-sarjoja kohtaan, niin tuolta "vuonna 2016"-linkin takaa löytyy toinen meikäläisen kirjoittama tekstiseinä. Siinä käyn enemmän taikka vähemmän läpi kaikki sarjasta ilmestyneet pelit.

Jep, voipi olla että Gamecubellakin olisi käynyt huonosti, ottaen huomioon ettei konsolin myynnit olleet mitkään maan parhaimmat ja että Nintendolla oli tosiaan jo omat ikoniset tasohyppelysankarinsa.

Joku totesi aika hyvin tuolla Gematsun alueella, että Klonoa syntyi "liian myöhään tutkimaan maailmaa, liian aikaisin tutkimaan galaksia". Ottaen huomioon miten kova hinta PS2:lla oli alkutaipaleellaan, onko ihme että moni osti laitteen vaikka vuotta myöhemmin julkaisun jälkeen ja siihen kylkeen juuri ilmestyneen Jak & Daxterin? Pelin joka oikeasti teki kaikkensa esitelläkseen konsolin tehoja, niin pelattavuudeltaan kuin grafiikoiltaan?

Kenties Klonoan olisikin kannattanut ilmestyä vaikka Jak & Daxterin ja Ratchet & Clankin julkaisujen välissä (R & C ilmestyi marraskuussa 2002, eli siinä oli melkein vuosi eroa ekaan parivaljakkoon). Klonoa 2 olisi voinut toimia ikään kuin "välipalana" Nauhgty Dogin luomuksen jälkeen ja pelaajien odotellessa innoissaan Spyron tekijöiden uutta luomusta. Mutta vaikka ajoitus olisi kuinka hyvä, niin huonolla markkinoinnilla ei peliä saada myytyä juuri nimeksikään. Ja mitä olen youtubesta Klonoa infovideoita katsellut, niin Klonoa 2:n osalla vaatimaton markkinointi oli juurikin yksi niistä syistä, miksi se ei myynyt kovin hyvin.

Nostoja