Lehti: PlayStation 5 ottaa kiikariinsa ydinpelaajat ja suurjulkaisijat, muiden uskotaan seuraavan perässä / Uutiset / pelaaja.fi

Lehti: PlayStation 5 ottaa kiikariinsa ydinpelaajat ja suurjulkaisijat, muiden uskotaan seuraavan perässä

29.06.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
13

Sony on panostamassa niin sanottujen ydinpelaajien houkuttelemiseen seuraavan sukupolven PlayStationillaan, kertoo tuore The Wall Street Journalin raportti.

Sanomalehden lähteiden mukaan Sonyn markkinointistrategiana on uuden konsolinsa kanssa vedota kyseiseen pelaajajoukkoon jopa siinä määrin, että yhtiön toimitusjohtaja Kenichiro Yoshida on puhunut laitteesta sisäisesti pienemmän piirin tuotteena. Konkreettisesti tämän on kerrottu näkyvän yhtiön toiminnassa jo siinä, että yhtiö on laittanut paljon resursseja voimistaakseen sidettään isompiin pelijulkaisijoihin.

Pienempien pelintekijöiden kerrotaan jäävän näin ollen nyt vähemmälle huomiolle. Wall Street Journalin mukaan esimerkiksi syyskuun Tokyo Games Showssa pienemmät kehittäjät kertovat saavansa esitystukea tällä kertaa lähinnä Nintendolta siinä missä Sony tapasi olla ennen myös varteenotettava tukipilari. Tämä on analyytikoissa herättänyt jo huolta konsolin pelivalikoiman monipuolisuuden laimentumisesta. Sonylla näin ei uskota kuitenkaan käyvän, vaan yhtiön edustajien kerrotaan kokevan, että alustasta on tulossa silti vielä sen verran suuri tapaus, etteivät peliyhtiöt voi yksinkertaisesti vain jättää sitä huomioimatta.

Isojen pelien myyntivaltti nähdään erityisesti siinä, ettei sellaisia ole tarjolla mobiililaitteilla. Sonyn omia suuren budjetin pelejä pyritään tietysti myös tuottamaan enemmissä määrin seuraavalle PlayStationille.

Pääkilpailijanaan Sony näkee Wall Street Journalin raportin mukaan tälläkin hetkellä Microsoftin, kun taas Googlen Stadia alusta pidetään pidemmällä tähtäimellä potentiaalisena uhkana. Nintendoa yhtiöllä ei nähdä isona kilpailijana, sillä alustan pelaajien koetaan pääsäntöisesti edustavan nuorempaa polvea kuin PlayStationilla.

Nykyarvioiden mukaan Sonyn seuraava pelialusta nähtäisiin markkinoilla ensi vuoden lopulla, jolloin Microsoft on myös vahvistanut tuovansa tällä hetkellä työnimellä Project Scarlett kulkevan uutuuskonsolinsa. Alustoista tiedetään toistaiseksi vielä kohtalaisen vähän, mutta molemmat tuntuvat hyödyntävän hyvin samanlaista teknologiapohjaa ja luottavan varsinkin SSD-kiintolevyjen tuomiin latausaikoja koskeviin etuihin.

Enemmän uuden sukupolven PlayStationia koskevista ensitiedoista voi lukaista tästä. Project Scarlettista vuorostaan tästä.

Lähde: The Wall Street Journal, Takashi Mochizuki

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake

Harmi vain että enenevässä määrin isot pelijulkaisut ovat pelkkää kuraa. Itselläni viimevuonna ainoa kolmannenosapuolen iso tripla A peli mistä oikeasti tykkäsin oli Red Dead Redemption 2 mikä oli minulle vain 8 luokan peli. Joten en lähtisi rakentamaan konsolia pelkästään näitten takia varsinkin kun tuntuu että hyvin moni näistä kehittäjistä/julkaisijoista pysyy pystyssä vain suosiontakia mitä saivat tyyliin 5vuotta sitten ja nyt pikkuhiljaa rupeavat romahtamaan kasaan joka näkyy pelaajille vain työntekijöiden ulospotkimisenä.

Käyttäjän Hepii89 kuva
Hepii89

kuulostaa aika paskalta hommalta. itse nåän pienet julkaisiat uusien juttujen luojina, toisin kun isot jotka tuottaa tuttua ja turvallista(helpotmassit) peliä. täytyy ehkä tai aika varmasti luopua ajatuksesta hankkia ps5

Käyttäjän Audiovarmennus kuva
Audiovarmennus

Kuulostaa hyvältä ja fiksulta. Käytännöllisesti katsoen indiekuraa on nähty riittävästi, mutta suurpeleistä ei vain saa tarpeeksi. Paukut kannattaa keskittää eikä jakaa sinne tänne. Tällä hetkellä pidän sonyn linjasta ja on ehdoton ykköskonsoli erityisesti aaa luokan exclujen takia, niitä vain saisi olla vieläkin enemmän.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Sonyn "lapsiystävällinen" sensuurilinja ei kiinnosta tippaakaan, joten Sonyn laitteella mukaan tarttuu ainoastaan yksinoikeudet tulevaisuudessakin, kuten olen tehnyt sensuurikäytännön alkamisesta lähtien. Sensuuria välttelevä Nintendo on uusi pääkoneeni vaikka harmillisesti se on tehonsa puolesta muita reilusti jäljessä.

Käyttäjän mantelirapu kuva
mantelirapu

PS4:äkin markkinoitiin "for the players", joten ydinpelaajien tavoittelu ei yllätä. Mutta keskittyminen ainoastaan suurjulkaisijoihin ei kyllä palvele ydinpelaajia tarpeeksi vaan nimenomaan niitä kasuaaleja änäri- ja fifajonneja. :P Sensuurikaan ei auta asiaa lainkaan. Jos Sony ei tästä politiikasta luovu viimeistään muutamassa vuodessa niin lienee Nintendon kelkkaan hyppääminen väistämätöntä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Kyllä ne indietkin sinne valuu ihan kuten Switchille, jonne valu(i)vat jo senkin vuoksi, että huonompikin teos saa enemmän näkyvyyttä kuin vaikkapa Steamin loputtomassa valikoimassa, ja tämän kautta myynnitkin on mahdollisesti isompia. Rahan perässä siis, ja jos haluaa yleisöä, niin sitä löytyy ihan varmasti Sonyn laitteiltakin.

Itseä on lähinnä turhauttanut ja huvittanut esim. Switchin viikottaiset alennukset, jotka on "whateveriä" täynnä. Siis sitä kamaa, jota kilpailijoiden alustoilla on 13 tusinassa ja joiden lähtöhintakin on yleensä halvempi. (Vasta pelasin Mutant Year Zeron Game Passin kautta ja kyseinen teoshan on tulossa Switchille ensi kuun lopussa - samaan tapaan kuin ikivanhoja Resident Evilejä sun muita. Tuntuu että Switchin pelivalikoima on lähinnä pelaajille, jotka eivät pelaa millään muulla laitteella. Mikäli taas omistaa edes yhden kilpailijoista, on suurin osa peleistä jo nähty ja pelattu - vieläpä teknisesti parempana versiona.)

Indie-julkaisuja/kehittäjä saisi olla täysi ääliö että jättää näin ison alustan välistä, joten Sonylla ei edes ole isompaa syytä panostaa ensisijaisesti pienempiin tekijöihin. Kyllä ne sinne asiakkaiden perässä valuu ja riittää, että tarjoaa sen riittävän tuen että saavat pelinsä julkaistua. Sen luulisi olevan jo oletusarvoltaan kunnossa kun sen suhteen on puhuttu jo viime sukupolvesta asti. Vai täytyykö joka sukupolvessa aina erikseen tehdä systeemit uusiksi pienempiä kehittäjiä varten?

Lisäys: Lisättäköön sen verran, että pidän hyvistä indie- ja muistakin pienemmistä peleistä. Kriittisyyteni koskeekin nimenomaan niitä tusinatuotoksia, joita indiepelien sekaan mahtuu älyttömästi. Switchillä tuo ilmiö on selvästi näkyvämpi kuin kahden muun konsolin kaupassa.

Käyttäjän Turbomuna kuva
Turbomuna

Minusta on luontevaa, että Sony panostaa nimenomaan suurempien julkaisijoiden yksinoikeuspeleihin ottaen huomioon Microsoftin aseman firman pääkilpailijana. Suuret yksinoikeuspelit ovat olleet Sonyn suurimpia valttikortteja nykyisellä konsolisukupolvella (esim. God of War, Bloodborne, Uncharted). Indie-laitteena uutta konsolia tuskin kannattaa markkinoida, kun samoja pelejä pyörittävät kuitenkin muutkin markkinoilla olevat alustat, puhumattakaan Switchistä, joka tarjoaa mahdollisuuden kannettavaan pelaamiseen. Ja kuten zappah tuossa mainitsikin, niin kyllä ne indie-pelit tullaan joka tapauksessa näkemään Sonynkin laitteella.

Käyttäjän Celoril kuva
Celoril

Kyllähän konsolien ja varsinkin uusien konsolien ns. sisäänheittotuote ovat suuret yksinoikeuspelit, joista Sony on mielestäni ollut aina tunnettu. En vähättele indietä lainkaan, mutta tuskin niillä uutta konsolia myydään saati sitten isompaa yleisöä saadaan kiinnostumaan laitteista. Ja tietysti Sonyn pitää priorisoida ja eiköhän se pää silloin käänny siihen suuntaan, josta rahaa on odotettavissa.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu

Ihan noin vain huomiona mainittakoon, että suhteiden vahvistaminen ei tarkoita automaattisesti välttämättä yksinoikeuspelejä. Isoja julkaisijoita varsinkin miellytetään antamalla näille enemmän vapauksia toimia alustalla, mistä sitten voi syntyä pienempiä mutta potentiaalisesti pitkäkantoisempia etuja laitteelle. Sony ei ole aina se kaikkein helpoin kaveri työskennellä (kts. vaikkapa cross-play ja pelien modaus), mutta ehkä tässä nyt on viimein ainakin isompien tahojen kanssa. Markkinointidiilitkin voivat olla jo isoa bisnestä.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

No nyt kuulostaa vähän huolestuttavalta. Yleensäkkin oletus siitä, että "ydinpelaajaa" ei kiinnosta muu, kuin isojen studioiden hittipelit kuulostaa vähän harhaiselta. Itse koen juuri nykypäivän casualgamerin olevan pelaaja, joka ei tunne pelaamista viimeisimpien Callahdoodyjen, GTA:n ja Assassin's Creedien ulkopuolelta.

"Nintendoa yhtiöllä ei nähdä isona kilpailijana, sillä alustan pelaajien koetaan pääsäntöisesti edustavan nuorempaa polvea kuin PlayStationilla."

Näinhän tämä asia ollaan tykätty vääntää konsolipelaamisen historian alusta saakka, mutta kummasti silti se Nintendo on tässä kautta vuosikymmenten kammennut samoille markkinoille.

Nostoja