Retrostelussa Friday the 13th – klassinen kauhupeli vai karmeaa roskaa? / Artikkelit / pelaaja.fi

Retrostelussa Friday the 13th – klassinen kauhupeli vai karmeaa roskaa?

30.01.2021 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
1
Retrostelussa Friday the 13th – klassinen kauhupeli vai karmeaa roskaa?

Friday the 13th

Kuten pitkäaikaiset lukijat muistanevat, Commodore 64:n Friday the 13th -kauhupeli oli hyvin merkittävä tekijä lapsuudessani ja vei minulta useammankin yön unet. Peli itsessään oli hyvin rajoittunut, mutta toimiva. Se sisälsi paljon hauskoja ja aikanaan uudenlaisia elementtejä, kuten avoimen pelimaailman sekä piiloutuneen hirviön, jota piti etsiä ja vaania.

Mutta tämä Commodore 64:n kauhuklassikko ei ole suinkaan se ainoa 1980-luvun Friday the 13th -peli, sillä samasta aiheesta tehtiin myös NES-peli. Näin jälkikäteen voi tuntua hieman yllättävältä, että peleillä ei ole lisenssin ohella mitään yhteistä, mutta se oli ajan meininki. Kotitietokoneiden lisenssioikeudet myytiin yhdelle firmalle, Nintendon oikeudet jonnekin ihan muualle.

Tässä tapauksessa väärään paikkaan.

Retrostelussa Friday the 13th – klassinen kauhupeli vai karmeaa roskaa?

On vaikea sanoa, miten suhtautuisin siihen Commodore 64:n versioon, jos en olisi lapsena siitä niin traumatisoitunut, mutta tuskin yhtä penseästi kuin NES-versioon. Jos en olisi sitä itse lukenut, en ehkä uskoisi, että Friday the 13thin kehityksestä vastasi vielä aikanaan tuore Atlus, joka myöhemmin kehitti muun muassa Shin Megami Tensei- ja Persona-pelisarjat. Vuonna 1989 firma oli kuitenkin vielä aivan alkuvaiheissaan ja Friday the 13th oli heidän kolmas pelinsä.

Commodore 64 -version tavoin myös NES-peli on kunnianhimoinen teos. Pelaaja valitsee yhden kuudesta Crystal Lake -kesäleirin valvojasta, joista kaikilla on omat ominaisuutensa. Sitten pitäisi... tehdä jotain? Todellisena kuningasideana peli ei jaksa sen enempää selittää, mitä pelaajan pitäisi edes tehdä. Ohjekirja kertoo, että tavoitteena olisi ”kukistaa Jason, kunhan onnistuu pysymään hengissä niin kauan, että löytää siihen keinot”. Mahtavaa.

Retrostelussa Friday the 13th – klassinen kauhupeli vai karmeaa roskaa?

Käytännössä pelikokemus tarkoittaa suurikokoisessa pelimaailmassa haahuilua, maasta esiin puskevien zombien(?), taivaalta syöksyvien korppien(?!) ja päälle säntäävien kettujen (!?!) kivittämistä. Välillä kaiuttimista kuuluu ahdistavaa piipitystä ja laskuri lähtee tikittämään. Kun se laskee nollaan, Jason käy murhaamassa joko pinon leiriläisiä tai yhden pelaajan kuudesta hahmosta.

Teoriassa pelaaja voisi siis juosta paikalle ennen kuolettavaa iskua ja hätistää Jasonin uhriensa kimpusta äärimmäisen hämmentävässä ja hankalassa tappelussa, mutta käytännössä tätä yrittämällä vain kuolee itsekin nopeammin.

Retrostelussa Friday the 13th – klassinen kauhupeli vai karmeaa roskaa?

Pelimaailma on tehty tarkoituksella sekavaksi, sillä leirialueella risteileviä teitä pitkin kulkeminen on tahallisesti liian hidasta, joten pelaajan tulisi ottaa oikopolkuja metsien läpi. Metsissä liikkuminen ei vain noudata mitään minulle valjennutta logiikkaa, joten niihin väistämättä eksyy paljon pitemmäksi aikaa kuin kiertotietä olisi kävellyt.

Friday the 13th voisi olla peli, josta saisi enemmän irti, jos siihen panostaisi runsaasti aikaa. Opettelisi pelin salat, miten Jasonia vastaan taistellaan, mitä pelissä yleensäkään pitää tehdä, miten metsässä navigoidaan… mutta tämä vaiva ei muuttaisi sitä hyväksi peliksi. Kankeat kontrollit, rajoittunut pelattavuus, aivan naurettavan liiallinen vihollismäärä ja monet muut ongelmat torppaavat sen parhaimmillaankin ”kiva kuriositeetti” -tasolle.

Mutta hei, ainakin musiikki on ihan hyvää.

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata  retrosteluun.

Kommentit

Käyttäjän Sp1rit kuva
Sp1rit

You and your friends are dead

Game Over