Final Fantasy XVI paljastui neliminuuttisella trailerilla! Tulossa konsoleille PS5:n yksinoikeutena / Uutiset / pelaaja.fi

Final Fantasy XVI paljastui neliminuuttisella trailerilla! Tulossa konsoleille PS5:n yksinoikeutena

17.09.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
12
Final Fantasy XVI, Final Fantasy, Final Fantasy 16, Square Enix, Naoki Yoshida, Final Fantasy XIV,

Square Enix on paljastanut virallisesti Final Fantasy XVI:n. Yli 30-vuotiaan roolipelisarjan seuraava pääosa nähdään konsoleilla PlayStation 5:n yksinoikeutena, joskin myös pc-versio näyttää sekin jo melkoisen vääjäämättömältä asialta.

Uusi peli on jälleen yksinpelattava rooliseikkailu, joskin sen vetäjinä nähdään tällä kertaa joukko massiiviroolipeli Final Fantasy XIV:n veteraaneja. Tuottajan asemassa pelissä toimii XIV:n pitkäaikainen keulahahmo Naoki Yoshida, kun taas ohjauksen on ottanut vastuulleen The Last Remnant -ohjaaja ja Final Fantasy XIV:n parissa apulaisohjaajana toiminut Hiroshi Takai.

Paljastus tehtiin neliminuuttisella trailerilla, jossa vihjailtiin jo niin Final Fantasy XVI:n tarinasta kuin maailmastakin sekä esiteltiin myös toiminnallista pelattavuutta. Virallista julkaisuajankohtaa ei annettu, mutta isompi satsi lisätietoja on odotettavissa ensi vuoden puolella.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Pitkästä aikaa uusi FF joka semisti kiinnostaa. 12:sta jälkeen en olekkaan pelannut, muuta kuin FF VII remaken, joka oli kyllä kohtalainen pettymys.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu

Vähän kyllä olisin odottanut näyttävämpää esiintuloa uudelle numeroidulle Fantsulle, mutta kahtellaan mitä tulee. XIV-veteraanien mukanaolo innostaa erityisesti.

Käyttäjän Ananaz kuva
Ananaz

No niin, tulihan se sieltä! Graafisesti ehkä vähän vaatimaton uudeksi FF:ksi, ja peli ilmeisesti käyttääkin vanhaa Crystal Tools -moottoria, mutta ainakin pelkästä reaaliaikaisesta materiaalista koostuva suht kookas julkistustraileri enteilee hyvää. Kehitystiimi on myös erittäin kova.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Uusi FF kyllä kiinnostaisi kun Remake oli niin valtaisa pettymys että se tappoi kiinnostuksen sen jatkoon, mutta huolettaa hiukan tämänkin länsimaalaisempi tyyli, tiimitovereiden puute, entistä enemmän hack'n slash tyylinen toiminta ja Dark Soulsmaisuus.

Käyttäjän vesinokkaelain kuva
vesinokkaelain

Jonkun verran tuli mieleen Type-0. En ole sitä pelannut, mutta molemmissa sarjalle harvinaisesti verta ja synkkyyttä. 14 on kuuleman mukaan hyvä, joten ehkä tältä sopii samojen kehittäjien myötä jotain odottaakin. Ja Squaren tuntien odottaa varmasti taas saa tovin.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Jonkun aikaa tätä katseltuani tuli fiilis, että ei kai tämä vaan ole uusi FF. Toivoisin kovasti paluuta klassisempaan, japanilaiseen jrpg-tyyliin ja tämän länsimaalaisemman "reality based fantasy"-tyylin dumppaamista. No, katsellaan jos ensi osassa...

Käyttäjän Turbomuna kuva
Turbomuna
Lainaus Riepu

Vähän kyllä olisin odottanut näyttävämpää esiintuloa uudelle numeroidulle Fantsulle, mutta kahtellaan mitä tulee. XIV-veteraanien mukanaolo innostaa erityisesti.

Jep, Yoshidan kädenjälki näkyi niinkin selvästi, että luulin pelin aluksi olevan uusi XIV-laajennus.

Tosiaan trailerin perusteella ehkä vähän vaatimattomampi ulkoasu ja hahmot vaikuttavat hiukan geneerisiltä, mutta uusi FF-peli on totta kai aina tervetullut.

Käyttäjän Kite8D kuva
Kite8D

Eipä näillä enää kyllä juurikaan oo tekemistä Final Fantasyjen kanssa. Miksei vaan tee jotain uutta titlee, johon sotkee tän nykyajan ADHD gameplayn ja tee uutta Final Fantasya hyvällä tarinalla, hahmoilla ja turn based gameplaylla. Tuskinpa tulee enää tapahtuun, harmi sinänsä.

Käyttäjän Turbomuna kuva
Turbomuna
Lainaus Kite8D

Eipä näillä enää kyllä juurikaan oo tekemistä Final Fantasyjen kanssa. Miksei vaan tee jotain uutta titlee, johon sotkee tän nykyajan ADHD gameplayn ja tee uutta Final Fantasya hyvällä tarinalla, hahmoilla ja turn based gameplaylla. Tuskinpa tulee enää tapahtuun, harmi sinänsä.

Syy tähän on pääasiassa Hironobu Sakaguchin lähtö Squarelta. Herran visio näkyi hyvin selvästi sarjan vanhoissa peleissä niin tarinallisesti kuin pelimekaanisesti, kun taas FFX:n jälkeisissä sarjan osissa ei ole ollut varsinaisesti minkäänlaista vahvaa visiota siitä, millainen Final Fantasy -pelin tulee olla.

Aiheesta hyvää pohdintaa:
https://www.youtube.com/watch?v=pAtioc0WDu8

Käyttäjän JayeizH kuva
JayeizH

Olihan tämä yllätys, mutta peli on niin FF Onlinen tyylinen että epäilin mitä nyt näin. Piti ihan tarkistaa olenko nyt tippunut jostain kelkasta ja FF16 Online olisi julkaistu joskus aikaisemmin tjsp. Meni oikeasti yllättävän pitkään ennen kun olin varma että kyseessä oli oikeasti uusi Main -sarjan peli :D

Ja nyt kun on päässyt "ajantasalle", teemat on sinänsä oikein. Kristalleja, isoja monstereita, vaikka nyt ovatkin summoneita, ollaan enemmän fantasian puolella kuin scifissä,... mutta silti FF Onlinen fiilis tulee niin vahvasti läpi että se on luotaan työntävä. En vain pidä siitä tyylistä ja fiiliksestä.
Ja veikkaan että esim. se että Summonit on ryssitty pitkälti main-sarjan osasta 12 eteenpäin, on tämän MMOMRPG filosian syytä. Koska siihenhän tälläiset ei oikein sovi, että osallistujat seisoo paikallaan ja katsoo kun tehosteet heiluu ruudulla. Yksin pelissä taas itselle se oli kovin juttu. Hahmo kutsuu summonin, se tulee esiin, pistää sellasen iskun että TV tärisee ja lopussa vaan numerot vilkkuu kun vihu ottaa hittiä helvetisti. Hienoimpia hetkiä aina pomotaisteluissa PSOne aikaan. Nyt tätä ei ole ollut enää ollenkaan sitten FFXII:sta.
FFXVI pistää summonit täysin pois taistelusta ja tuntuisi että ne on nostettu aika vahvasti osaksi tarinaa. Ties vaikka kerrottaisiin mistä summonit ovat tulleet.

Mutta kokonaisuudessaan, traileri toi enemmän kulmien nostoa kuin yeah -huutoja. FF -sarja vain menee koko ajan huonompaan suuntaan. Ja vaikka tässä ollaankin miekka ja kilpi ajassa, peliin ei ole saatu samanlaista persoonallisuutta tai sitä perinteistä FF-fiilistä, mikä muissa Main -sarjan peleissä on aina ollut. Tässä kalahtaa sama mikä FF online peleissä, joka ei ole ikinä meikäläiseen iskenyt.

Nostoja