Tiesitkö? Miyamoto syyttää liiallista pelimäisyyttä ensimmäisen Mario-elokuvan floppauksesta

Tiesitkö, että Super Marion luojan mielestä pelielokuvien keskeisin ongelma kumpuaa siitä, että erästä oleellista asiaa ei ymmärretä? Lue näkemyksestä täältä!

3.10.2021 10:41

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kaikkien suosikkiputkimies on ollut jälleen tapetilla, kun viime viikon Nintendo Directissä julkistettiin loppuvuodesta 2022 ilmestyvän Super Mario -animaatioelokuvan roolitus. Julkistus on näkynyt esimerkiksi vuonna 1993 ilmestyneen ja ankarasti flopanneen Super Mario Bros -elokuvan kysynnässä.

Kun neuvottelut Marion elokuvaoikeuksista käynnistyivät vuonna 1991, Nintendo oli ennen kaikkea utelias näkemään, kuinka pitkälle siirtymä toiseen viihdemuotoon kantaisi. Super Mario Brosin tuottanut Roland Joffé on arvellut, että lisensointi oli Nintendolle enemmän testi kuin mitään muuta. Studiossa luotettiin, että Marion brändi oli riittävän vahva, jotta elokuva ei voisi kaataa sitä, kävi miten kävi. Super Marion luoja, Shigeru Miyamoto painotti suunnitteluvaiheen aikana elokuvantekijöille, että Marion vetovoima on ensisijaisesti siinä, että sarjan pelejä on hauska pelata.

– Jos tekisimme Mario Bros -elokuvan, sen pitäisi olla viihdyttävä elokuvana, eikä vain käännös videopelistä, Miyamoto on kertonut haastattelussa.

Pelilegenda on Next-Genin vuonna 2007 tekemässä haastattelussa kohtuullisen diplomaattinen: hän kertoi uskovansa, että elokuvastudio teki parhaansa ja laittoi kaikkensa peliin.

– Yksi asia, joka minua on projektin suhteen kuitenkin kaduttanut, on se, että elokuva liippasi loppujen lopuksi hieman liian lähelle sitä, mitä pelitkin olivat. Siinä mielessä se oli elokuva, joka kertoi videopelistä, eikä niinkään viihdyttävä elokuva omilla ansioillaan.

Joffé myi elokuvakonseptin Nintendolle lupaamalla, että vaikka he eivät voisikaan maksaa lisenssistä yhtä paljon kuin suuremmat tekijät, Nintendolla olisi enemmän vaikutusvaltaa lopulliseen tuotteeseen. Tästä huolimatta Nintendo ei alkuneuvottelujen jälkeen juuri puuttunut elokuvaan. Miyamoto on kertonut, että hän oli mukana lähinnä suunnitteluvaiheessa ja vain hieman sen jälkeen, kun kuvaukset olivat alkaneet.

Super Mario Bros. nauttii nykyään omanlaistaan kyseenalaista kulttimainetta. Mariota esittänyt Bob Hoskins kertoi The Guardianille vuonna 2007, että elokuva oli hirveintä, missä hän on ikinä ollut mukana.

Vaikka Miyamoto ei varsinaisesti ole kommentoinut Super Mario Brosia suoraan, hän esitti Next-Genin haastattelussa näkemyksensä siitä, miksi pelielokuvat menevät niin usein metsään.

– Osa ongelmasta on rakenteessa: se, mikä tekee pelistä hyvän, on aivan eri asia kuin se, mikä tekee elokuvasta hyvän. Elokuvat ovat passiivisempi mediamuoto, joka kertoo itse itsensä katsojalle. Videopeleissä yleisö pelaa tarinan itse. Pelien niin sanottu flow on melko yksinkertainen. Pelintekijät tekevät tuosta flow’sta viihdyttävämmän lisäämällä mukaan erilaisia mekaniikkoja. Elokuvissa tarina – tai flow – on tyypillisesti monimutkaisempi, mutta elementtejä, jotka flow’hun vaikuttavat, on vähemmän. 

Lue lisää:

Lisää luettavaa