Blizzard kommentoi kohua herättänyttä Hearthstone-kilpakieltoa: ”kiinalaisilla suhteillamme ei ollut vaikutusta päätökseemme”

Blizzard on sanonut kantansa Hearthstone-kohuun ja samaan syssyyn lieventänyt antamiaan porttikieltotuomioita.

9.11.2019 01:55

Blizzard Entertainment on kommentoinut ensimmäistä kertaa virallisesti sen alkuviikosta nostattamaa Hearthstone-kohua, kun kilpapelaaja Chung ”Blitzchung” Ng Wai sai vuoden kilpailukiellon tämän ilmaistua verkkolähetyksessä tukensa Hongkongin mielenosoittajille.

Blizzardin kotisivuilla julkaistussa tiedotteessa yhtiön johtaja J. Allen Brack on halunnut erityisesti korostaa, ettei Kiinalla ole ollut minkäänlaista osaa Blizzardin päätökseen. Blizzardin toimintaa oltiin syytetty kohun alla erityisesti siitä, että yhtiö halusi teoillaan vain turvata paikkansa Kiinan rahakkailla markkinoilla. Brack kuitenkin vannoo, että Blizzardin päätös perustui yksinomaan siihen, että Blitzchung oli rikkonut rikkonut turnauksen sääntöjä. Yhtiöiden kiinalaisilla suhteilla ei ollut siis vaikutuksen päätöksen kanssa.

– Nämä säännöt ovat olemassa, jotta voimme pitää keskittymisen pelissä ja turnauksessa globaalin yleisön eduksi Jos esille olisi tullut vastakkainen näkökulma samanlaisella jakavalla ja tarkoituksellisella tavalla, olisimme toimineet samoin, Brack kirjoittaa.

Brack kuitenkin myöntää, että tapaus hoidettiin hätiköidysti. Blizzardilla vahvistetaankin, että Blitzchung pelasi turnauksessa reilusti, eikä se ole näin ollen ole sittenkään enää vetämässä pois tämän palkintorahoja, jotka pelaaja oli kerryttänyt uusimman Grandmasters-pelikauden aikana. 

Blizzard on myös katsonut, että vuoden kilpailukiellon sijaan puolen vuoden jäähy on tapauksessa kohtuullisempi, mikä on pätenyt myös lähetyksessä mukana olleisiin selostajiin, joiden kanssa Blizzard ilmoitti lopettaneensa aiemmin yhteistyönsä. Selostajien jäähyä Blizzard on perustellut sillä, että näiden tehtävänä on pitää lähetykset keskittyneenä pelaamiseen, eikä tarjota foorumia erimielisyyttä aiheuttaville sosiaalisille ja poliittisille näkemyksille.

Ennen Blizzardin kommenttia tapahtuma ehti kerätä runsaasti protesteja yhtiötä kohtaan. Sen ohella, että pelijättiä on kritisoitu toiminnastaan muun muassa nettifoorumeilla ja sosiaalisessa mediassa, ovat ihmiset yhtälailla sulkeneet Battle.net-tilejään, ja myös pari kappaletta selostajia on ilmoittanut vetäytyvänsä Blizzard-keikoistaan. Alkuviikosta Blizzardin kampuksella pieni osa yhtiön työntekijöistä järjesti raporttien mukaan myös ulosmarsseja kyseenalaistaen muun muassa sitä, mitä Blizzardin vanhat arvot tänä päivänä oikein merkitsevät. Tunnetusti sen kampukselta kun löytyy edelleen patsas, johon on rustattu ”jokainen ääni merkitsee” -tyylisiä sloganeja.

– Esports-ohjelmamme ovat ilmaisuja visiostamme ja arvoistamme. Esports on olemassa tarjotakseen pelaajille kaikkialla maailmassa eri kulttuureja ja taustoja myöten mahdollisuuden kohdata toisensa, kilpailla ja jakaa yhteisen intohimonsa pelaamiseen. Meille on äärimmäisen tärkeää turvata nämä kanavat. joiden tarkoituksena on tuoda maailma yhteen eeppisen viihteen voimin, juhlia pelaajiamme ja rakentaa monipuolisia sekä inklusiivisia yhteisöjä, Brack toteaa. 

Blizzardin imagoa ei ole erityisemmin auttanut se, että yhtiön asioita Kiinassa ajava NetEase on paikallisessa sosiaalisen median palvelussa Weibossa alkuviikosta todennut IGN-sivuston käännöksen mukaan, kuinka se tuomitsee verkkolähetyksen tapahtumat ja pyrkii suojaamaan kansallista kunniaa.

Fortnite-kehittäjä Epic Games on käyttänyt kohun heti hyödykseen ja ilmaissut, ettei se ole bannaamassa pelaajia poliittisesta puheesta. Sen sijaan League of Legends -kehittäjä Riot Games on nojannut enemmän Blizzardin kantaan ja ilmoittanut pelin ison MM-turnauksen alla informoineensa niin selostajia kuin pelaajia, että nämä pidättäytyisivät puhumasta aroista aiheista, kuten politiikasta ja uskonnosta. Myös se perustelee päätöstä halulla pitää keksittymisen pelissä ja toteaa lisäksi, kuinka kyseisiä monimutkaisia aiheita ei pystytä reilulla tavalla edustamaan esports-lähetyksessä. 

Lähde: Blizzard Entertainment, The Daily Beast, Eurogamer, VG247, IGN

Lisää luettavaa