Microsoftia ei pidä syyttää Scaleboundin peruuntumisesta, myöntää PlatinumGames-pomo / Uutiset / pelaaja.fi

Microsoftia ei pidä syyttää Scaleboundin peruuntumisesta, myöntää PlatinumGames-pomo

10.05.2019 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
2
Scalebound

Pelaajien ei tulisi syyttää yksin Microsoftia toimintaroolipeli Scaleboundin peruuntumisesta, kertoo peliä kehittäneen PlatinumGamesin studiopomo Atsushi Inaba.

Mätkintää ja lohikäärmetoimintaa yhdistelevän Scaleboundin oli tarkoitus olla yksi suuria Xbox One -yksinoikeuspelejä, mutta projekti peruttiin muutama vuosi takaperin julkaisijana toimineen Microsoftin toimesta.

Pelisivusto VGC:n haastattelussa Inaba myöntää, ettei ole ollut helppoa seurata Microsoftiin kohdistettua vihaa pelin peruuntumisen jälkeen.

- Jos jotakin peliä ei julkaista, molemmat osapuolet ovat epäonnistuneet tehtävässään. On osa-alueita, joissa olisimme voineet tehdä parempaa työtä  ja on osa-alueita, joissa Microsoftin väki luultavasti toivoisi tehneensä parempaa työtä julkaisukumppanina. Ei kukaan halua pelien peruuntuvan, Inaba puntaroi.

Inaban mukaan studio ei suoriutunut kehitystyöstä täysin toivotulla tavalla. Monia asioita opittiin kantatapään kautta, mutta kyseiset opit ovat Inaban kertoman perusteella auttaneet PlatinumGamesin väkeä kasvamaan kehittäjinä ja studiona.

- Haluamme varmistaa, ettei meille mahdollisuuden antanutta julkaisijaa kohdella huonosti, Inaba kertoi, - Totuus on, ettemme halua nähdä fanien raivoavan Microsoftille, sillä pelien kehittäminen on hankalaa ja molemmat osapuolet ovat varmasti ottaneet opikseen.

Inaba myös kiistää, että hiljattain Nintendo Switchille julkistettu Astral Chain olisi perinyt pelimekaanisia ratkaisuja Scaleboundista.

- Pelijärjestelmät ovat hyvin erilaisia. Yhtäläisyydet kahden projektin välillä eivät pidä paikkaansa. Kaikki on omaa mielikuvitustanne, Inaba naurahti.

Lisäksi VGC:n toimittajat kertovat ymmärtäneensä, etteivät helmikuiset huhut Scaleboundin siirtymisestä Switch-projektiksi pitäisi paikkaansa. Scaleboundin oikeudet ovat sivuston tietojen mukaan yhä Microsoftin hallussa.

Lähde: VGC

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Noniin, myönnettiinhän sieltä Platinumin päästä että ei Microsoft tuota peliä täysin syyttä suotta perunut....Mutta tietenkin Platinum Gamesin fanit heittivät kaikki syyt ja vihat Microsoftin niskoille ja raivosivat että Platinum Gamesin työntekijöiltä vedettiin matto alta....

Rahat pelin kehitykseen kuitenkin tulivat Microsoftilta, niin hiellä oli myös täysi oikeus vetää johto seinästä kun hommasta ei meinannut tulla mitään. Joidenkin lähteiden mukaan Platinum työsti samaan aikaan useampaa eri projektia ja tuosta Microsoft ei tykännyt yhtään, etenkin kun Platinum pyysi vielä useaan otteseen lisää rahaa ja aikaa pelin kehitykseen ja samalla kuitenkin siirsivät voimavaroja muiden pelien pariin....

Onneksi Microsoft myös tuosta oppi ja sen sijaan että enää maksaisivat ulkopuolisille kehittäjille yksinoikeuksien tekemisestä alkoivat hankkia lisää niitä 1st party studioita itselleen.

Samalla tässä nyt viimeisetään vedettiin matto Switch pelaajien alta jotka jo ehtivät haaveilla Scaleboundin siirtymisestä kyseiselle konsolille.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Bisnestähän se on ja jos rahaa vain menee eikä tulosta synny niin täysin loogista tehdä asialle jotain. Konamista voisi sanoa samaa tapauksesta Kojima. Onhan mies melkoinen legenda ja tiedä mitä olisi saanut aikaan mutta jokin raja siinäkin pitää olla paljonko voi käyttää resursseja ilman että maalia edes näkyy. Pelaajacastissa taidettiinkin sanoa fiksusti että joku rajoittaja herralle olisi pitänyt olla projektissa mukana vähän hillitsemässä.

Ikäväähän se pelaajan kannalta on kun teoksia perutaan tai julkaistaan keskeneräisinä mutta sellaista se nyt vain on.

Nostoja