Oikea mielipide: Sensuuri on pelaajien parhaaksi

Gears of War -kehittäjien päätös poistaa tupakat pelihahmojensa suupielistä on suututtanut pelaajia tällä viikolla. Blogissaan Johanna paljastaa, miksi sensuuri on kuitenkin tällä kertaa täysin perusteltua.

20.7.2019 07:12

Yhdeltäkään pelinkehittäjältä on tuskin jäänyt viime vuosina huomaamatta, että sensuuri on vuorenvarma tapa hankkiutua pelaajien silmätikuksi. Etenkin itsesensuuri, pelinkehittäjän pyrkimys tukea tietynlaisia asenteita pelinsä sisällön kautta, koetaan jostain syystä suureksi rikokseksi pelaavaa yleisöä kohtaan. Tähän on silti ryhtynyt Gears of War -sarjaa kehittävä The Coalition, joka ilmoitti tällä viikolla päätöksestään jättää tupakointi kokonaan pois peleistään.

Päätös on monella tapaa sosiaalipoliittinen, joten siitä noussut kohu ei yllätä. Sitä edelsi tupakoinninvastaisen Truth Initiative -järjestön lobbausprojekti, eikä sitä ole edes pyritty esittämään minään muuna kuin tietoisena yrityksenä alleviivata tupakoinnin tarpeettomuutta ja haitallisuutta. Taustalla vaikuttavat myös studiopomo Rod Fergussonin omat asenteet tupakoitsijoita kohtaan: mies nimittäin menetti isänsä paheelle jo leikki-ikäisenä.

Retoriikkaa kohun ympärillä on ollut kuitenkin erityisen jännittävää seurata, sillä se eroaa aihepiiriltään monista viime aikojen seksuaalisväritteisistä sensuuritapauksista oleellisesti. Siinä missä lyhyistä hameenhelmoista ja antavista kaula-aukoista nautitaan lähes universaalilla tasolla, harva kykenee vakavalla naamalla väittämään tupakoinnin olevan harmiton tapa. Pelaajien on pitänyt keksiä uudenlaisia perusteita pöyristykselleen, ja samassa väittely on kääntynyt päälaelleen. Kevytmielisiä tissifantasioitaan aiemmin puolustaneet penäävät tällä kertaa realistisempia hahmokuvauksia, joihin kuuluvat oleellisesti myös ihmiseläimen paheet nikotiinista alkoholiin.

Itse olen ollut absolutisti koko elämäni, joten en välttämättä kaipaa juuri päihteitä peleihini, mutta voin allekirjoittaa ajatuksen yleisemmällä tasolla. Videopelit ovat mielestäni varsin oivallinen formaatti vaikeiden aiheiden käsittelyyn. Pelinkehittäjistä on tullut viime vuosina rohkeampia raadollisen realismin suhteen, ja nykypäivän pelihahmoilla on mielenterveysongelmia, riippuvuuksia ja luonnevikoja siinä missä meillä muillakin. Marlborokin sopii kieltämättä sotatraumoista kärsivän antisankarin korvan taakse kuin nenä päähän.

Tarinankerronnassaan Gears of Warkaan ei kavahda synkkiä virtoja, mutta en ole varsinaisesti vakuuttunut siitä, että tupakointia pystyttäisiin sarjassa esittämään kovin todenmukaisesti. Pelin trailereilla muskelimiehet ja -naiset teloittavat alieneita sarjatulella ja rokki soi, ja sikaria tulitaistelun tiimellyksessä pureva sankarisoturi olisi juuri sellaista paheiden ihannointia, mitä studio pyrkii päätöksellään välttämään. Yksikään nuori ei varmastikaan alkaisi tupakoida juuri tämän kiiltokuvan vuoksi, mutta The Coalition on päättänyt olla kantamatta korttaan ryhmäpaineen kekoon.

Vaihtoehtona moiselle olisi toki pelaajien peräänkuuluttama ääriraadollinen realismi, mutta tässä yhteydessä se todennäköisesti näyttäisi aivan toisenlaiselta, kuin moni päässään kuvittelee. Vai tahtoisitko sinä todella omaan toimintarämistelyysi varoittavan välinäytöksen, missä keuhkoahtaumatautinen päähahmo pysähtyy nurkan taakse yskimään kesken kaiken? Eivät Gears of Warin kehittäjätkään, ja siksi heidän päätöstään tulisi tällä kertaa mukisematta kunnioittaa.

Johanna Puustinen

Lisää luettavaa