Kesän pääkirjoitus: Hyvien pelien hinta / Blogit / pelaaja.fi

Kesän pääkirjoitus: Hyvien pelien hinta

24.07.2020 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
8
Kesän pääkirjoitus: Hyvien pelien hinta

Hyvien pelien hinta

The Last of Us Part II on vihdoin nähnyt päivänvalon, ja lopputulos vaikuttaa olevan vuosien odotuksen arvoinen. Itse en ole teokseen vielä päässyt tarttumaan, mutta arvostelujen perusteella se näyttäisi olevan uraauurtava niin teknisesti, pelillisesti kuin emotionaalisestikin. Teemoillaan peli toki jakaa mielipiteitä, mutta itse en pidä sitäkään lähtökohtaisesti huonona asiana.

Meidänkin lehtemme sivuilla uutisoitiin kuitenkin alkuvuodesta siitä, millaista hintaa moisesta jäljestä Naughty Dogilla maksettiin. Julma työtahti ja loputtomat päivät piinaavat kaikenkokoisia pelistudioita muutaman hengen indiepuljuista AAA-jättiyrityksiin, mutta valitettavasti suorituspaineet kasvavat aina sitä mukaa mitä suurempia summia projektissa on kiinni. Pelinkehittäjien henkinen ja fyysinen terveys on toissijainen huolenaihe, kun deadlinet painavat päälle, vaikka näin ei missään nimessä pitäisi olla.

Keväällä tämä vaikutti vielä itsestäänselvyydeltä, mutta pelin julkaisu näyttäisi pyyhkineen pöyristyksen kuluttajien mielestä. Lompakolla äänestäminen on unohdettu, ja The Last of Us Part II on itse asiassa myynyt nopeammin kuin yksikään aiempi PlayStation 4 -yksinoikeus. Mediakin on mestariteoksen edessä ilosta ja ällistyksestä sekaisin, ja kaikista tuomitsevista uutisotsikoistamme huolimatta peli komeilee meidänkin kannessamme – vieläpä tuplana.

The Last of Us Part II valikoitui tämän numeron keulaan tietenkin samasta yksinkertaisesta syystä, jonka johdosta se on tehnyt tiensä jo miljooniin olohuoneisiin: se on ehdottomasti ansainnut menestyksensä. Pätsissä syntyi lopulta timantti, ja olisi oikeastaan omanlaisensa tragedia, jos sen kehittäjät eivät epäinhimillisen työrupeaman päätteeksi saisi palkkiotaan huikeiden arvostelujen ja päätähuimaavien myyntikäyrien muodossa.

Vastuu painaa silti kivenmurikkana selkärepussa, vaikka siltä sulkisikin silmänsä. Ennen kuin 18-tuntiset työpäivät alkavat näkyä studioille muutenkin kuin täysinä arvostelukymppeinä, ei rikkinäistä järjestelmää nimittäin ole syytä korjata. Tapojen parantaminen ei selkeästi ole meille raadannan hedelmistä nauttiville kuitenkaan yhtään sen helpompaa, enkä itsekään osaa ratkaista ongelmaa, vaikka tiedostan tarpeen muutokselle. Siksipä pahoin pelkäänkin, että alati parempien pelikokemusten perässä olemme ajaneet pelialan niin hurjaan noidankehään, ettei pois pääse kuin radalta suistumalla. En osaa ennustaa, kuinka se tulee lopulta tapahtumaan, mutta tällä tiellä tuskin voimme loputtomiin jatkaa.

Johanna Puustinen,
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu nyt kaupoissa olevassa Pelaaja-lehden heinä- ja elokuun numerossa 213.

Kommentit

Käyttäjän Unluckymonster kuva
Unluckymonster

Ammattiliitto voisi olla hyvä alku ongelman korjaamiselle.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus

peli komeilee meidänkin kannessamme – vieläpä tuplana.

En ymmärrä. Missä kohtaa kantta peli on toisen kerran? Myöskään aiemmista numeroista en löytänyt TLOU2-kantta.

Käyttäjän Johanna Puustinen kuva
Johanna Puustinen
Lainaus zappah

En ymmärrä. Missä kohtaa kantta peli on toisen kerran? Myöskään aiemmista numeroista en löytänyt TLOU2-kantta.

Takakansi, joka meillä on yleensä omistettu mainoksille, on tällä kertaa kansikuvan kuvapari.

Käyttäjän Scion kuva
Scion
Lainaus Unluckymonster

Ammattiliitto voisi olla hyvä alku ongelman korjaamiselle.

Naulan kantaan. Ei taideta Yhdysvalloissa olla lähelläkään Suomen järjestäytymisastetta. Olisikohan ollut jopa niin, että vain 10% työvoimasta kuuluu siellä ammattiliittoihin. Käy työntekijöiden oikeuksien puolustaminen melkoisen vaikeaksi, mutta niinhän monet sikäläiset yritykset tietysti haluavatkin siinä käyvän.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni

Ammattiliitot on sosialismia. Sosialismi on kommunismia. Eihän vapaiden ihmisten maassa sellaista sovi harrastaa.

Käyttäjän Pleikkarohmu kuva
Pleikkarohmu

Tälläisten tosi isojen pelien kohdallahan voisi ajatella pelin hinnan nostamista vaikkapa sillä kohutulla 10 eurolla. Siitä voisi sitten varata jonkin osan työntekijöiden olojen parantamiseen ja silti ansaita kirstut täyteen mammonaa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Johanna Puustinen

Takakansi, joka meillä on yleensä omistettu mainoksille, on tällä kertaa kansikuvan kuvapari.

Okei, eipä tullut sen vertaa lehteä käännettyä ja ehkä muutenkin yksinkertaistin kannen tarkoittavan nimenomaan etupuolta vaikka tokihan se takakansikin kansi on.

Lainaus Pleikkarohmu

Tälläisten tosi isojen pelien kohdallahan voisi ajatella pelin hinnan nostamista vaikkapa sillä kohutulla 10 eurolla. Siitä voisi sitten varata jonkin osan työntekijöiden olojen parantamiseen ja silti ansaita kirstut täyteen mammonaa.

Sen tietää mihin sekin 10 euroa oikeasti menee. Voin antaa vinkin että se ei varmasti mene sinne työtekijöiden oloihin. Toki niin ehkä sanotaan, totta kai.

Käyttäjän BringMePulla kuva
BringMePulla

Kattoo sitten alelaarista jatkossa uudet pelit, kun uhkaa itseltäkin työt vähentyä. Ihmettelen miten näillä eri pelifirmoilla on pokkaa juuri koronan alla edes puhua hintojen nostamisesta. Sekin ettei hinnan nousu takaa pelin laatua sen paremmaksi, mitä sitä ostaisi nyky tai tulevilla hinnoilla. Alamäki on monella ollut melkoinen, vaikka puhuttaisiin putki- tai avoimesta pelimaailmasta ja miljoonista eri tarinoista, jotka on usein melko huonostikin kirjoitettuja ja raskasta pelata läpi, eikä odota kuin piinan loppumista. Sitten kun puhutaan sivutehtävistä... Jokaisesta löytyy paljon miinuksia, mitkä peittää sen kaiken hyvän, vaikka panostettaisiin pelin ulkonäköön.

Last of Us 2 katsoin mieluummin läpipeluun, sillä peli oli ensimmäiseen osaan nähden jo puuduttavaa katsoa. On riski ostaa peli, jos sen hankkii konsolille ja pclle missä ei ole levyasemaa (esim. ps5), kun niitä ei voi myydä eteenpäin ja palauttaminen onnistuu vain tietyin perusteluin. Nyt kun ajattelee pelien maksavan 60e mihin menee läpi peluuseen useimmin 20-30h...toisinaan yli 40h, mikä on päivissä laskettuna alle 2 päivää tai yli (ellei tee ihan kaiken achievementit keräten etc, niin menee enemmän aikaa), niin kuka maksaa siihen päälle 10e lisää? 70e alkaa olla pelien hinnoilta, jo melko naurettava, jos puhutaan tason nuukahtavan tarinoissa, ideoissa, etc mitä ne on jo monen pelin kanssa tehnyt. Hintojen nousu on hieman kehnosti perusteltu, se on vaan helpompi ottaa lisää, koska pelaajat maksaa ja niitä on. Nyt kehittäjät kokeilee, mutta varovaiseksi tässä itse kyllä aion. Ennakot luultavasti jää todella vähäiseksi tulevaisuudessa.

Pienemmätkin pelitunnit hyvistä peleistä kelpaa enemmän, kuin jatkuva kyntäminen tarinassa, josta näkee kuinka sisältöä on yritetty lisätä siinä epäonnistuen. Pienempi peli ja kohtuullinen hinta sille niin voisin ostaa useimmin, sillä taso pysyy helpommin. Uncharted on pelisarja josta itse pidän Naughty Dogilla, eikä ole mikään pettymys. Siksi siihen on mukava toisinaan palata.

Kehittäjät laittavat itse takarajaksi kohtuuttomat lupaukset pelin julkaisuksi, jolloin kaikki kostautuu työntekijöihin. Se 10e lisä peleihin ei lopeta sitä. On se hieman kyseenalaistaa perustelut nostolle silläkin, että saisi palkkion koko työstä, mikä oli jo epäinhimillinen...maksu tulee vasta jäljessä, sillä se on pelaajista kiinni kiinnostaako niitä koko peli. Eikä tuo 10e välttämättä mene työntekijöille, vaikka 18h tekisi töitä päivittäin.

On paljon mitkä tekee hintojen nostamisesta aina vaan kyseenalaisempaa, eikä kaikilla ole sellaiseen varaa. Katsotaan kuitenkin mitä tulevaisuus tuo ja minkälainen "haloo" koko asiasta nousee. Itse en kuitenkaan maksaisi peruspelistäkään 100e, mihin suuntaan ollaan menossa IDG Consultingin toimitusjohtaja Yoshio Osakin perusteluilla.

Pelaajillakin on rajat.

Nostoja