Entinen Sony-pomo: Yhden PlayStation 5 -pelin teko maksaa pian 200 miljoonaa dollaria / Uutiset / pelaaja.fi

Entinen Sony-pomo: Yhden PlayStation 5 -pelin teko maksaa pian 200 miljoonaa dollaria

6.09.2021 // Kirjoittanut: Tarja Porkka-Kontturi
26
Shawn Layden, Sony

Entinen Sony-johtaja ja PlayStationin veteraani Shawn Layden ennustaa yhden PlayStation 5 -pelin tuotannon maksavan 200 miljoonaa dollaria.

Vuoden 2019 lopulla PlayStationilta lähtenyt Layden toimii nykyään pelipalveluyritys Streamline Media Groupin neuvottelukunnassa, jossa hän neuvoo yhtiötä sen maailmanlaajuisessa videopeli- ja yritysstrategiassa. Alan veteraani kertoi Bloombergin haastattelussa uskovansa, että pelinkehityksen kustannukset kaksinkertaistuvat jokaisella alustalla.

Layden puhui jo viime vuonna AAA-pelien tuottamisen kannattamattomuudesta ja siitä, miten pelaajien määrä tai pelien hinnat eivät ole muuttuneet käsi kädessä tuotantokulujen kasvun kanssa. Jokainen Laydenin johtama PS4-pelituotanto ylsi 100 miljoonan dollarin hintaan ja mies ennustaakin PS5-pelien teon maksavan pian vähintään 200 miljoonaa dollaria kappaleelta.

Laydenin mukaan hintojen nousun aiheuttamia ongelmia ehkäistään niin sanotulla riskien poistamisstrategialla, joka kannustaa tekemään yhä enemmän jatko-osia uusien pelisarjojen luomisen sijaan. Tämän seurauksena päädytään Laydenin sanojen mukaan tilanteeseen, jossa on ”kolmesta neljään siiloa pelejä tai pelityyppejä, jotka jatkavat olemassaoloa, ja vaihtelu on puristettu kuiviin".

Layden kertoi toivovansa Streamlinen keskittymisen pelinkehittämisen helpottamiseen ympäri maailmaa johtavan monipuolisempiin peleihin.

– Olemme nyt maailman suurin viihdeväline, paitsi sosiaalisen vaikuttavuuden tasolla, jossa lyömme painomme alapuolella. Urani viimeisessä näytöksessä tavoitteeni on tuoda lisää ihmisiä pelien luomiseen, enemmän ihmisiä kaikkialta maailmasta, ja tuoda enemmän ihmisiä pelaamisen nautintoon, Layden totesi kuvaillen nykyistä rooliaan pelialalla.

Lähde: Bloomberg

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn

Kehitys vai kehitys + markkinointi?

Voisivat kans julkaista nuo pelit PC:lle ja muillekin alustoille samana päivänä, ei tarttis ootella vuosia.

Käyttäjän Audiovarmennus kuva
Audiovarmennus
Lainaus DuskTillDawn

Kehitys vai kehitys + markkinointi?

Voisivat kans julkaista nuo pelit PC:lle ja muillekin alustoille samana päivänä, ei tarttis ootella vuosia.

Älä odota, osta halpa konsoli ja pelaa pelit heti kun siltä tuntuu.

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman

Tämän takia pelit ovat perseestä nykyisin, kun pitää liian korkealla budjetilla tehdä ja samalla vältellen mahdollisimman paljon riskinottoa. Innovaatisuus kärsii, ellei sitten oikeasti jokin innovaatio vaadi paljon rahaa toteutuakseen.
Saisi budjetti olla kymmenesosa tuosta. Tekisivät enemmän erilaisia pelejä.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Ison tuotannon elokuvan teko maksaa myös 100-200 miljoonan välillä, mutta edes 4K-BluRayn hinta ei ole lähelläkään 80 euroa vaikka pelien tuotto on tainnut mennä jo elokuvien ohi. Toinen asia on se että jos pelin hinta on 80 niin en taatusti osta mitään tuntematonta vaan sen joka on tuttua ja turvallista eli jatko-osan, joten vaihtelu ei muutu siitä tippaakaan vaikka pelaamista kovaa vauhtia tykitetään "valaiden" yksinoikeushuviksi.

Suuryhtiöiden propaganda ikävä kyllä puree ja ennätystulosta takovien megayhtiöiden valittaminen pelinteon kalleudesta meni täydestä eikä valitusta juuri kuulu, päinvastoin. Samalla mikromaksut eivät mene mihinkään ja vain pelinsisäistä leikkirahalla pelattavaa "uhkapeliä" rokotetaan korkealla ikärajalla, mikä taas ilmeisesti meinaa sitä että Eurooppa saa peleistä karsitut mallit joista nämä minipelit on ilmeisesti poistettu. Oikealla rahalla saa toki tietenkin pelata myös perheen 3-vuotiaat pikkuvesselit, sillä eihän "yllätysmekaniikat" oikeaa uhkapeliä ole, eihän?

Kivasti on unohtunut se ettei vanhemmissa peleissä ollut erikseen myytävää lisäsisältöä, mikromaksuja, "ajansäästäjiä" yms. tai etenkään loottilootia. Pelien hinta on jo pitkään ollut reilusti yli 100 euroa kaikkine season passeineen, joiden hinta ja määrä on tuplaantunut tai joskus jopa triplaantunut.

Vaikka Nintendossa on myös PALJON vikaa, niin ainakin siellä ollaan mielestäni oikealla tiellä ja keskitytään sisältöön kalliin pitkän kehitysajan näyttävän pinnan sijaan, toki Switchin suorituskykyä tulisi nostaa edes sen verran että pelit pyörii kunnolla ainakin sen 60FPS.

Mielestäni AAA-pelialalla olisi tarvetta jollekin totaaliselle kaupalliselle romahdukselle. Loputon ulkoasun perässä juoksu ja äärimmäinen ahneus on pelinkehityksen jarru joka ei taatusti muutu vaikka pelit maksaisivat 600 euroa kappale. AAA-kehitys on niljakkain, korruptoitunein ja ahnein ala mitä löytyy joka mielestäni saisi kadota KOKONAAN.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Ei pörssiyhtiön lähtökohtainen tarkoitus ole tuottaa uusia uniikkeja ideoita, vaan kasvattaa omistajiensa sijoituksen arvoa. Jos se arvonnousu saavutetaan helpommin jatko-osia ja tuttuja ideoita hyödyntämällä, niin sitä sitten myös tehdään. Ideoiminen on kannattavampaa jättää indie-kehittäjille, koska ideoista parhaat voidaan aina sosialisoida omiin peleihin.

Jos kuluttajana haluaa jotain muuta, niin sitten pitää lakata ostamasta niitä liukuhihnalla tuotettuja open-world toimintapelejä kevyillä rpg-elementeillä ja alkaa aktiivisesti tukea erilaisuutta. Niin kauan kun arvostelijat ja pelaajat ei rokota ideoiden puutteesta mitään, ei toimintatapaa ole järkeä lähteä muuttamaan.

Lainaus DuskTillDawn

Kehitys vai kehitys + markkinointi?

Voisivat kans julkaista nuo pelit PC:lle ja muillekin alustoille samana päivänä, ei tarttis ootella vuosia.

Lähdeartikkelissa Laydenin logiikka on se, että tuotantokulut noin tuplaantuu joka sukupolvessa, eli jos PS4 peli maksoi 100 miljoonaa, niin hän ennustaa PS5-pelin maksavan 200 miljoonaa. Tarkkoja lukuja olennaisempaa on tuo kustannusten tuplaantuminen.

Käyttäjän mantelirapu kuva
mantelirapu

Paras pelitarjonta on kiistatta aivan muualla kuin länsimaisissa AAA-tuotannoissa, joita ei ole kiinnostanut ostaa moneen vuoteen.

Käyttäjän GrumpyOldMan kuva
GrumpyOldMan

Ison AAA-pelin tekeminen ottaa useita vuosia ja sitä on työstämässä parhaimmillaan satoja ihmisiä - ei siis ihme jos kustannukset karkaa käsistä.

Jatko-osien vääntäminen tunnetuille pelisarjoille on taas jotain mitä on harrastettu jo vuosikymmeniä niin Sonyn, Nintendon kuin Microsoftinkin kohdalla. Pitkässä juoksussa tarvitaan kuitenkin myös uusia pelisarjoja ja sellaisen tuottaminen puhtaalta pöydältä on varmasti kalliimpaa kuin jonkin jatko-osan tekeminen.

PS4:lle kehitetty Horizon Zero Dawn on hyvä esimerkki siitä, että jonkinlainen riskinotto kannattaa ja uusia AAA-pelisarjojakin kannattaa kehittää, vaikka siinä kehitystyössä palaakin järkyttävä määrä rahaa.

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn
Lainaus GrumpyOldMan

Ison AAA-pelin tekeminen ottaa useita vuosia ja sitä on työstämässä parhaimmillaan satoja ihmisiä

Taitaa nykyään olla jopa tuhansia.

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123
Lainaus Angel of Death

Ison tuotannon elokuvan teko maksaa myös 100-200 miljoonan välillä, mutta edes 4K-BluRayn hinta ei ole lähelläkään 80 euroa vaikka pelien tuotto on tainnut mennä jo elokuvien ohi. Toinen asia on se että jos pelin hinta on 80 niin en taatusti osta mitään tuntematonta vaan sen joka on tuttua ja turvallista eli jatko-osan, joten vaihtelu ei muutu siitä tippaakaan vaikka pelaamista kovaa vauhtia tykitetään "valaiden" yksinoikeushuviksi.

Eihän leffoista tulot tule Blu-ray -levyistä vaan teattereiden lipputuloista, jotka voi hyvin olla isoissa tuotannoissa yli miljardi.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Eipä tuolla fyysellä medialla ole kovinkaan paljon enää rahaa tehty viime vuosina elokuvien puolella. Esim. 4K-blu-rayt ole myyneet enää läheskään samalla tavalla, kuin normi-blu-rayt tai varsinkaan dvd:t aikoinaan. Suuri osa ihmisistä katsoo nykyään kuitenkin elokuvat Netflixistä ym, keräilijät sitte erikseen. Pelien maailmanlaajuinen tuotto on noin 180 miljardia dollaria, elokuvien ja tv:n jäädessä noin 100 miljardiin dollariin (ennen koronaa), mihin on laskettu mukaan elokuvateatterit, fyysinen media ja suoratoisto.

Nostoja