Bully 2 puhuttaa taas – uudet huhut avaavat saloja Rockstar Gamesin hylkäämän avoimen maailman pelin takaa

Bully 2 kaatui jo vuosia sitten, mutta yksityiskohtia sen kohtalosta tihkuu silti edelleen esiin.

10.1.2022 11:44

Huhuissa monesti liikuskellut Bully 2 on noussut jälleen kerran puheeksi vuodenvaihteen myötä.

Rockstar Games ei ole koskaan vahvistanut virallisesti, että se olisi työstänyt jatko-osaa alun perin PlayStation 2:lle vuonna 2006 julkaistulle kouluseikkailu Bullylle (Euroopassa myös nimeltään Canis Canem Edit). Viimeisimpänä pelilehti Game Informer on kuitenkin kertonut jututtaneensa entisiä Rockstar-työntekijöitä näiden kokemuksista Bully 2:n kehityksen parissa.

Game Informerin saamien tietojen mukaan Bully 2:n avoimesta maailmasta oli tarkoitus tehdä noin kolme kertaa suurempi kuin alkuperäisen pelin vastineesta. Alkuperäisen pelin koon huomioiden kyseessä ei olisi edelleenkään ollut erityisen suuri ympäristö, mutta aluetta olisikin vielä täytetty rakennuksilla, joihin kaikkiin olisi päässyt sisään ainakin murtautumalla. Tämän myötä peliin suunniteltiin myös monipuolisia kiipeilymekaniikkoja sekä realistisesti rikkoutuvaa lasia. Näistä piirteistä lasiteknologian kerrotaan päätyneen sittemmin Max Payne 3:een, jonka kehitystä Rockstar Vancouver veti osin yhteistyönä Rockstar New Englandin kanssa.

Mitä ilmeisemmin Bully 2 -suunnitelmat ovat osittain näkyneet myös Red Dead Redemption -sarjassa. Game Infomerin lähteet kertovat, että peliin kaavailtiin järjestelmää, jossa pelimaailman hahmot muistaisivat päähenkilö Jimmyn hyvät ja pahat teot sekä reagoisivat tähän niiden mukaisesti. Red Dead Redemption 2:n moraalijärjestelmän kerrotaan olevan eräänlainen seuraaja idealle, joskin isompana toiveena Bully 2 -kehittäjillä oli, että pelaajat voisivat järjestelmän voimin muodostaa jopa eräänlaisia ihmissuhteita pelimaailman asukkaiden kanssa.

Kaiken kaikkiaan Bully 2:n kehityksen kerrotaan johtaneen noin 6-8 tunnin edestä pelattavaa sisältöä tarjonneeseen prototyyppiin. Kehittäjien mukaan valmiiksi tuotteeksi sillä olisi ollut matkaa vielä kahdesta kolmeen vuotta. Bully 2 alkoi kuitenkin jäädä Rockstarin sisällä muiden apua tarvitsevien projektien – Max Payne 3:n ja Red Dead Redemptionin – varjoon. Bully 2 -kehittäjiä vedettiinkin vähitellen mukaan juuri kyseisiin hankkeisiin. Lähteet myös antavat ymmärtää, että Rockstarin raskas crunch-kehityskulttuuri alkoi pidemmän päälle ottaa valtaa myös Rockstar New Englandista, mikä sekin johti kehittäjien lähtöön.

New England -studio oli liittynyt osaksi Rockstaria vuonna 2008, mitä ennen se tunnettiin nimellä Mad Doc Software.

Viimeksi Bully 2:sta kuultiin isommin vuonna 2019, jolloin Video Games Chronicle -sivusto raportoi pelin olleen työn alla noin puolitoista vuotta. Game Informerilla kerrotaankin, että VGC-sivuston esittämät yksityiskohdat vastaavat laajalti myös sen omien lähteiden kertomia tietoja. Game Infomerin lähteet muistavat tosin Bully 2:n kehityksen tapahtuneen vuosien 2008-2010 välillä, kun VGC:n tietojen mukaan Bully 2:ta työstettiin vuosien 2010-2013 aikana.

Rockstar ei ole kommentoinut Bully 2:ta koskevia yksityiskohtia.

Lähde: Game Informer

Lisää luettavaa