Microsoft vahvisti yksityiskohtia Xbox Series X -konsolin tehoista – näin nykypolven pelit toimivat uudella raudalla / Uutiset / pelaaja.fi

Microsoft vahvisti yksityiskohtia Xbox Series X -konsolin tehoista – näin nykypolven pelit toimivat uudella raudalla

24.02.2020 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
9
Microsoft vahvisti Xbox Series X -konsolin tehoja – näin nykypolven pelit toimivat uudella raudalla

Xbox-pomo Phil Spencer on paljastanut tuoreessa blogikirjoituksessaan yksityiskohtia uuden sukupolven Xbox Series X -konsolista.

Päällimmäisimpänä kirjoitus vahvistaa aiemmat raportit 12 teraflopsin grafiikkasuorittimesta, mikä takaa konsolille kahdeksan kertaa enemmän graafista suorityskykyä nykypolven Xbox One -konsoliin nähden ja kaksi kertaa enemmän Xbox One X -tehomalliin verrattuna. Suorittimen tiedettiin jo entuudestaan hyödyntävän AMD:n räätälöityä Zen 2- ja RDNA 2 -arkkitehtuuria.

Spencer kertaa runsaasti jo viime vuoden lopulla paljastettuja yksityskohtia, kuten nopean SSD-kiintolevyn, tuen ray tracing -säteenseurannalle sekä mahdollisuuden 8K-resoluutiolle ja 120 fps-ruudunpäivityksille dynaamisen virkistystaajuden mahdollistaman Variable Refresh Rate (VRR) -teknologian tuella.

Blogissa myös muistutetaan uuden konsolin pyörittävän niin Xbox One -pelejä kuin taaksepäinyhteensopivia Xbox 360- ja Xbox-pelejä. Lisäksi Spencer uudelleenvahvistaa aiemmat puheet, joiden mukaan Series X ja Xbox One jakavat samat pelit ensimmäisten yhteisten vuosiensa ajan.

Tämä tapahtuu Smart Deliveryksi ristityllä teknologialla, jota hyödyntävät pelit toimivat sekä Xbox Onella että Xbox Series X:llä laitteiden omien tehojen mukaisesti. Käytönnässä tämä siis tarkoittaa, ettei esimerkiksi Xbox Onelle ja Xbox Series X:lle lupailtua Halo Infinitea tarvitse hankkia kahteen kertaan vaan sama peli toimii parhailla mahdollisilla asetuksilla kummallakin laitteella.

Smart Delivery -tukea lupaillaan kaikkiin Xbox Games Studiosin omiin peleihin, mutta sitä tarjotaan myös muiden pelikehittäjien ja -julkaisijoiden käyttöön. Blogin kirjoitusmuoto antaa kuitenkin ymmärtää, että teknologian tukeminen on täysin julkaisijoista ja kehittäjistä itsestään kiinni.

Spencerin tuoreimmat mietteet voi lukea kokonaisuudessaan lähdelinkin takaa. Lisää Xbox Series X -yksityiskohtia lupaillaan jo ennen kesäkuisia E3 2020 -pelimessuja, ja laitteen itsessään olisi tarkoitus ilmestyä loppuvuodesta.

Lähde: Xbox Wire

 

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Ei mitään yllättävää, juuri se mitä on huhuiltu. PS5 tulee olemaan lähes identtinen.

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus snaketus

Ei mitään yllättävää, juuri se mitä on huhuiltu. PS5 tulee olemaan lähes identtinen.

Microsoftilla on vain vähän kauemmaksi ulottuva taaksepäinyhteensopivuus

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus frozen

[quote="snaketus"]Ei mitään yllättävää, juuri se mitä on huhuiltu. PS5 tulee olemaan lähes identtinen.[/quote]
Microsoftilla on vain vähän kauemmaksi ulottuva taaksepäinyhteensopivuus

Ja mitä nyt tuosta ymmärsin niin tuo Xbox One X:n aikana nähty "Enchanced" ominaisuudet joidenkin taaksepäin sopivien pelien kohdalla olisi nyt laajennettu toimimaan pelissä kuin pelissä edellisiltä konsolisukupolvilta

"Your favorite games, including titles in Xbox Game Pass, benefit from steadier framerates, faster load times and improved resolution and visual fidelity – all with no developer work required."

Jos näin on, niin siinä tuli itselleni se tarpeellinen tieto siitä hankinko Series X:n vai halvemmalla Xbox One X:n. Mikäli tuota ei olisi uudella Xboxilla laajennettu niin olisin päätynyt ostamaan One X:n, mutta nyt voikin sitten hypätä nykyiset konsolit kokonaan yli. Toivottavasti tästä saadaan vielä yksityiskohtaisemmin tietoa E3-messuilla.

Käyttäjän Eripsa kuva
Eripsa

CD Projekt Red on ehtinyt jo ilmoittaa, että Cyberpunk 2077 -pelin Xbox One -version ostajat tulevat saamaan Series X -version pelistä ilmaisena päivityksenä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Miten noita fyysisinä sitten myytäisiin? Toimiiko sama levy molemmissa, sekä Onessa että Series X:ssä? Veikkaanpa että ei mutta toisaalta ei tuo varmaan mahdoton homma olisi toteuttaa jos haluja on. Kyllähän uuden sukupolven pelin levyllä varmasti kaikki tarpeellinen data on myös vanhemman sukupolven konsolia varten, joten ei fyysisten yhteensopivuus liene kaukaa haettua. Ehkä se jopa toisi säästöjä kun ei tarvitse painaa useita kansia ja levyjä vaan yksi per peli.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus zappah

Miten noita fyysisinä sitten myytäisiin? Toimiiko sama levy molemmissa, sekä Onessa että Series X:ssä? Veikkaanpa että ei mutta toisaalta ei tuo varmaan mahdoton homma olisi toteuttaa jos haluja on. Kyllähän uuden sukupolven pelin levyllä varmasti kaikki tarpeellinen data on myös vanhemman sukupolven konsolia varten, joten ei fyysisten yhteensopivuus liene kaukaa haettua. Ehkä se jopa toisi säästöjä kun ei tarvitse painaa useita kansia ja levyjä vaan yksi per peli.

Jep, en itsekkään näe paljon järkeä että alettaisiin painamaan erikseen kopioita sekä Xbox Onelle että Xbox Series X:lle jos kerran fyysinen yhteensopivuus toimii noin. Toki en nyt ole mikään tekniikan asiantuntija, niin en voi sanoa onko tuossa levyasemassa esim toteuttu jotain eri tavalla uudessa konsolissa, mitä vanhasta konsolista ei löydy.

Jokatapauksessa kun monet ihmettelivät Microsoftin strategiaa pistää uuden sukupolven pelit toimimaan ainakin vuoden-pari myös vanhalla raudalla, niin kaiken järjen mukaan eron pitäisi kuitenkin olla Xbox Onen ja Series X:n välillä niin huomattava, että tuskin moni haluaa Halo Infinteä välttämättä ainakaan sillä alkuperäisellä Xbox Onella/S:llä pelata.

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman

Ei mitään yllättävää oikein. Ainakin vahvistui, että mitä Microsoft tarkoittaa näyttiksen tehojen tuplaamisella ja sehän tarkoitti teraflopseja.

Mutta jotain uuttakin:

Lainaus

Variable Rate Shading (VRS): Our patented form of VRS empowers developers to more efficiently utilize the full power of the Xbox Series X. Rather than spending GPU cycles uniformly to every single pixel on the screen, they can prioritize individual effects on specific game characters or important environmental objects. This technique results in more stable frame rates and higher resolution, with no impact on the final image quality.

Sellainen 30-70% suorituskyky parannusta 4K-resoluutiolla luvassa tämän VRS:ssän myötä. Suorituskyvyn parannus riippuu tietenkin pelien tekijöistä, miten saa optimoitua skenaarioita, että myös kuinka agressiivisesti käyttävät tekniikkaa (agressiivisella käytöllä tarkoitan kuvan laadun heikennystä). Tosin olis tiettyjä skenaarioita, jolloin fps-boostia ei olis melkein laisinkaan.

VRS:ssää voisi mahdollisesti käyttää dynaamisen resoluution korvikkeena, jolloin tarkkuus vähemmän häiritsevästi kärsisi silloin, kun meinaa fps-lukema pudota.

Tuli tehtyä vielä sellainen havainto näyttiksestä, että 10 teraflopin 5700 XT on tuplasti suorituskykyisempi peleissä, kuin XboneXää näyttistä vastaava RX 580:n. Peleissä siis luvassa yli tuplaten parempaa suorituskykyä luvassa XBoneX:ssään verrattuna, kun lisää sen 2 teraflopsia vielä lisää.
Ottaa vielä huomioon sen, että Xboneissa käytetään CGN-arkitehtuurin näyttistä, joka on jo vanha ja loppuun asti optimoitu, kun taas Navi on ihan uusi, josta potentiaalia vielä parantuakkin.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Käyttäjän Eripsa kuva
Eripsa

Ostohousut on jo laitettu valmiiksi jalkaan. :D