PlayStation 5 on saattamassa Sonya kaikkien aikojen tuottoisimpaan vuoteen – 4,5 miljoonaa uutuuskonsolia vaeltaa nyt maailmalla / Uutiset / pelaaja.fi

PlayStation 5 on saattamassa Sonya kaikkien aikojen tuottoisimpaan vuoteen – 4,5 miljoonaa uutuuskonsolia vaeltaa nyt maailmalla

3.02.2021 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
16
ps5, sony, PlayStation 5, playstation, Sony Interactive Entertainment, Sony Corporation, next gen, Spider-Man, Miles Morales, Spider-Man: miles Morales,

Reilut 4,5 miljoonaa PlayStation 5:tä on toimitettu maailmaan joulukuun 2020 loppuun mennessä, Sony on ilmoittanut.

Yhtiö oli jo aiemmin marraskuussa julistanut PS5:n julkaisun PlayStationin historian suurimmaksi, mutta ei julkistanut tuolloin vielä tarkempia myyntilukuja. Vertailuna tiedetään, että vastaavahkossa ajassa PlayStation 4:ää myytiin aikoinaan kuluttajille asti 4,2 miljoonaa kappaletta.

Myös uusien Xboxien julkaisua on tykätty hehkuttaa Microsoftin toimesta.

Kaikkiaan Sonyn tavoitteena olisi toimittaa PS5-konsoleita maailmalla maaliskuun loppuun mennessä 7,6 miljoonaa kappaletta. Huhtikuussa alkava seuraavan tilikautensa aikana se pyrkii myymään kaikkiaan 14,8 miljoonan kappaleen edestä uutuuskonsoliaan. Tavoitetta varjostaa mahdollinen materiaalipula, mutta Sonyn talousjohtaja Hiroki Totoki on luvannut, että se tekee töitä sen eteen, että kaikki tarvittavat komponentit saadaan kasaan.

PlayStation 4:ää on toimitettu maailmaan nyt reilut 115 miljoonaa kappaletta. Loka-joulukuussa PS4:ää tuotiin kauppoihin lisää 1,4 miljoonaa kappaletta, mikäli oli noin 4,6 miljoonaa vähemmän kuin vuosi sitten.

PS4:n tavoin Sony myy PlayStation 5.tä aluksi tappiolla. Vahva pelimyynti kuitenkin varmisti, että loka-joulukuu oli Sonyn peliosastolle vuonna 2020 vahvempi kuin edeltäneenä vuonna. Liikevaihto ylsi osastolla 883,2 miljardiin jeniin (n. 7 miljardia euroa) eli kasvoi 40 prosentilla. Liikevoittoa se teki 80,2 miljardia jeniä (n. 636 miljoonaa euroa) eli kasvua oli tapahtunut 50 prosenttia viime vuoden vastaavasta.

Niko Partnes -analyytikko Daniel Ahmad huomioi, että kaiken kaikkiaan kyseessä oli Sonyn peliosaston menestyksekkäin vuosineljännes koskaa. Näillä näkymin koko vuodesta on myös tulossa sen peliosaston tähän asti suurin suhteutettuna liikevaihtoon ja tuottoihin.

Sanomalehti Nikkei raportoi, että noin yleisesti koko Sony-korporaatio odottaa tekevänsä maaliskuussa päättyvän nykytilikautensa aikana ennätykselliseen 1,03 biljoonan jenin nettovoitot. Pelien ohella musiikki- ja animetarjonta ovat olleet sen kannalta vahvoja globaalin pandemian alla. Aiempi ennätys nähtiin maaliskuussa 2019 päättyneellä Sonyn tilikaudella, jolloin voittoa kertyi 916 miljardia jeniä.

Kaikkiaan PS4- ja PS5-ohjelmistoa myyntiin kyseisellä ajanjaksolla 103,7 miljoonaa kappaletta eli reilut 20 miljoonaa kappaletta edellisvuotta enemmän. 18,4 miljoonaa näistä olivat Sonyn omia tuotoksia. 53 prosenttia pelimyynneistä tapahtuivat digitaalisesti.

Marraskuussa julkaistun Spider-Man: Miles Moralesin kerrotaan yltäneen myyneiltään tähän asti 4,1 miljoonaan kappaleeseen.

PlayStation Plus -tilaajia löytyi Sonyn raportin mukaan viime vuoden loppuun mennessä 47,4 miljoonaa eli 8,6 miljoonaa edellisvuotta enemmän. PS5-omistajista kaikkiaan 87 prosenttia käyttäjistä on kerrottu olevan tällä hetkellä Plus-jäseniä.

Lähde: Nikkei, Sony (1), (2)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Smiling Nik kuva
Smiling Nik

Kuinkahan paljon noistakin meni jobbareille. 🤔

Käyttäjän Billet kuva
Billet
Lainaus Smiling Nik

Kuinkahan paljon noistakin meni jobbareille. 🤔

Aika monta veikkaisin..

Käyttäjän Retro22 kuva
Retro22

saa nähdä montako censoristationia 5stä soyny onnistuu myymään

Käyttäjän Qeki kuva
Qeki

Mitä toi koira tekee tossa kuvassa :)

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne
Lainaus Qeki

Mitä toi koira tekee tossa kuvassa :)

Tuo on se tuorein Collector's edition. Selittäneen miksi konsolia myydään aluksi tappiolla.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus Billet

[quote="Smiling Nik"]Kuinkahan paljon noistakin meni jobbareille. 🤔[/quote]

Aika monta veikkaisin..

Amerikkalainen kauppaketju Walmart väitti blokanneensa 20 miljoonaa bottiostoa 30 minuutin sisällä, joten voi niitä olla muutama. Tosin noihin bottimääriin nähden myynnit näyttävät aika vaisuilta vai ovatko uutisen luvut vahvistettuja käyttäjiä jotka ovat kirjautuneet Playstation Networkiin Pleikka vitoselta?

Eikös jossain valiteltu Miles Moralesin huonohkoja myyntilukuja, mutta ei tuo 4.1 miljoonaa hirmu huonolta vaikuta, tosin olihan Square-enix myös pettynyt Remaken hyvältä vaikuttaneisiin lukuihin, joten en tiedä millä logiikalla julkaisijat oikein menevät? Tietty olihan Cyberpunkin 13 miljoonaa myös pettymys koska 16.4 oli odotukset.

Käyttäjän jr11 kuva
jr11
Lainaus Retro22

saa nähdä montako censoristationia 5stä soyny onnistuu myymään

En usko että soyny onnistuu myymään yhtäkään PS5:sta jos sitä tarkoitit. Montako censoristation 5:sta se tulisi myymään on vaikea sanoa koska pitäisi tutustua enemmän kyseiseen valmistajaan ja tuotteeseen

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani
Lainaus Retro22

saa nähdä montako censoristationia 5stä soyny onnistuu myymään

Kaiken mitä vaan ulos saavat. Kysytty ja suosittu laite tulee olemaan antipatioistasi huolimatta.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac
Lainaus Smiling Nik

Kuinkahan paljon noistakin meni jobbareille. 🤔

Itelläkin nousi tämä kysymys ihan ekana mieleen tuosta otsikosta. Joka 20. konsoli? Joka kymmenes? Vaiko peräti joka viides? Aluekohtaista vaihtelua tuon suhteen on varmaan aika paljonkin, mutta kuitenkin ¯\_(ツ)_/¯.

Kappas, Johannan corgi on vähän venähtänyt koossa sitten viime näkemän 😃.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus Retro22

saa nähdä montako censoristationia 5stä soyny onnistuu myymään

Aivan julmetusti, sillä ei näitä trokaritkaan ostaisi ellei kysyntää löytyisi ja sensuurin osalta Microsoft lienee samalla tasolla, esimerkiksi Gal Gun Returns peruuntui boxilla koska kehittäjä ei käsittääkseni suostunut tekemään pelistä yhteneväistä kokemusta jokaisella alustalla mikä kaiketi meinaa että vaatimus oli sensuroida peli joka alustalla. Nintendo ja Steam näyttivät vihreää valoa ilman vaatimuksia.

Nostoja