Assassin's Creedin piti loppua trilogiaan – näin se olisi päättynyt / Uutiset / pelaaja.fi

Assassin's Creedin piti loppua trilogiaan – näin se olisi päättynyt

26.01.2022 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
14
Assassin's Creedin piti loppua trilogiaan – näin se olisi päättynyt

Ei ole salaisuus, että Ubisoftin suursarjaksi kehkeytyneen Assassin's Creedin piti olla alkujaan vain trilogia. Suuren suosion myötä sarjan julkaisutahti kiihtyi, mikä pakotti myös muuttamaan alkuperäisen vision suuntaa. Esimerkiksi trilogian tarinalle kaavailtu päätös heitettiin kokonaan romukoppaan.

Mediatutkija Lars de Wildt onkin tuoreeltaan pyrkinyt selvittämään, miten Assassin's Creedin piti loppua. Tiedonjyväset on koottu hänen tekemistään haastatteluista Assassin's Creedin alkuperäisen luojan Patice Désilets'n sekä Assassin's Creed III:n luovan ohjaajan Alex Hutchinsonin kanssa.

Kertoman mukaan kolmannen pelin oli tarkoitus huipentua suureen yhteenottoon nykyajassa. Modernin aikakauden päähahmo Desmond Miles olisi kukistanut temppeliherrojen kulissina toimivan Abstergo-yrityksen kolmelta esi-isäältään – kuten Eziolta ja Altaïrilta – haalimilla tiedoilla ja taidoilla. 

Desmond olisi myös löytänyt avaruusaluksen, jolla hän olisi paennut vuodelle 2012 ennustettua maailmanloppua ja perustanut toisaalle uuden sivilisaation Lucy-hahmon kanssa uuden ajan Aatamina ja Eevana.

Sarjan suunta lähti kuitenkin muuttumaan, kun Assassin's Creed II:n päähahmon Ezio Auditoren tarinaa jatkettiin vielä Assassin's Creed Brotherhoodilla ja Revelationsilla ennen nimellisesti kolmanteen osaan siirtymistä. Kuten sarjan pitkäaikaisiin käsikirjoittajiin lukeutuva Darby McDevitt kertoi Pelaaja-lehdelle jo vuonna 2011, tämän takia nykyajassa tapahtuvaa tarinaa jouduttiin venyttämään ja muuttamaan useampaa peliä varten.

Esimerkiksi alkuperäisen lopun kannalta keskeisen Lucyn hahmo poistettiin tarinasta jo Assassin's Creed Brotherhoodissa, koska tätä esittänyt Kristen Bell vaati kolmannen pelinsä jälkeen rojalteja lisäesiintymisistä. Sarjan luoja Désilets jättikin Ubisoftin juuri Brotherhoodin kehityksen aikana.

Varsinaisen Assassin's Creed III:n loppuratkaisua muutettiin radikaalisti. Desmondin tarinan päättymisestä ja keskeisten vihollisten kukistumisesta huolimatta Abstergo säilytti paikkansa myös nykyisten osien uhkana.

Lähde: Eurogamer

 

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni

Assassin's Creed pääsi lähimmäs tyydyttävää loppua kolmosen finaalissa. Minun tulkinnassani Desmond onnistui lopulta oppimaan temppeliherroilta jotain ja kahden pahisjärjestön filosofiat yhdistyivät vielä suuremman uhan torjumiseksi. Maailma pelastui ja tärkeät hahmot kuolivat pois.

Harmi, että sarjan myöhemmät tekijät näkivät siinä vain rahalehmän. Tarina on sittemmin ollut pelkkää sekavaa hortoilua vailla mitään sanottavaa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Nykyaika on aina ollut Assassin's Creedeissä täysi turhake. Jos pelaajalla on mahdollisuus olla salamurhaaja renessanssiajan Firenzessä, niin kenelle tulee edes mieleen että jaksotetaanpa tätä nannaa jonkun hupparijuipin ja tämän hipsterikavereiden edesottamuksilla nykyajassa?

Käyttäjän Ville Arvekari kuva
Ville Arvekari

Itselle juuri aikakaudet toisiinsa sitova kehystarina Desmondin matkassa teki ensimmäisten osien asetelmasta sitäkin kiintoisamman. Sääli, että niiden jälkeen suunta jäi todella pitkäksi aikaa tuuliajolle, kun kerran sille tielle kuitenkin alkujaan lähdettiin.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Nykyään juuri mitään ei näköjään pystytä lopettamaan, vaan kaikki lypsetään kuoliaaksi ja kun rahavirta tyrehtyy niin tarina jää kesken. Miksei voitu vain vetää trilogiaa loppuun ja jatkaa tämän jälkeen uudella tuoreella uhalla? Tulevan Assassin's Creed Infinityn nimi sopii sarjaan täydellisesti, kiteyttää täydellisesti itselleni sarjan suurimman ongelman, mistään ei päästä koskaan mihinkään. Pelit on kyllä kelpo viihdettä ja menneisyystarina toimii, mutta sarjan yhteensitova tarina junnaa loputtomasti paikallaan menemättä juuri mihinkään, ainoastaan välillä tapetaan tai vaihdetaan hahmoja, mutta mikään ei juuri muutu. Valhalla on vielä tosin pelaamatta, kun odottelen että kaikki lisärit on julkaistu, joten tällä tahdilla 40000 tuntinen peli tulee aloitettua sitten joskus vuonna 2077 kunhan season pass 894 on plakkarissa.

Itse kuulun siihen harvalukuiseen joukkoon joka piti Desmondin tulevaisuusosioista, mutta en hiljaisen protagonistin ensimmäisen persoonan osuuksista. Layla osuuksista taas pidin (ei olisi pitänyt googlettaa nimeä, iso spoileri Valhallasta).

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Lucyn kuoleman "juonellinen perustelu" oli täyttä hevonpaskaa. Ai, hän työskentelee aluksi Abstergolle, eiku hän onkin salamurhaajien kaksoisagentti, eiku SITTENKIN Abstergon kaksoisagentin kaksoisagentti! Ja siksi Juno riivasikin Desmondin puukottamaan tämän hengiltä, ennen kuin Lucy ehtisi pettämään heidät ja nyysimään Edenin ompun mukaansa! Mikä mehukas juonikiemura, kuin suoraan Tetsuya Nomuran oppikirjasta siitä, miten Kingdom Heartsia tulisikaan käsikirjoittaa!

Ja kaikki vain siitä hyvästä, että Lucya esittävä naisnäyttelijä halusi jopa enemmän palkkaa aiottua pidempään jatkuneesta työrupeamasta? Varsinkin kun AC:sta oli tuossa vaiheessa muotoutunut jo sen verran valtava, kultamunia muniva hanhi. Ja Lucysta siten yksi sen tunnetuimmista naishahmoista... Huh huijakkaa =D. En voi kuin pohtia, olisiko miesnäyttelijän vastaaviin rojalttivaatimuksiin suhtauduttu yhtä penseästi. Tuskinpa, ottaen huomioon miten "hyvin" Ubisoftissa on ylipäätänsä kohdeltu sikäläistä naisväkeä...

Itse kuulun siihen häviävään vähemmmistöön, joka piti Brotherhoodista monella tapaa jopa enemmän kuin AC2:sta. Antiikin Roomaa sekä renesanssia yhdistävä miljöö oli kiehtovampi, Ezio oli hahmona kypsempi ja Desmondillakin pääsi pelailemaan huomattavasti enemmän kuin aiemmin. Peli oli toki astetta helpompi, sillä varsijousi nakkasi kakkosen tasapainoisen veitsi vs. pyssy-systeemin täysin romukoppaan ja halutessasi saatoit pyytää apua kokelailtasi vaikka kesken tehtävän. Tarinallisesti peli oli kuitenkin yhä ok, miinus tuo lopetus.

Revelations onkin viimeinen AC, jota olen ikinä pelannut ja sekin jäi loppupäästä kesken. Tavallaan, se tuntui jo hieman turhalta tarinan venyttämiseltä. Joskin juonellisesti sillä oli, ironisesti, enemmän konkreettista tarjottavaa kuin Brotherhoodilla, päättäen sekä Ezion että Altairin tarinan varsin mallikkaasti (joskin ymmärtääkseni Ezion varsinainen kuolema nähdäänkin pelin jälkeen sijoittuvassa lyhytleffassa, jota en ole nähnyt).

Niin tai näin, on erittäin sääli kun pelisarjan tarinallinen laatu kulahtaa ylenpalttisen pitkittämisen takia. Desmond toki listittiin kolmosessa uusien nykypäivän salamurhaajien tieltä. Mutta olen käsittänyt, että sen jälkeen loren nykyhetkeen keskittyvällä tarinapuolella voikin nakata vesilintua. Mikäänhän ei olisi estänyt vetämästä tuota alkuperäistä suunnitelmaa loppuun ja sijoittamalla tulevat AC-seikkailut ennen sitä (varsinkin kun ne historialliset osuudet ovat joka tapauksessa mennyttä aikaa). Tai sitten reboottaamaan koko roskaa jossain vaiheessa.

Käyttäjän Galactus kuva
Galactus

Kolmonen oli sarjan paras. Sen jälkeen ei ole niin paljon kiinnostanut. Desmond oli hyvä hahmo.

Käyttäjän Scion kuva
Scion

Nykyajassa liikkuva kehyskertomus on Assassin's Creedeissa mielestäni täysin turha lisuke, mutta ei se varsinaisesti mitenkään estä peleistä nauttimasta. Itse pidin kaikkein eniten Brotherhoodista, mutta sen jälkeen kiinnostus alkoi hiljakseen hiipua. Jaksoin kyllä pelailla vielä Revelationsin ja kolmosenkin, mutta Black Flag jäi sitten jo pysyvästi kesken, ja sarjan uudemmat pelit olen suosiolla ohittanut.

Olisivat minunkin mielestäni saaneet paketoida trilogian alkuperäisen suunnitelman mukaan ja tehdä noista muista peleistä sitten ihan oman erillisen juttunsa.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19
Lainaus mecha_no_maniac

Ja kaikki vain siitä hyvästä, että Lucya esittävä naisnäyttelijä halusi jopa enemmän palkkaa aiottua pidempään jatkuneesta työrupeamasta? Varsinkin kun AC:sta oli tuossa vaiheessa muotoutunut jo sen verran valtava, kultamunia muniva hanhi. Ja Lucysta siten yksi sen tunnetuimmista naishahmoista... Huh huijakkaa =D. En voi kuin pohtia, olisiko miesnäyttelijän vastaaviin rojalttivaatimuksiin suhtauduttu yhtä penseästi. Tuskinpa, ottaen huomioon miten "hyvin" Ubisoftissa on ylipäätänsä kohdeltu sikäläistä naisväkeä...

Jeps, erittäin todennäköisesti eivät olisi raaskineet mieshahmoa tapattaa yhtä kylmästi vaikka olisi enemmän korvausta vaatinut. Ubosoftin sexismi ei todellakaan ole mikään salaisuus, AC-sarja itsessään on täynnä tarinoita kuinka Ubin pomot vänkäsivät naishahmoja vastaan joka käänteessä, kunnes nämä seksitiset hujopit heitettiin studiosta mäkeen (ainakin muistaakseni, TOIVOAKSENI). Lucyn surullinen kohtalo menee muiden joukkoon; Evien ruutuaikaa karsittiin Syndicatessa, Ayan päähahmo-osuus poistettiin Originsissa, ja Kassandran vierelle otettiin Alexios. Pelintekijät ovat joutuneet muuttamaan suunnitelmiaan perusteellisesti kerta toisensa jälkeen, koska "naiset eivät myy".

Olen aikalailla samoilla linjoilla muiden kanssa. Desmondin tarina oli ihan kohtuuviihdyttävä vielä ensimmäisten pelien aikoihin, kunnes Brotherhoodin loppu kusi päälle ja sitten kolmas osa ei enää jaksanut innostaa vaikka panokset olivat olevinaan kovat. Eipä sillä että tuo alkuperäinen loppukaan mitenkään erityisesti houkuta, raamatullinen lopetus ja uuden sivilisaation siittäminen kuulostavat vähän, ehhh. On myös selvää, että kokonaan uuden eheän kehystarinan sijaan kirjoittajat heittelivät puolivillaisia juonia siitä eteenpäin. Jos olisivat Black Flagin aikoihin miettineet uuden kunnollisen tarinan nykyaikaan, kenties nykyajan osuuksilla olisi vielä jotain merkitystä. Nykyään se on vain tekosyy päästä käyttämään animuksen ominaisuuksia.

Käyttäjän Raissi kuva
Raissi
Lainaus Haerski

Nykyaika on aina ollut Assassin's Creedeissä täysi turhake. Jos pelaajalla on mahdollisuus olla salamurhaaja renessanssiajan Firenzessä, niin kenelle tulee edes mieleen että jaksotetaanpa tätä nannaa jonkun hupparijuipin ja tämän hipsterikavereiden edesottamuksilla nykyajassa?

Samaa olen itsekkin ja varmasti moni muukin miettinyt.

Käyttäjän mantelirapu kuva
mantelirapu

Lopetin itsekin AC3 jälkeen. Desmondin tarina kyllä lisäsi mielenkiintoa ja omaperäisyyttä etenkin ekassa ja tokassa pelissä. Ekassa osassa Abstergo-osiot oli minusta parasta antia ja lisäsivät ahdistavaa alavirettä. Muutenkin ekan pelin tunnelma oli sarjan paras, pimeä ja kolea keskiaika, pimeä ja kolea korporaatio. AC2:sta on puolestaan hauskimmat muistot.

Nostoja