Grand Theft Auto – turistin opas GTA-rötöstelyn maailmaan / Artikkelit / pelaaja.fi

Grand Theft Auto – turistin opas GTA-rötöstelyn maailmaan

11.03.2021 // Kirjoittanut: Janne Pyykkönen
0
Grand Theft Auto – turistin opas GTA-rötöstelyn maailmaan

Artikkeli on julkaistu kokonaisuudessaan Pelaaja-lehden numerossa 202.

Grand Theft Auto -sarjan peleissä on nähty ikimuistoisia konnia ja antisankareita, mutta he saapuvat ja lähtevät omien tarinoidensa mukana. Siksi Rockstarin luoma versio USA:sta on se, mikä sarjassa pysyy ja houkuttaa fanit mukaan yhä uudelleen. Tässä artikkelisarjassa tutustumme GTA-maailman eri aikakausiin sekä maailman yhtiöihin ja hahmoihin, jotka ilmestyvät uudelleen pelistä toiseen.

Osa 1 | Osa 2 | Osa 3

Osa 1: Kolme universumia

Liberty Cityn kimmeltävät pilvenpiirtäjät, Los Santosin kuumat hiekkarannat ja Vice Cityn palmujen reunustamat rantatiet ovat paikkoja, jotka tuntuvat monien Grand Theft Auto -pelaajien mielestä melkein oikeilta paikoilta. Rockstar Gamesin versio USA:sta on outo ja hieman kieroutunut mutta ihmeen osuva peilikuva maasta, joka tuntuu usein olevan oikeastikin parodia itsestään. Vaikka pelien pääosissa on nähty monia mieleenpainuvia pahiksia, juuri maailma on GTA-sarjan todellinen supertähti ja kiintopiste. On siis korkea aika tutustua siihen tarkemmin.

Aluksi on tehtävä selväksi, ettei kaikilla Grand Theft Auto -peleillä ole yhtä yhtenäistä maailmaa, jonka historia ja hahmot sekoittuisivat vapaasti. Sen sijaan niitä on Rockstarin mukaan virallisesti kolme: 2D, 3D ja High Definition. Näitä maailmoja erottavia aitoja ovat pelien ja pelikoneiden teknologian kehitys mutta myös Rockstaria johtavien Sam ja Dan Houserin vision kehittyminen. Ensimmäiset GTA:t olivat silkkaa kohellusta, mutta rikoselokuvilla kasvatettujen Houserin veljesten ruokahalu kasvoi syödessä. Kun pelit alkoivat näyttää realistisemmilta, niiden piti myös tuntua aidommilta. Näin syntyi kolme hyvin erilaista Grand Theft Auto -maailmaa.

Kaksiulotteinen planeetta

  • Grand Theft Auto
  • Grand Theft Auto: London 1969
  • Grand Theft Auto: London 1961
  • Grand Theft Auto 2

2D-universumi (1998–1999)

2D-universumi (1998–1999)

Ensimmäinen GTA-universumeista on 2D-universumi, sillä ensimmäiset GTA:t olivat ylhäältä kuvattuja kaksiulotteisia toimintapelejä. Ensimmäinen Grand Theft Auto (1997) latoi tärkeät nimet paikoilleen heti: pelissä nähtiin New Yorkiin pohjaava Liberty City ja Miamia matkiva Vice City. San Andreas ei ollut silloin osavaltio vaan pelin vastine San Franciscon kaupungille. Liberty City oli kaiken aloituspaikka ja pelaajan ensimmäinen kosketus Rockstarin USA:han, mikä on totta myös kaikissa myöhemmissä GTA-maailmoissa. Alkuperäisen maailman pelihahmoilla ei ollut yksityiskohtaisia taustarinoita ja monimutkaisia juonenkäänteitä, vaan ne valittiin tunnelman mukaan hämmästyttävän tasa-arvoisesta valikoimasta – ensimmäisen GTA:n pelattavista hahmoista puolet oli naisia. Sen jälkeen naiset rajattiin pelisarjassa sivuosiin.

2D-maailmassa näkyivät vahvimmin nykyään kansainvälisen Rockstarin juuret brittiläisenä pelistudiona. Alkuperäistä Grand Theft Autoa laajennettiin vuonna 1999 kahdella lisäpaketilla nimeltään London 1969 ja London 1961, joissa nähtiin Lontoon lisäksi Manchester. Nämä kaksi tarinaa ovat koko GTA-sarjan ainoat pelit, jotka sijoittuvat keksityn paikan sijasta oikeaan kaupunkiin ja USA:n ulkopuolelle. Vaikka Lontooseen ei palattu koskaan sen jälkeen, peleissä on tehty selväksi, että se on Ison-Britannian pääkaupunki myös GTA-maapallolla. Sen eksoottisia erikoisuuksia olivat tietysti mustat taksit ja vasemmanpuoleinen liikenne.

Vuoden 1999 lopulla ilmestynyt Grand Theft Auto 2 oli jo osa 3D-grafiikan nousukautta muun muassa PlayStation-konsolin kykyjen ansiosta, mutta se säilytti alkuperäisen pelin taivaalla leijuvan kameran ja se lasketaan osaksi 2D-maailmaa. Sen maailmanrakennuksessa näkyi outo hälläväliä-asenne, joka on ristiriidassa kaiken sitä ennen ja sen jälkeen nähdyn GTA-tyylin kanssa. Pelin sijoittui eksoottiseen ”tulevaisuuteen” 2010-luvulla, ja paikan nimi oli Anywhere City. Sillä ei ole suoraa vastinetta tosimaailmassa, vaikka urbaani tyyli tuokin mieleen New Yorkin.

Kolmas ulottuvuus aukeaa

  • Grand Theft Auto III
  • Grand Theft Auto: Vice City
  • Grand Theft Auto: San Andreas
  • Grand Theft Auto Advance
  • Grand Theft Auto: Liberty City Stories
  • Grand Theft Auto: Vice City Stories

3D-universumi (2001–2006)

3D-universumi (2001–2006)

Ensimmäinen hyppy aivan uuteen GTA-maailmaan koettiin, kun PlayStation 2 vei pelisarjan täysin kolmiulotteiseen toimintaan Grand Theft Auto III:ssa. Kamera hyppäsi pääsarjan peleissä taivaalta pelihahmon taakse eli paikalle, jossa se on pysynyt näihin päiviin asti. Tämä aikajana tunnetaan nimellä 3D-universumi, ja se kattaa kaikki sarjan pelit GTA III:sta aina vuoden 2006 Vice City Storiesiin asti. Moninpeli katosi, ja sarja alkoi painottaa yksinpeliään. Samalla Rockstar alkoi panostaa nostalgiaan sekä erityisten aikakausien ja niiden popkulttuurin uskottavaan kuvaamiseen. GTA III:a seuraavat pelit sijoittuivat tulevaisuuden tai nykyhetken sijasta lähihistoriaan. Pelisarjan kaupallinen menestys nousi kattoon juuri 3D-universumin myötä.

Kuten 2D-maailma, uusi 3D-todellisuus alkoi New Yorkiin ja useampiin muihin itärannikon kaupunkeihin pohjaavasta Liberty Citystä, jonka kartta pantiin uusiksi. New York Cityn käyttäminen esikuvana ei ollut onnekasta Rockstarille ajoituksen takia. Pelin piti ilmestyä vain hetki ennen World Trade Centerin terrori-iskuja, ja sen julkaisua siirrettiin nopeita muutoksia varten. Pelaajan ei esimerkiksi haluttu ampuvan kohti poliisiautoja, jotka näyttäisivät liian paljon aidoilta NYPD:n ajoneuvoilta, joten niiden maalipinta sai uuden silauksen. Peliin tehtiin myös useampia muita pikkumuutoksia, mutta tärkeintä oli, että World Trade Centerin rakennuksien vastineet poistettiin. Uusittu Liberty oli myös pelien Liberty City Stories ja Grand Theft Auto Advance tapahtumapaikka.

Vuonna 2002 julkaistu Vice City palasi ajassa vuoteen 1986, jotta se voisi kuvata Vice Cityn esikuvana ollutta Miamia rikossarja Miami Vicen hengessä ja 1980-luvun popmusiikin tahtiin. Vuonna 2004 saapunut San Andreas iski puolestaan vuoden 1992 länsirannikon rap-skeneen. San Andreas ei tosin enää ollut San Franciscon vastine vaan Kalifornian osavaltion korvaaja kolmella kaupungilla. Los Santos oli Los Angeles, San Fierro oli San Francisco ja Las Venturas oli Las Vegas. Tässä maailmassa realismi ei ollut Housereille kaikki kaikessa. Esimerkiksi Vice City ei ollut tarkka kopio Miamista vaan enemmänkin neonhämyinen ja romantisoitu näkemys siitä, miltä kaupunki näytti Miami Vicessa.

Nyt valtavan paljon laajempi USA:n feikkiversio oli Rockstarin temmellyskenttä, jossa oli paljon enemmän jaetun maailman tuntua. Vice Cityn Tommy Vercetti, San Andreasin CJ ja GTA III:n Claude olivat kavereineen ja vihollisineen osa samaa maailmaa. CJ saattoi törmätä pelissään Claudeen ja tämän tyttöystävä Catalinaan ennen GTA III:n tapahtumia.

Sarjaan varsinaisesti kuulumattomat pelit Bully ja Manhunt ovat eräiden fanien mielestä myös osa GTA-maailmaa. Koululaisten elämää kuvanneen Bullyn Bullworth Academyyn viittaillaan useammassakin pelissä, ja sama pätee Manhuntin Carcer Cityyn aina GTA III:sta asti. Toisaalta näitä voi pitää pelkkinä piilotettuina vitseinä eikä varsinaisina todisteina. Toisaalta molemmat pelit sopisivat hyvin 3D-universumiin, joka on yleisesti hyvin rento paikka. Myöhemmissä peleissä nähty yhteiskunnallinen satiiri oli pölhömmän huumorin ja kahjojen juonenkäänteiden varjossa.

Terävämmin piirretty maailma

  • Grand Theft Auto IV
  • Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned
  • Grand Theft Auto IV: The Ballad of Gay Tony
  • Grand Theft Auto: Chinatown Wars
  • Grand Theft Auto V
  • GTA Online

3D-universumi (2008–???)

HD-universumi (2008–???)

Vuonna 2008 koettiin taas harppaus maailmojen välillä. GTA IV toi pelit uusimpaan aikakauteen, joka on nyt tämän hetken virallinen Grand Theft Auto -maailma. Tämä maailma sai teräväpiirtografiikasta nimen High Definition Universe eli HD Universe. Sitä edustavat pelit Grand Theft Auto IV, sen lisäosat, mobiililaitteille ja kannettaville julkaistu Chinatown Wars sekä Grand Theft Auto V. GTA V:n moninpelin eli GTA Onlinen paikka uudessa maailmankaikkeudessa on hieman hämärä. Sen pitäisi sijoittua ajallisesti ennen GTA V:n yksinpelin tapahtumia, mutta tavallisesti tarkka Rockstar on luonut Onlinesta juonellisen ja ajallisen sotkun.

CJ, Claude ja muut 3D-maailman hahmot eivät ole olemassa HD-maailmassa kuin korkeintaan urbaanilegendoina. HD-maailma edustaa Houserin veljesten entistä vahvempaa pyrkimystä realismiin, ja niinpä jopa rajat pelien välillä ovat aiempaa tiukemmat. Dan Houserin mukaan Grand Theft Auto IV:n Niko Bellic oli hengeltään sen verran erilainen rikollinen kuin GTA V:n kolmikko, että merkittävämpien hahmojen vierailut rajoitetaan mahdollisimman vähiin jopa samaan maailmaan kuuluvien pelien välillä.

Grand Theft Auto V:ssä Rockstar toi peliin yhden sijasta kolme pelattavaa päähahmoa, joista jokainen edustaa hyvin selkeästi GTA-sarjan eri aikakausia. Villi psykopaatti Trevor edustaa 2D-maailmaa, jossa vain pelattavuudella oli väliä. Tarinasta ei välitetty, ja pelaajan oli vain tarkoitus jakaa ympärilleen tuhoa ja väkivaltaa. Tutuimmalta ja turvallisimmalta tuntuva Franklin on taas 3D-maailman sankarin perikuva, San Andreasin CJ:n kaltainen nuori ja tyhjästä ponnistava rikollinen, joka haluaa rahaa ja menestystä simppelissä rikostarinassa. Eläköitynyt Michael on uuden HD-maailman edustaja ja astetta aidommalta tuntuva mies, jonka maailma pyörii perheen kaltaisten oikeiden asioiden ympärillä.

Kaikkia eri universumeja yhdistää se, että pelien kaupungit ovat aina saarilla, ja GTA V:ssä jopa koko Los Santosin osavaltiota ympäröi vesi. Rockstarin mukaan tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kaupunki on näin helpompi jakaa siltojen erottamiin alueisiin, eikä pelaajien haluta näkevän reuna-alueilla maata, jonne ei jostain syystä vain voi kävellä. Pelaajien faniteorioissa on tietysti esitetty ajatus, että GTA-maailmassa ilmastonmuutos on nostanut vedenpintaa.

Entä onko Red Dead Redemption -sarja osa tätä maailmaa? Ehkä on, ehkä ei. Pelejä yhdistää GTA Onlineen piilotettu revolveri, jonka voi avata myös Red Dead Redemption II:ssa, mutta tätäkin voi pitää lähinnä pelimekaanisena ”pääsiäismunana”, joita Rockstar lisäilee peleihinsä jatkuvasti. Lisäksi GTA:n Epsilon-kulttiin viittaillaan useamman kerran RDR II:ssa. Ongelmaksi käy se, että Red Dead -maailma muistuttaa enemmän oikeaa USA:ta. Pelissä viittaillaan muun muassa New Yorkiin, jonka GTA-maailmassa korvaa Liberty City.

Osa 1 | Osa 2 | Osa 3

Nostoja