Mega Man (Pc, 1990)

Konsolipelien pc-käännökset ovat taas ajankohtainen aihe, saimmehan aivan äskettäin parikin kappaletta suuren budjetin käännöksiä. Final Fantasy VII Remaken pc-versio oli vähän puutteellinen, kun taas God of War mitä erinomaisin. Kun muistetaan vielä esimerkiksi Microsoftin julkaisevan kaikki pelinsä Xboxin ohella myös pc:lle, kyllä tätä nykyä kelpaa olla pc-pelaaja.

Toisin oli aikanaan. Pc:lle julkaistiin vain harvoin käännöksiä konsolipeleistä ja nekin olivat enimmäkseen täyttä tuubaa. Kenties räikein löytämäni esimerkki on vuonna 1990 julkaistu Mega Man, joka on niin huono, että se lipsahtaa suoraan katergoriaan ”rikokset ihmiskuntaa vastaan”.

Se alkuperäinen NESin Mega Man oli ihan hyvä peli, mutta väittäisin, että sarja nousi kunnolla lentoon vasta Mega Man 2:n myötä. Vaikka ensimmäisessä Mega Manissakin on pienet nipotuksen aiheensa, se on aivan toiselta planeetalta kuin kolme vuotta myöhemmin julkaistu pc-käännös. Oikeastaan sitä ei edes voi sanoa käännökseksi, sillä kyseessä on täysin eri peli, joka vain lainaa Mega Manista tiettyjä elementtejä.

Retrostelu: Mega Manin pc-versio on rikos ihmiskuntaa kohtaan

Sinisen pommittajan tehtävänä on toki edelleen romuttaa robottipomoja, joita tällä kertaa vastassa on vain kolme. Pomot eivät edes ole NES-osasta lainattuja, vaan ihan hihasta revittyjä. Pelin lopussa pelaajaa pitäisi odottaa sentään itse Dr. Wily, joskin on todettava, etten pystynyt tätä huhua itse vahvistamaan. Pc:n Mega Manin pelaaminen kun on miltei mahdotonta, koska se on suunniteltu ja toteutettu niin totaalisesti päin honkia.

Kehitystiimi on kyllä lainaillut ideoita konsolipeleistä, mutta toteutustapaa ei voi kuin äimistellä. Otetaan esimerkiksi vaikkapa ne klassisen tutut Mega Man -ärsykkeet, eli tappavan rotkon yläpuolelle yksi kerrallaan ilmestyvät ja katoavat palikat, joita pitkin täytyy hyppiä oikeassa rytmissä turvaan. Ne löytyvät myös DOS-versiosta, mutta ilman mitään tasaista rytmiä. Ongelmaa pahentaa se, ettei peli pysty luotettavasti ylläpitämään ruudun ulkopuolella olevia asioita ja elementtejä.. Kun tämän seurauksena hyppyhaasteesta näkyy ruudulla vain puolet kerraallaan, tuloksena on paljon kuolemia.

Myös kaikki viholliset ovat superärsyttäviä. Ne ovat miltei aina sankarimme aseiden kantomatkan ylä- tai alapuolella ja käyvät kimppuun vauhdilla. Peltiheikit kestävät myös aivan liikaa osumia, ja kun teknisistä ongelmista johtuen aseilla ei voi ampua tasaista vauhtia, tuloksena on jälleen aimo annos tuskaa ja kuolemaa. Viholliset liikkuvat roimasti nopeammin kuin Mega Man, eikä maanvaivoja voi yleensä juosta karkuun tai kääntyä edes ampumaan ajoissa. Kun viholliset pääsevät jatkuvasti lähelle, edessä on hidas, mutta tasaisen varma, kuolema.

Retrostelu: Mega Manin pc-versio on rikos ihmiskuntaa kohtaan

Mega Manin pc-versio onkin huonoimpia ikinä pelaamiani pelejä, eikä se onnistu oikeastaan missään. Teoriassa se on teknisesti kehittyneempi kuin alkuperäinen NES-osa, sillä se tukee korkeampaa resoluutiota ja suurempaa väripalettia. Mutta siinä missä NES-tiimi loihti esiin todella veikeitä sarjakuvamaisia pelihahmoja ja maisemia, pc-versio näyttää lähinnä harrastelijoiden viikonloppuprojektilta.

Siitä huolimatta, että Mega Man julkaistiin vuonna 1990, se ei tue minkäänlaisia äänikortteja. Hyvin vähäiset äänet tulevat pc-piipperistä eikä pelissä armeliaasti ole minkäänlaista musiikkia. Ja onnistumisen multihuipentumana pelin ruudunpäivitysnopeutta ei ole lukittu, joten jos sitä yrittää pelata vähänkään tehokkaammalla koneella kuin hyvin hitaalla 286:lla, se on pelikelvottoman nopea. Onneksi fanit ovat sentään päivittäneet peliin tämän ominaisuuden, jotta testaaminen yleensäkään onnistuu. Toisaalta, kun huomioi lopputuloksen aiheuttaman ahdistuksen ja ärsytyksen, ehkä olisi ollut parempi säilyttää Mega Man pelikelvottomana?

Mutta hei, näin surkea peli jäi varmasti ainutkertaiseksi. Eihän kukaan voinut tälle ainakaan jatko-osaa tehdä? Voi pojat. Totta kai tekivät, mutta siitä puhumme vasta traumojen laannuttua.

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata retrosteluun.

Lisää luettavaa