Xbox-pomo Phil Spencer on paljastanut tuoreessa blogikirjoituksessaan yksityiskohtia uuden sukupolven Xbox Series X -konsolista.
Päällimmäisimpänä kirjoitus vahvistaa aiemmat raportit 12 teraflopsin grafiikkasuorittimesta, mikä takaa konsolille kahdeksan kertaa enemmän graafista suorityskykyä nykypolven Xbox One -konsoliin nähden ja kaksi kertaa enemmän Xbox One X -tehomalliin verrattuna. Suorittimen tiedettiin jo entuudestaan hyödyntävän AMD:n räätälöityä Zen 2- ja RDNA 2 -arkkitehtuuria.
Spencer kertaa runsaasti jo viime vuoden lopulla paljastettuja yksityskohtia, kuten nopean SSD-kiintolevyn, tuen ray tracing -säteenseurannalle sekä mahdollisuuden 8K-resoluutiolle ja 120 fps-ruudunpäivityksille dynaamisen virkistystaajuden mahdollistaman Variable Refresh Rate (VRR) -teknologian tuella.
Blogissa myös muistutetaan uuden konsolin pyörittävän niin Xbox One -pelejä kuin taaksepäinyhteensopivia Xbox 360- ja Xbox-pelejä. Lisäksi Spencer uudelleenvahvistaa aiemmat puheet, joiden mukaan Series X ja Xbox One jakavat samat pelit ensimmäisten yhteisten vuosiensa ajan.
Tämä tapahtuu Smart Deliveryksi ristityllä teknologialla, jota hyödyntävät pelit toimivat sekä Xbox Onella että Xbox Series X:llä laitteiden omien tehojen mukaisesti. Käytönnässä tämä siis tarkoittaa, ettei esimerkiksi Xbox Onelle ja Xbox Series X:lle lupailtua Halo Infinitea tarvitse hankkia kahteen kertaan vaan sama peli toimii parhailla mahdollisilla asetuksilla kummallakin laitteella.
Smart Delivery -tukea lupaillaan kaikkiin Xbox Games Studiosin omiin peleihin, mutta sitä tarjotaan myös muiden pelikehittäjien ja -julkaisijoiden käyttöön. Blogin kirjoitusmuoto antaa kuitenkin ymmärtää, että teknologian tukeminen on täysin julkaisijoista ja kehittäjistä itsestään kiinni.
Spencerin tuoreimmat mietteet voi lukea kokonaisuudessaan lähdelinkin takaa. Lisää Xbox Series X -yksityiskohtia lupaillaan jo ennen kesäkuisia E3 2020 -pelimessuja, ja laitteen itsessään olisi tarkoitus ilmestyä loppuvuodesta.
Lähde: Xbox Wire