Cyberpunk 2077:n myöhästyminen tietää kehittäjille myös ylityötunteja – seuraavaa sukupolvea ei kuitenkaan mietitä vielä / Uutiset / pelaaja.fi

Cyberpunk 2077:n myöhästyminen tietää kehittäjille myös ylityötunteja – seuraavaa sukupolvea ei kuitenkaan mietitä vielä

17.01.2020 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
11
Cyberpunk 2077, CD Projekt Red, crunch

CD Projekt RED ilmoitti eilen siirtävänsä odotetun Cyberpunk 2077:n julkaisua viidellä kuukaudella eteenpäin syyskuulle, mutta valitettavasti lisäaika ei tarkoita kehittäjien osalta enempää vapaa-aikaa.

Myöhästymisilmoituksen vuoksi sijoittajille pitämässä konferenssissa studion toimitusjohtaja Adam Kiciński vahvisti, että kehittäjät joutuvat nojaamaan crunch-kehitykseen, joka tarkoittaa alalla kohtuuttomia ylityötunteja viimeistelläkseen peli julkaisukuntoon.

– Ollakseni rehellinen, niin jossain määrin kyllä [joudumme crunchaamaan]. Pyrimme välttämään crunchia mahdollisimman paljon, mutta kyseessä on tuotannon viimeinen vaihe. Yritämme olla kohtuullisia tämän suhteen, mutta kyllä. Valitettavasti, Kiciński sanoo.

Crunch on nostettu viimeaikoina näyttävästi esille pelialalla muun muassa Rockstar Gamesin Red Dead Redemption 2:een liittyneen kohun myötä, mutta myös CD Projekt RED on joutunut jo aiemmin puolustamaan omia kohtuuttomia työkäytäntöjään aiheeseen liittyen.

Seuraava puoli vuotta käytetään kuitenkin nimenomaan luvatun tuotteen viimeistelyyn, eikä studiolla ole aikeita laajentaa Cyberpunk 2077:n julkistettuja alustoja toistaiseksi seuraavan sukupolven konsoleihin.

– Tällä hetkellä Cyberpunk [2077] julkaistaan PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja pc:lle. Suunnitelmat eivät ole muuttuneet mitenkään, studion talousjohtaja Piotr Nielubowicz sanoo samassa konferenssissa.

Kiciński tosin jatkoi, että studio kyllä ”miettii seuraavaa sukupolvea”, mutta tällä hetkellä suunnitelmat pysyvät tiukasti nykyisillä alustoilla. Studio on maininnut myös aiemmin olevansa halukas tuomaan Cyberpunk 2077 tuleville konsolialustoille.

Cyberpunk 2077 julkaistaan pc:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle 17. syyskuuta.

Lähde: CD Projekt RED

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän MastaKillah kuva
MastaKillah

Erittäin poliitikkomaisia vastauksia. Vaikka CDPR kaavailisi noita PS5- ja Series X -versioita heti uusien konsoleiden julkaisuun, niin en usko, että he sitä tässä vaiheessa kertoisivat. Yritetään nyt ensin saada "vanhasta sukupolvesta" ja 145 miljoonasta myydystä konsolista kaikki etu irti, kun niissä vielä henki pihisee.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

CDPR on full of shit, peittävät sen vaan parhaiten. Luulisi, että niitä ylityötunteja olisi nimenomaan tullut siinä tapauksessa, että peli olisi saatu ulos silloin ku piti.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

On aika selvää, että CD Projekt RED haluaa pelinsä ulos ennen kuin se jää next-genin ja sen mukanaantuomien uusien pelien jalkoihin. Työntekijöiden aika hyvästellä läheisensä seuraavien 9 kuukauden ajaksi?

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Nykyisen julkaisun aikaan vähintäänkin tiedot next-genistä on niin lähellä että ainakin itse harkitsen vakavasti pelin ostamista vasta sitten. Hyvällä tuurilla tulee vielä joku goty-versio tai ainakin julkaisuongelmista hiotumpi versio.

Siitä en taas tiedä milloin sen seuraavan sukupolven konsolin ostan. CP2077 ei ole sellainen peli että pelkästään sen takia konsolin ostan mutta on kuitenkin sellainen, että kun noin lähellä huhuttua (ja melko varmaa) uusien konsolien julkistusta peli tulee, niin on helppo siirtää osto sinne jonnekin.

Pelattavaa riittää muutenkin. Saman saatan tehdä Last of Us part II:nkin kanssa mutta epäilen että en pysty. Varsinkin kun mistään PS5-versiosta tuskin on tietoa ihan heti että saadaan myytyä kaltaisilleni heikoille ihmisille ensin sitä nykyisen konsolin versiota. Toisaalta TLoU2 voisi olla jo syy ostaa PS5 mutta riippuisi myös toki hinnasta ja muista ominaisuuksista. Jännä loppuvuosi tulossa.

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Toisaalta itseäni ei edes haittaa, että Cyberpunkin kaltainen "messiaspeli" myöhästyy, sillä ei minulla olisi sitä aikaa pelata, vaikka halua kyllä löytyisi.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

No nähtäväksi tosiaan jää kuinka moni harkitsee pelin ostamista vasta seuraavan konsolisukupolven laitteille. Varmaa on että tuo zappahin mainostama, GOTY/Enhanced Edition sieltä kumminkin tulee ulos Series X ja PS5:lle vuoden-parin päästä.

Muuten hyvä että peliä hiotaan kuntoon ja vasta sitten julkaistaan, eikä puolivillaista peliä julkaista edes parempien myyntilukujen toivossa, sillä olisihan tuo kevät ollut muuten varmasti parempi julkaisuajankohta.

Toisaalta voihan se olla että nämä nykysukupolven pelit/versiot on mahdollista saada toimimaan/pyörimään paremmalla ruudunpäivityksellä/resoluutiolla ilman mitääb next-gen versiota (Xbox One X Enhanced pelit tästä esimerkkinä), mutta moniko haluaa jättää tilaisuuden välistä tehdä lisää rahaa erillisen julkaisun saavalla "next-gen" versiolla...

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman

Julkaisis suosiolla vaikkapa jouluna. Ketä ihan oikeasti kiinnostaa saada kiireesti pelejä.
Turhaa tuollaiset ylityöt.

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

Itse jään ainakin odottamaan hinnan laskemista ja pelivalikoiman laajentumista ennen kuin hyppään seuraavan sukupolven kelkkaan. Luulen monen muun toimivan samalla tavalla.

Todennäköisesti tulen pelin hommaamaan kaiken kaikkiaan kolmelle eri alustalle. Aluksi PS4:lle, myöhemmin PS5:lle ja kun joskus hamassa tulevaisuudessa päivitän konetta niin luultavasti sitten sillekin, kun alennusmyynneistä sen saanee puoli-ilmaiseksi.

Käyttäjän santenced kuva
santenced

Saman tien odotella sitä tulevaa PS5-versiota mihin pakataan mukaan moninpeli. Eli silloin joskus 2022

Käyttäjän jjl89 kuva
jjl89

Olisi toivottavaa että uusien konsolien taaksepäin yhteensopivuus vähentäisi porttauksien määrää. Kuinka moni oikeasti ostaisi pelin uudelleen 69,90 hinnalla, jos edellisen genin versiota voisi pelata?

Nostoja