28 vuoden taival saapuu päätökseen – Blizzard-perustaja Frank Pearce jättää pelitalon / Uutiset / pelaaja.fi

28 vuoden taival saapuu päätökseen – Blizzard-perustaja Frank Pearce jättää pelitalon

20.07.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
9

Blizzard Entertainmentin kolmen perustajajäsenen joukkoon kuuluneen Frank Pearcen on tullut aika jättää pelitalo taakseen. Mies ilmoitti asiasta yhdessä Blizzardin nykyisen johtajan J. Allen Brackin kanssa firman kotisivuilla julkaistussa viestissä.

– Aikani Blizzardilla käsittää niin koko ammatillisen urani kuin aikuisikäni. Minulla on paljon hyviä muistoja. Maailman parhaimpien kehittäjien kanssa työskentely maailman parhaimpien sarjojen parissa nousee varsinkin esiin. Vieläkin huomattavammat muistoni ovat kuitenkin ensimmäisestä BlizzConista, kun tajusin ihmisten ja yhteisöjen merkityksen pelaajiemme kokemusten keskuudessa, Pearce kertoo.

Brack lisäsi vielä, että vaikka Pearce ei esiintynyt hirveästi juuri julkisesti, on hänellä ollut iso vastuu varsinkin Blizzardin sisäisen kulttuurin ja perustuksien rakentamisessa sekä ylläpitämisessä.

Seuraavaksi Pearce pyrkii omistamaan enemmän aikaa elämänsä osa-alueille, jotka ovat jääneet hänen Blizzard-aikoina vähemmälle huomiolle. Hän haluaisi myös viettää enemmän aikaa ulkona ja oppia soittamaan instrumenttia. Jonkinlaisessa muodossa hän lupaa kuitenkin olla yhä myös osa Blizzard-perhettä.

Alunperin nimiä Silicon & Synapse ja Chaos Studios kantanut Blizzard sai alkunsa vuonna 1991. Pearcen ohella yhtiötä olivat mukana perustamassa Mike Morhaime sekä Allen Adham. Yhtiötä pitkään vetänyt Morhaime jätti Blizzardin taakseen vajaa vuosi sitten. Adham jätti Blizzardin jo kerran vuonna 2004, mutta palasi lopulta 12 vuotta myöhemmin. Nykyisin hän valvoo yhtiön uusien pelien syntyä ja käsittelee erinäisiä hallinnollisia tehtäviä.

Lähde: Blizzard Entertainment

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Taitaa Activision savustaa kaikki vanhat perustajat ulos

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake

Eli siis hetkinen yksi näistä lähti jo 15 vuotta sitten tuli takaisin 12vuotta myöhemmin vuonna 2016 jonka jälkeen sanoisin että blizardin pelien taso on laskenut ja nyt nämä 2 jotka ovat olleet mukana melkein 30vuotta jättävät molemmat tehtävänsä alle vuodensisällä? Miksi tämä oikeasti kuulostaa vähän hämärältä.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Tosiaan kyllä siellä Blizzardilla kova kato käy....Franke Pierce, Chris Metzen, Mike Morhaime, Rob Pardo, kaikki nuo Blizzardin kovat tekijät/avainhenkilöt ovat jättäneet yhtiön viimeisten muutaman vuoden aikana.

Toki esim Metzenin tapauksessa äijä jäi eläkkeelle ja taisi olla jo palanut loppuun, mutta kuitenkin...mielestäni kertoo jotain siitä että Blizzard ei enää ole se sama studio jonka pelien parissa on tullut lähes koko ikä vietettyä.

Toki sieltä Blizzardilta varmasti paljon vielä osaavaa porukkaa löytyy, mutta pakostakin tämä pistää epäilyttämään studion tulevien pelien puolesta. Vaikka sieltä vielä joskus saataiisinkin esim uusi Starcraft tai Warcraft, niin hieman epäilen tuleeko noita rakastamaan samalla tavalla kuin aiempia pelejä jolloin nämä avainhenkilöt olivat päävastuussa pelien suunnasta, tarinasta, designista jne.

Ei noista Blizzardin pitkäaikaisista avainhenkilöistä siellä taida olla juuri enää muita mukana kuin art director Samwise Didier.

Käyttäjän Billet kuva
Billet
Lainaus frozen

Taitaa Activision savustaa kaikki vanhat perustajat ulos

Siltä vähän haiskahtaa, tai oikeastaan aika pahastikkin haiskahtaa..

Käyttäjän vihtorii kuva
vihtorii

Morhaime taidettiin savustaa ulos kun kehtasi julkisuudessa kritisoida Overwatchin potentiaalia e-sportsina. ActiBliz on panostanut OWleagueen järkyttävät määrät rahaa ymmärtämättä että onnistunutta e-sports peliä ei voi väkisin luoda vaan kaikki genren kesto/yleisösuosikit(CSGO, DoTa ja LoL) ovat kasvaneet orgaanisesti underground skenejen ja dedikoituneen pelaajakunnan avulla. OW on alusta alkaen ollut aivan järkyttävän huono spectator laji vaikka ihan hauska peli kyseessä. Lisäksi toksinen pelaajayhteisö ragettajieen ja luovuttajineen on ollut omiaan laskemaan julkaisun jälkeisen suurmenestyksen tuoman pelaakunnan kokoa. OW league pyörii twitchin etusivulla lähinnä sen takia, että twitch taisi sijoittaa liigaan huomattavat summat rahaa. Richard Lewisin raporttien mukaan jokin OWL:n (silti melko heikkojen) katsojaluvussa ei täsmää, koska streamien katsojamäärissä ei ole tavallisten e-sports streamien tavoin ole lähes mitään laskuja/nousuja jopa tunteja kestävien teknisten ongelmien vaivatessa lähetystä.
Sääli että näinkin legendaarinen pelitalo ajetaan ojaan esportsin lupaamien dollarien kiilto silmissä. Lienee Activisionia kiittäminen tästäkin.

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake
Lainaus vihtorii

Morhaime taidettiin savustaa ulos kun kehtasi julkisuudessa kritisoida Overwatchin potentiaalia e-sportsina. ActiBliz on panostanut OWleagueen järkyttävät määrät rahaa ymmärtämättä että onnistunutta e-sports peliä ei voi väkisin luoda vaan kaikki genren kesto/yleisösuosikit(CSGO, DoTa ja LoL) ovat kasvaneet orgaanisesti underground skenejen ja dedikoituneen pelaajakunnan avulla. OW on alusta alkaen ollut aivan järkyttävän huono spectator laji vaikka ihan hauska peli kyseessä. Lisäksi toksinen pelaajayhteisö ragettajieen ja luovuttajineen on ollut omiaan laskemaan julkaisun jälkeisen suurmenestyksen tuoman pelaakunnan kokoa. OW league pyörii twitchin etusivulla lähinnä sen takia, että twitch taisi sijoittaa liigaan huomattavat summat rahaa. Richard Lewisin raporttien mukaan jokin OWL:n (silti melko heikkojen) katsojaluvussa ei täsmää, koska streamien katsojamäärissä ei ole tavallisten e-sports streamien tavoin ole lähes mitään laskuja/nousuja jopa tunteja kestävien teknisten ongelmien vaivatessa lähetystä.
Sääli että näinkin legendaarinen pelitalo ajetaan ojaan esportsin lupaamien dollarien kiilto silmissä. Lienee Activisionia kiittäminen tästäkin.

Millä sitten selität pelaajien omien sosiaalisten medioiden suosion hyvin monilla pelaajilla on kymmeniä tuhansia seuraajia vai väitätkö että nämä kaikki ovat botteja.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Vaikka Activision-Blizzardin syyttäminen kaikesta olisi kuinka houkuttelevaa, niin pidän aika matalamielisenä, että heti ollaan käytännössä kusemassa veteraanien perinnön päälle kun ovi takana sulkeutuu. Niin kuin se nyt olisi ilman Morhaimea ja Pearcea peruuttamattomasti pilalla.

Ihan kuin pelaajien mieliin ei vain mahtuisi ajatus siitä, että ehkä koko aikuisikä ja työura yhden yhtiön palveluksessa alkaa viisikymppisenä jo tuntua jossain ja kun työtä ei enää tarvitse ainakaan rahan takia tehdä, niin uudet haasteet tai lokoisat eläkepäivät muiden harrastusten parissa saattaa alkaa vaikuttaa houkuttelevammilta.

Mutta ei, aina taustalta pitää löytyä joku salaliitto, jolla hyvät tyypit "savustettiin" ulos, jotta setä voi alkaa kääriä massia... ööh, ilmeisesti tekemällä paskoja pelejä?

P.S. Ja ne jotka pitää irtisanoutumisten ajoitusta jonkinlaisena merkkinä savustuksesta: Kuvitelkaapa itse, jos olisitte perustaneet kaverinne kanssa firman ja viettäneet siinä yhdessä liki 30 vuotta ja sitten kaveri päättää lopettaa. Tuskin kukaan meistä voi kuvitella millaisen aukon tuollainen jättää omaan päänsisäiseen "työilmapiiriin". Takuuvarmasti siinä alkaa ajatella elämäänsä uudelta kantilta.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus Haerski

Vaikka Activision-Blizzardin syyttäminen kaikesta olisi kuinka houkuttelevaa, niin pidän aika matalamielisenä, että heti ollaan käytännössä kusemassa veteraanien perinnön päälle kun ovi takana sulkeutuu. Niin kuin se nyt olisi ilman Morhaimea ja Pearcea peruuttamattomasti pilalla.

Ihan kuin pelaajien mieliin ei vain mahtuisi ajatus siitä, että ehkä koko aikuisikä ja työura yhden yhtiön palveluksessa alkaa viisikymppisenä jo tuntua jossain ja kun työtä ei enää tarvitse ainakaan rahan takia tehdä, niin uudet haasteet tai lokoisat eläkepäivät muiden harrastusten parissa saattaa alkaa vaikuttaa houkuttelevammilta.

Mutta ei, aina taustalta pitää löytyä joku salaliitto, jolla hyvät tyypit "savustettiin" ulos, jotta setä voi alkaa kääriä massia... ööh, ilmeisesti tekemällä paskoja pelejä?

P.S. Ja ne jotka pitää irtisanoutumisten ajoitusta jonkinlaisena merkkinä savustuksesta: Kuvitelkaapa itse, jos olisitte perustaneet kaverinne kanssa firman ja viettäneet siinä yhdessä liki 30 vuotta ja sitten kaveri päättää lopettaa. Tuskin kukaan meistä voi kuvitella millaisen aukon tuollainen jättää omaan päänsisäiseen "työilmapiiriin". Takuuvarmasti siinä alkaa ajatella elämäänsä uudelta kantilta.

No onhan se totta että jokainen meistä lähtee sinne eläkepäiviä viettämään joskus tai sitten etsimään vielä jotain uusia haastetita ennen eläkepäiviä, mutta jokatapauksessa nyt kun nuo lähestulkoon kaikki Blizzardin pääsarjojen entiset avainhenkilöt ovat studion taakseen jättäneet niin luonnollisestikkin studion tulevaisuus hieman huolettaa, etenkin kun on näitä viimeisiä uutisia lukenut kuinka Activision-Blizzardin talutusnuorassa mennään ja työilmapiiri on heikko.

Muita esimerkkejä tästä avainhenkilöiden vaihtumisesta on vaikkapa Bioware ja Bungie....eipä ole kummankaan studion pelejä enää lieemmin hehkutettu viimeisten muutaman vuoden aikana.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Balnazzard

No onhan se totta että jokainen meistä lähtee sinne eläkepäiviä viettämään joskus tai sitten etsimään vielä jotain uusia haastetita ennen eläkepäiviä, mutta jokatapauksessa nyt kun nuo lähestulkoon kaikki Blizzardin pääsarjojen entiset avainhenkilöt ovat studion taakseen jättäneet niin luonnollisestikkin studion tulevaisuus hieman huolettaa, etenkin kun on näitä viimeisiä uutisia lukenut kuinka Activision-Blizzardin talutusnuorassa mennään ja työilmapiiri on heikko.

Muita esimerkkejä tästä avainhenkilöiden vaihtumisesta on vaikkapa Bioware ja Bungie....eipä ole kummankaan studion pelejä enää lieemmin hehkutettu viimeisten muutaman vuoden aikana.

Tämäpä erikoista, koska Blizzard Entertainment komeilee edelleen mukavimpien työpaikkojen listoilla ja jopa se itsensä arkkisaatanan, Kotickin Bobin, luotsaama emokorporaatio, Activision-Blizzard, menestyy näissä vertailuissa säännönmukaisesti hyvin, ellei erinomaisesti. Mistähän tornari huonosta ilmapiiristä siis juontaa juurensa?

Se on toki ymmärrettävää, mutta ehkä ei niinkään hyväksyttävää, että myös pelimedia aika usein ruokkii tätä pelaajien tarvetta etsiä draamaa ja kohua sieltäkin missä sitä ei ole. Erityisesti paheksuva katse osoittaa tiettyihin YouTube-kanaviin, jotka tekevät elantonsa lietsomalla pelaajia milloin millekin ristiretkelle milloin ketäkin vastaan. Onkohan yksikään korkean tason pelikehittäjä päässyt pelialalla eroon hommastaan ilman, että joku jo pistää liikkeelle huhua, että taustalla olisi ollut jotain konfliktia. Joskus toki onkin, mutta en usko, että läheskään niin useasti kuin huhutaan.

Nostoja