
Mass Effect -pelisarjan tulevaan osaan kaavaillaan rajatumpaa pelimaailmaa.
Windows Central -sivuston toimittaja Jez Corden kertoo kuulleensa BioWaren suunnitelmista Mass Effect 4:n varalle alan sisäisiltä lähteiltä. Cordenin mukaan studio aikoo tehdä Mass Effect 4:stä suoraviivaisemman pelikokemuksen Mass Effect Andromedan avoimemman pelimaailman sijasta. Corden kuitenkin huomauttaa, että kyseessä on huhu, eikä asiasta ole varmuutta.
Mass Effect 4:n kehitys on vielä alkuvaiheissa, mutta pelin avainelementit ovat todennäköisesti jo muovautuneet peliä työstävän ydintiimin toimesta. Studio kertoi viime vuoden lopulla Mass Effect 4:n esituotantovaiheen etenevän hyvin. Kyseisen vaiheen aikana määritellään pelin kantavat ideat ja mittakaava ennen täysimittaisen kehityksen alkamista.
Viidennen Mass Effect -pelin julkaisusta ei toistaiseksi ole tarkempaa tietoa. BioWare keskittyy paraikaa Dragon Age: Dreadwolfin kehitykseen, mutta studion kerrottiin äskettäin vähentävän ison joukon työntekijöitään. Irtisanomisilla ei kuitenkaan studion pomojen mukaan ole vaikutusta uuden Dragon Agen tai Mass Effectin kehitykseen.
Lähde: Eurogamer
Kommentit
Hyvä, mikäli pitää paikkansa. Ubisoft kaavan mukaan tehdyt kertakäyttögrindfest pelit alkaakin jo kyllästyttämään.
Mass Effect kaava, jossa suhataan planeetalta toiselle ja perillä odottaa pienehkö, mutta täyteen tarinaa ja fiilistä ahdettu kartta, on lähes täydellinen roolipelille.
En todellakaan kaipaa enempää haahuilua, collectibleja, craftaamista ja mitä siihen open-worldiin nyt yleensä tuppaakaan sisältymään.
erinomainen juttu, jos pitää paikkaansa. maailmasa on ihan tarpeeksi pelejä, joissa kartta on täynnä jotain kerättäviä papukaijan perseitä
Knights of the Old Republicin sekä Mässy kahden Omegan tyyliset kunnolla verestetyt maailmat eivät toki olisi pahitteeksi, mutta huonona uutisena tätä ei missään nimessä voi pitää. Biowaren ropet ovat aina toimineet parhaiten tiiviinä, oleellisuuksiin keskittyvinä paketteina, joissa epämääräinen haahuilu ja grindi ovat minimissä. Viidensadan tunnin hiekkalaatikkopelejä ei tarvita muutenkaan enää yhtään enempää.
Siitä on aikaa kun viimeksi ME-pelejä pelasin mutta ei ne muistini mitään avoimen maailman pelejä ole ikinä olleetkaan.
Erillisiä pienempiä, keskikokoisia ja isompia alueita, joiden välillä seikkaillaan ristiin rastiin.
En näe miksi sama kaava ei toimisi jatkossakin. Tietysti "open world" on hittitermi varmasti yhä, joten täytyy ilmeisesti erikseen kertoa jos tekee tai ei tee sitä?
Nyt on pakko uida vastavirtaan ja sanoa, että tykkäsin paljon Andromedan avoimesta maailmasta - useammastakin syystä. Ensinnäkin siinä tuli sellaista tutkimusmatkailijatunnelmaa, koska oltiin ihan uudessa galaksissa ja kaikki planeetat olivat erilaisia biosfääriltään. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä millaiset eksoottiset planeetat oli varattuna esimerkiksi quarianeille ja hanareille, mutta peli ei koskaan saanut lisäosia, jotka olisivat ehkä valottaneet tätä.
Toisekseen minua miellytti se, että tekijät olivat selvästi tykästyneet Witcher 3:n tapaan piilottaa sivutehtäviä jollekin tietylle alueelle kartalla. Näitä olisi toki voinut olla enemmänkin. Jos pelaaja ei vaivautunut seikkailemaan kartalla nämä tehtävät jäivät heiltä helposti löytämättä. Osa näistä tehtävistä myös nivoituivat hauskasti alkuperäisen trilogian hahmoihin ja tarinoihin (esimerkkinä yhdeltä planeetalta löytyvät Cerberus-kätyrit omine salajuonineen).
Kolmanneksi Andromedan esittelemä maastoajoneuvo (Nomad) oli erittäin hauska ajaa ja viritellä. Ajomatkojen aikana kumppanihahmojen toisilleen ja Ryderille heittelemä läppä oli olennainen osa matkustamista ja sisälsi monia ikimuistettavia keskustelupätkiä, jotka nostivat hymyn pelaajan huulille.
Ei peli toki täydellinen ollut maailmaltaan, mutta minulle se maistui. Toki maistuu sellainen perinteinenkin Mass Effect - pelimaailma, mitä trilogia tarjosi. Ehkä ideaali ratkaisu olisi jotain siltä väliltä. Riittävän iso maailma meille tutkimusmatkailijoille ja riittävän pieni niille, jotka haluaa kompaktimman pelikokemuksen.
Itse pidin erittäin paljon ensimmäisen Mass Effectin ja Andromedan tutkimisesta, joten omaan korvaan tuo ei hirveän hyvältä kuulosta, varsinkin Mass Effect 2 oli karvas pettymys. Valitettavasti kakkosen lineaarisempi toimintapelimäisempi lähestymistapa on huomattavasti suositumpaa, joten huhussa voi hyvinkin olla perää ellei Starfieldin menestys muuta suunnitelmia.
Mass Effect 1 oli oikeastaan jo vähän jotain tämän suuntaista, tosin kyseisen pelin tuomiona oli idean pelimekaanisen toteutuksen kertakaikkinen epäonnistuminen. Henkilökohtaisesti haluaisin sarjan jatkavan kakkos- ja kolmososien suunnalla, mutta rajatuissa avoimissa maailmoissakin olisi toki vielä valjastamatonta potentiaalia. Olisin niin Biowaren oman historian kuin pelialan nykytilan valossa vähän yllättynytkin, jos peli ei olisi lopulta jonkinasteinen hybridi.