Xenomorphit olivat valloillaan viime viikon kyselyssä, jonka lopulliset tulokset ovat viimein käsillä. Kuluneen seitsemän päivän aikana kyseltiinkin paljastuneen Aliens: Fireteam -yhteistyöräiskinnän myötä, minkä lajityypin Alien-pelejä Pelaaja.fin lukijakunta ensisijaisesti suosisi.

Kyselyn ykköslajityypiksi nousi lopulta yksinpeliräiskintä 19 prosentin kannatuksella. Perässä seurasi heti 17 prosentin kannatuksella hiiviskely, kun taas hahmovetoinen tarinapelaaminen nousi kolmannelle sijalle 16 prosentin voimin.

Juuri Aliens: Fireteamsin edustama yhteistyöräiskintä uppoaa vuorostaan 13 prosenttiin vastaajista. Kyselyyn osallistui yhteensä 448 vastaajaa, ja tarkemmat tulosjakaumat voi tarkistaa ohesta.

Aliens: Fireteam julkistettiin. Minkä lajityypin Alien-pelejä sinä ensisijaisesti suosisit?

Yhteistyöräiskintää 13 %
 
Kilpailullista räiskintää 1 %
 
Yksinpeliräiskintää 19 %
 
Hiiviskelyä 17 %
 
Toimintaseikkailua 11 %
 
Taktista strategiaa 5 %
 
Hahmovetoista tarinapelaamista 16 %
 
Roolipelaamista 9 %
 
Tappelua 0 %
 
Urheilua tai kilpa-ajoa 5 %
 
Jotain aivan muuta 4 %
 

Avoimien kommenttien puolella Pelaaja.fin rekisteröityneet käyttäjät perustelivat näkemyksiään ja toiveitaan seuraavanlaisin sanankääntein.

Alien Isolation on kaikin puolin täydellinen paketti. Tunnelmaltaan kenties hyytävin peli mitä on tullut vastaan. Tuollaisia hidastempoisia kauhupläjäyksiä lisää. Vastaan siis hiiviskelyä, redshift vastasi.

Alien Isolation kiteytti sen olennaisen mitä Alien-peliltä olen aina kaivannut – olkoonkin että peli menetti hieman tehoaan, kun sitä venytettiin lopussa sillä minusta tarpeettomalla androidihipalla. Pelin loppuratkaisu taas jätti itselleni hieman karvaan maun, koska siinä ilmeisesti pedattiin tietyllä tavalla jatko-osaa (jota mitä ilmeisimmin ei koskaan tulla näkemään). Mutta joka tapauksessa – lisää samanlaista, kiitos, tuumasi GrumpyOldMan.

– Roolipeli, se peruttu Alien-RPG olisi kiinnostanut paljonkin. Tarinavetoinen yksinpeliräiskintäkin kiinnostaa, vaikka myönnän että Alien-aiheisiin peleihin hiippailu istuu ehkä parhaiten, puntaroi Angel of Death.

– Strategiapeli olisi kiva, jossa pitäisi oppia lukemaan LV-462 rakennuksen blueprinttejä ja päättää mihin laitetaan sentry gunit, mitkä ovet hitsataan kiinni ja mihin laitetaan milläkin load outilla varustetut soltut jne. Päätökset tehtyä painetaan play, yö tulee ja katsotaan miten valinnat kestää alienien hyökkäyksen, onko jäänyt ilmastointikanavia huomioimatta jne. Tiukan paikan tullen Ripley voi pelastaa soltut tankilla, maalaili Megaman.

– Vastasin jotain aivan muuta, mutta en tiedä mitä se aivan muuta olisi. En ole koskaan oikein syttynyt Alien-peleille ja ehkä tämä franchise on ylipäätään sellainen, jonka ei olisi koskaan pitänyt olla franchise. Ensimmäisen elokuvan koko juju on se tuntemattoman pelko. Tiedettiin, että mitä vähemmän monsteria näytetään, sitä pelottavammaksi se kasvaa ihmisten mielessä. Mutta sen jatko-osa pisti heti homman läskiksi viskelemällä xenomorpheja ruudulle kuin konfettia ja selittämällä juurta jaksaen mistä ne vauva-xenomorphit tulee. En sano, että Aliens on huono elokuva, mutta mysteeri aikalailla loppui siihen ja teki alieneistä standardimonstereita ja popkulttuuri-ikoneita, analysoi Haerski.

– Vastasin urheilua tai kilpa-ajoa, koska koko ajatus tuollaisesta Alien-pelistä on niin huvittava, että sellaisen toteuminen olisi miltei pakko nähdä, Vaapukkamehuw komppasi kyselyn vitsivaihtoehtoa.

Lisää luettavaa