Lauantain erikoinen: Toimituksen kultaisimmat E3-muistot

E3-messut lähestyvät jo kovaa vauhtia, joten päätimme omistaa viikonlopun blogipaikan Pelaajan toimituksen parhaimpien messumuistojen verestämiselle.

9.6.2019 01:21

Tämän vuoden E3-messut ovat jo aivan nurkan takana, ja pelisivustojen otsikoissa keikkuvat nyt alan ammattilaisten villit ennustukset ja suurimmat odotukset. Pelaajan toimitus ehti puida omia aavistuksiaan tulevasta jo tämän viikon Pelaajacastissa, joten päätimme vaihtelun vuoksi omistaa viikonlopun blogipaikan vanhojen partojen parhaiden messumuistojen puimiselle.

 

Miika Huttunen, Pelaajan päätoimittaja:

Aloitin E3-messuilla käymisen jo ammoisina MoonTV:n aikoina vuosia ennen Pelaajaa. Hämmentävästi olen jo kuitenkin unohtanut ensimmäisen kerran, vaikka tapahtuman pitäisi olla ensikertalaisille ikimuistoinen. Asiaan ehkä vaikuttaa se, että toimittajan näkökulmasta messut ovat raskasta työtä viikon ajan jetlagista kärsien ja kun tapahtumassa on käynyt monien vuosien ajan, kaikki muistot sekoittuvat toisiinsa – ja välillä myös Gamescom-messuihin. En enää esimerkiksi muista pääsinkö haastattelemaan pelaavaa kauhuohjaajalegendaa John Carpenteria F.E.A.R 3 -pelin tiimoilta E3:ssa vai Gamescomissa.

Pahinta on joka tapauksessa, jos messujen aikana sattuu sairastumaan. Näin on käynyt itselleni onneksi vain kerran. Silloinkin amerikkalaiset flunssalääkkeet onneksi pelastivat. NyQuilia naamaan illalla, niin taju on kankaalla saman tien ja aamulla flunssanoireet tiessään. Ei tosin kannata lukea mitä mahdollisia haittavaikutuksia lääkkeellä voi olla, sillä se lista oli melkoinen…

 

Ville Arvekari, Pelaaja.fin päätoimittaja:

E3-messuilta jää vuosien varrelta vahvimmin mieleen se hurmos, joka vie valtavan yleisömäärän mukanaan mieluisan julkistuksen jälkeen. Kun Sony ilmoitti Xbox Onen alkuperäisen ”aina verkossa” -konseptin jälkeen, että PlayStation 4:n toimii perinteisemmän konsolin tapaan, yleinen tunnelma oli korkeammalla kuin yhdessäkään konsertissa tai tapahtumassa.

Lähelle nirvanaa päästiin myös, kun ihmiset tajusivat kolmen ikuisuusprojektin, The Last Guardianin, Final Fantasy VII Remaken ja Shenmue III:n, paljastuneen saman lehdistötilaisuuden aikana. Yleisön reaktiot eivät yleensä näy tai kuulu kunnolla kotisohville asti, mutta nämä tapaukset varmasti välittyivät edes osittain striimejäkin pitkin.

Itselleni silti ne mieluisimmat hetket ovat aina olleet tekijöiden tapaamiset ja haastattelut, joihin joskus on mahtunut niitä omiakin suosikkeja. Siksi onkin harmi, että vuosi vuodelta kehittäjät PR-koulutetaan tehokkaammin kääntämään keskustelu tiettyihin aiheisiin, vaikka omat kysymykset käsittelisivät jotakin aivan muuta. Nimekkäimpiä kehittäjiä lukuunottamatta, tietenkin.

 

Janne Pyykkönen, kulttuuritoimittaja:

Toisin kuin monet alalla, en erityisesti nauti matkustamisesta. Siksi E3-reissut ovat jääneet vähiin, eli yhteen kertaan. Pitihän se kokea yleissivistyksen takia. Vuosi oli sentään hyvä, eli messujen kulta-aikaan laskettava 2006. Esillä olivat mm. kuuma uutuus BioShock sekä kummallinen The Witcher, joka ei edes mahtunut päähalliin. Tekijät esittelivät sitä hämyohjaimille ja muulle pikkuroinalle varatussa kellarihallissa.

13 vuotta vanhasta reissusta käteen jäävät muistot ovat melko hämäriä, sillä homma oli aamusta iltaan haastattelusta toiseen juoksemista ilman yhtään luppoaikaa. Matkalla saattoi tuurilla bongata kulhon keksejä täynnä Oreoita, noita USA:n Dominoja. Joka aamu piti siksi tankata valtavat määrät rasvaista jenkkiaamiaista.

Elossa reissun jäljiltä on myös kaikkein luotettavin apuvälineeni eli Olympusin ääninauhuri, jota käytän haastatteluissa edelleen. Mitkään messuhaastatteluista eivät olleet erityisen innostavia sen takia, että niitä tuotetaan sadoille journalisteille liukuhihnatyönä. Ainoa poikkeus oli ylempänä mainittu Witcher, jonka tekijöillä ei ollut mitään menetettävää mutta paljon saavutettavaa. Siksi juttua irtosi aivan eri tavalla.

Tykkään muistella reissua senkin takia, että se muistuttaa pelialan valtavasta muutoksesta viimeisen 10 vuoden ajalta. Pelit, messut, studiot ja tavat esitellä pelejä sekä pelikoneita ovat nyt kaikki erilaisia. Jotkut hyvällä ja toiset vähemmän hyvällä tavalla.

 

Panu Saarenoja, toimituspäällikkö:

E3 on sen verran kiivas työrupeama jo pelkästään uutisoinnin osalta, että aina kun messut ovat ohi, tapaa aivojeni puolustusmekanismi kytkeytyä päälle ja pyyhkii mieleni heti melkein kaikista viikon tapahtumista. Livestriimien ja sosiaalisen median parissa vietetyissä pitkissä öissä on kuitenkin aina oma kiero viehätyksensä, sillä jo pelkästään peliyhtiöiden esitystapa voi kertoa lopulta paljon alan nykytilanteesta ja tulevaisuudesta.

Kaikkien julkistuksien ja hehkutusten keskellä parhaiten muistoihin ovatkin jääneet Satoru Iwatan viimeiset Direct-lähetykset. Niissä yli satavuotiaan japanilaisyhtiön johtaja muistutti milloin muppettina ja milloin Reggie Fils-Aiméa pieksevänä taistelukoneena, että eipä tätäkään sirkusta kannata ottaa ainakaan liian vakavasti.

 

Johanna Puustinen, tuottaja:

En itse ole vielä päässyt osallistumaan E3-hulinaan paikan päällä, mutta se ei tarkoita, etteikö minulla olisi messukesiltä hyviä muistoja. Kirjoitin journalismin kandini vuoden 2013 E3-messujen eeppisiin mittoihin paisuneesta konsolisodankäynnistä, ja pelkästään tuosta ajanjaksosta elämässäni olisi kerrottavaa vaikka millä mitalla. Koska mukahauskat opiskelutarinat kuitenkaan harvoin kiinnostavat ketään muuta kuin kertojaa itseään, kaivelin mieleni perukoilta vähemmän henkilökohtaisen, mutta silti huikean hetken muutaman vuoden takaa.

Oli vuosi 2015, ja edellisestä Shenmuesta oli vierähtänyt niin kauan aikaa, etten ollut uhrannut entiselle lempipelilleni ajatustakaan enää vuosiin. Kun sarjan luoja Yu Suzuki twiittasi messujen aattona vähäeleisen valokuvan trukista, lapsuusmuistot palasivat tulvan lailla mieleeni ja kylmät väreet valtasivat kroppani. Riemu repesi ikonisen Shenmue-viittauksen tunnistaneiden fanien keskuudessa jo ennen kolmannen osan virallista julkistusta, ja Sonyn lehdistötilaisuus tuntuikin lopulta vain kirsikalta kakun päällä.

Nyt eletään jo kesää 2019, eikä toistuvasti myöhästynyt Shenmue III muistuta ennakkomateriaalien perusteella edes etäisesti sitä mullistavaa mestariteosta, jollaiseksi fanit ovat sen pitkän odotuksen aikana päässään maalailleet. Lämmintä messumuistoa ei kuitenkaan pilaa edes keskinkertainen lopputulos.

 

Eikö oma huippuhetkesi mahtunut toimituksen listalle? Osallistu keskusteluun kommenteissa ja kerro meille paras messumuistosi vuosien varrelta!

Lisää luettavaa