Jokainen peli on toivonpilkahdus

Kuten pääkirjoituksieni sävystä on saattanut päätellä, toivo on tänä keväänä ollut omalla tahollani välillä pahastikin karkuteillä. Pelilehden toimittaminen on toisinaan tuntunut melkoiselta tervanjuonnilta, kun julkaisu toisensa jälkeen on myöhästynyt ja joka ikinen sisältösuunnittelun peruspilareina pitämämme tapahtuma väistämättä peruuntunut. Pahinta tilanteessa on ollut se, ettei kukaan ole osannut kertoa, koska kärsimys vihdoin loppuu.

Sitten saapui toukokuu ja tapahtui se, mitä olemme viime kuukaudet kuumeisesti odottaneet. Toviksi rytminsä kadottaneet PR-osastot saivat itseään niskasta kiinni, ja kuin taikaiskusta sähköpostilootamme alkoivat täyttyä pelipaljastuksista, haastattelutarjouksista ja digitaalisista tapahtumakutsuista. Jo tämä numero pursuaa sisällöllisesti saumoistaan, ja voisin kuvitella tilanteen vain kohentuvan tästä eteenpäin.

Valtavan helpotuksen huokauksen päästettyäni käsitin, miten perättömän paniikin valtaan olin itseni päästänyt. Ehdin jo kuvitella, että kituisimme sisältöpuutospoteron pohjalla katkeraan loppuumme asti, vaikka kesällä paljastuvat peliprojektit ovat olleet työn alla jo kauan ennen pandemiaa. Näinpä ne on myös saatettava loppuun asti – koronaviruksesta viis. Emme olleet missään vaiheessa jäämässä ilman julkistuksia, vaikka olosuhteet niiden tekemiseen eivät välttämättä ole aivan sitä, mihin olemme tottuneet.

Puin pääkirjoituksessani jo pari kuukautta sitten näkemyksiäni siitä, kuinka myönteisesti pakkodigitalisaatio tulee vaikuttamaan alaamme, ja taisin olla ainakin osittain oikeassa. Olemme jo nyt huomanneet, kuinka paljon tasapuolisemmin ja perusteellisemmin yksittäisiä pelipaljastuksia ehditään käsitellä mediassa ja kuluttajien keskuudessa, kun niitä ei tuupata ihmisten ilmoille E3-tyyliin kertarysäyksellä.

Vaikka en psykologi olekaan, aavistelen omiin tuntoihini pohjaten, että tulevalla kesällä saattaa olla tätäkin suurempi positiivinen vaikutus kodeissaan kököttävän pelaajakansan yleisvireeseen. Koronavirus itsessään ei tietenkään katoa mihinkään, vaikka GTA VI julkistettaisiin huomenna, mutta ainakin omasta mielestäni on ihanaa saada kuukausien epävarm uuden ja ahdistuksen päätteeksi kääntää katse tulevaisuuteen ja innostua siellä odottavista hyvistä asioista. Niitä ei voi juuri nyt olla liikaa.

Johanna Puustinen,
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu tänään ilmestyneessä Pelaaja-lehden kesäkuun numerossa 212, jonka sisältöön voit tutustua täällä!

Lisää luettavaa