Raportti: Cyberpunk 2077:n tekijät olivat erittäin tietoisia pelin mittavista ongelmista julkaisun kynnyksellä / Uutiset / pelaaja.fi

Raportti: Cyberpunk 2077:n tekijät olivat erittäin tietoisia pelin mittavista ongelmista julkaisun kynnyksellä

16.01.2021 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
10
Bloomberg, Cyberpunk 2077, CD Projekt, Marcin Iwiński

Cyberpunk 2077 -kehittäjät olivat hyvinkin tietoisia pelin mittavista ongelmista ennen pelin julkaisua, tuore raportti kertoo.

Uutistoimisto Bloombergin artikkelin mukaan CD Projektin kehittäjien kertomat tiedot olivat ristiriidassa studion perustaja Marcin Iwińskin tämänviikkoisten lausuntojen kanssa. CD Projekt julkaisi aikaisemmin tällä viikolla videon, jolla Iwiński pyytää anteeksi pelin ongelmia ja kertoo, ettei Cyberpunk 2077:n konsoliversioita vaivaavien ongelmien mittakaava ollut studiolle selvä ennen julkaisua. Bloombergille puhuneiden Cyberpunk 2077 -kehittäjien mukaan iso osa ilmenneistä ongelmista löydettiin julkaisua edeltäneissä testeissä, mutta kehittäjillä ei ollut aikaa korjata niitä ennen pelin ilmestymistä. Vaikka kehittäjillä ei ollut pandemiatilanteen vuoksi pääsyä toimistolla oleviin konsolien kehitysyksiköihin, olivat suorituskykyongelmat tiedossa ennen julkaisua.

Artikkelissa studion työntekijät kertovat myös CD Projektin kunnianhimoisten tavoitteiden kostautuneen Cyberpunk 2077:n kehityksessä. Kehittäjien mukaan Cyberpunk 2077:n uutta pelimoottoriteknologiaa työstettiin samaan aikaan pelin sisällön kanssa, mikä tuotti ongelmia ja hidasteita kehitykseen. Lisäksi pelin kehitystyön kerrotaan käynnistyneen kunnolla vasta vuonna 2016, jolloin pelin suuntaa muokattiin rajusti ohjaaja Adam Badowskin johdolla. Erimielisyydet pelin kehityssuunnasta johtivatkin työntekijöiden mukaan useiden kehittäjien lähtöön studiosta.

Artikkelin perusteella studion vuoden 2019 E3-messuilla paljastama huhtikuun 2020 julkaisuaikataulu otettiin työntekijöiden joukossa vastaan epäuskoisesti. Kehittäjien mukaan kehitystyön senhetkisen tilanteen mukaan pelin olisi voinut odottaa valmistuvan vuonna 2022. Kehittäjien kerrotaan myös lyöneen vetoja pelin viivästysten julkistamisesta, mikä tapahtuikin kolmeen otteeseen viime vuoden aikana.

Lähde: Bloomberg

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Retro22 kuva
Retro22

no shit sherlock

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Aika selvvää että pelistä on saksittu tavaraa suurinpiirtein pelin verran. Päätarinan piti olla noin 40 tuntia, mutta 20 tuntia on lähimpänä totuutta.

Päätarinakin, vaikka hyvvä olikin, tuntui itselle laajalta delsulta ja varsinainen peli tuntui menneen ohi montaasissa. Kaikki tuntevat V:n alussa koska ilmeisesti näitten suhteiden luonti skipattiin montaasissa, nomadin ja corpon lifepathilla matkainneiden sopeutuminen uuteen elämään skipattiin ilmeisesti montaasissa, ystävystyminen Jackien kanssa skipattiin montaasissa ja peli vain sanoi "te olette parhaat kamut nyt".

Mitä järkeä on edes hankkia street crediä ja tehdä päätarinaan liittymättömiä tehtäviä kun päätarina tekee alusta asti selväksi että henki on lähdössä ja tämän korjaamisella on kiire?

Aikaa ei ilmeisesti ollut sovittaa kaikkea tarinasisältöä pelin muunneltuun juoneen ja paikkaamatta jäi myös valtava määrä aukkoja joita leikattu sisältö oli jättänyt.

Lähes vuosikymmenen kehitysaika pelille on aivan liian pitkä sillä kehitys ei odota pelien valmistumista ja pelin keihtyksestä tulee tekniikan perässä juoksua, niinkuin tässäkin on ilmeisesti osittain käynyt. Skaala ja kunnianhimo alaspäin, pelien maailmojen ei tarvitse olla pienen valtion kokoisia ollakseen kiinnostavia. Maisemat ovat komeita fiilistellä Cyberpunkissa, mutta tekemistä ei ole ja ajomalli on avoimen maailman pelien heikoimpia, joten ei tämä hirveän nannaa itseelle ollut vaikka muuten ihan hyvä peli onkin.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Angel of Death

Lähes vuosikymmenen kehitysaika pelille on aivan liian pitkä sillä kehitys ei odota pelien valmistumista ja pelin keihtyksestä tulee tekniikan perässä juoksua, niinkuin tässäkin on ilmeisesti osittain käynyt. Skaala ja kunnianhimo alaspäin, pelien maailmojen ei tarvitse olla pienen valtion kokoisia ollakseen kiinnostavia. Maisemat ovat komeita fiilistellä Cyberpunkissa, mutta tekemistä ei ole ja ajomalli on avoimen maailman pelien heikoimpia, joten ei tämä hirveän nannaa itseelle ollut vaikka muuten ihan hyvä peli onkin.

En ole peliä pelannut mutta eikö tämän suhteen asia ole enemmän toisinpäin? Vanhat konsolit ei edes pysy mukana kun on sen verran vaativa peli.

Tietenkin kuten esim. Telltalen tuotokset todistavat, voi peli nykiä ja pätkiä vaikka ei pitäisi olla edes vaativa mutta en usko tässä olevan kyse siitä vaan että yksinkertaisesti peli oli sen verran vaativa että ei vanhat masiinat jaksa.

Aikahan loppui muutenkin näkyvimmin juuri tuon vanhemmille konsoleille sovittamisen suhteen. Valitus olisi varmasti ollut merkittävästi vähempää jos peli olisi vain muutoin ollut vajaa kuin teknisesti. Sitä paitsi monet on nimenomaan kehuneet tarinaa ja peliä hyväksi jos se vain toimisi teknisesti.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus zappah

[quote="Angel of Death"]Lähes vuosikymmenen kehitysaika pelille on aivan liian pitkä sillä kehitys ei odota pelien valmistumista ja pelin keihtyksestä tulee tekniikan perässä juoksua, niinkuin tässäkin on ilmeisesti osittain käynyt. Skaala ja kunnianhimo alaspäin, pelien maailmojen ei tarvitse olla pienen valtion kokoisia ollakseen kiinnostavia. Maisemat ovat komeita fiilistellä Cyberpunkissa, mutta tekemistä ei ole ja ajomalli on avoimen maailman pelien heikoimpia, joten ei tämä hirveän nannaa itseelle ollut vaikka muuten ihan hyvä peli onkin.[/quote]En ole peliä pelannut mutta eikö tämän suhteen asia ole enemmän toisinpäin? Vanhat konsolit ei edes pysy mukana kun on sen verran vaativa peli.

Tietenkin kuten esim. Telltalen tuotokset todistavat, voi peli nykiä ja pätkiä vaikka ei pitäisi olla edes vaativa mutta en usko tässä olevan kyse siitä vaan että yksinkertaisesti peli oli sen verran vaativa että ei vanhat masiinat jaksa.

Aikahan loppui muutenkin näkyvimmin juuri tuon vanhemmille konsoleille sovittamisen suhteen. Valitus olisi varmasti ollut merkittävästi vähempää jos peli olisi vain muutoin ollut vajaa kuin teknisesti. Sitä paitsi monet on nimenomaan kehuneet tarinaa ja peliä hyväksi jos se vain toimisi teknisesti.

En usko että kun peliä lähdettiin kehittämään oli seuraavasta sukupolvesta tai ray tracingistä vielä tietoa, joten oletan kehityksen aikana paljastetun konsolisukupolven vaihdoksen sekä ray tracingin vaikeuttaneen kehitystä.

Tarina on kyllä hyvä, mutta käynnistys omasta mielestäni erittäin kömpelö. Lifepath alku on lupaava, mutta se loppuu alta 30 minuutin ja oletettavasti mittava osa peliä sivuutetaan montaasilla. Tämän lyhyen montaasin peli olettaa että se on myynyt pelaajalle sen että Jackie on V:n paras kamu. Seuraavaksi esitellään tuntematon hahmo T-bug joka kai pitäisi olla V:n tuttu tai jotain, joten alussa olin vähän pihalla kun montaasinkin oletin olevan pätkiä tulevasta sillä sama montaasi oli näytetty marraskuisessa trailerissa, jossa se näytti itselleni osalta gameplaytä.

Saa nähdä onko seuraava kompastuskivi tuo "No Man Sky" tason uudelleenrakennuksen hehkutus jolla hypejuna taitaa taas lähteä ainakin osittain jyskyttämään, sillä tuollaista en usko tapahtuvan. Tuohon tarvittaisiin enemmän kuin vuosi ja ääninäyttelijöiden tuomista takaisin sekä mahdollisesti osittaista pelin purkamista ja uudelleenrakennusta. Bugit varmaan korjataan suurimmalta osin ja suurimmat pelimekaaniset kömmähdykset, mutta en usko että mitään merkittävää osaa poisleikatusta sisällöstä tulee takaisin, jos yleensä mitään.

Modaajat saattavat saada jotain aikaiseksi tuolla saralla, mutta siihen mennee aikaa useampikin vuosi.

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw
Lainaus Angel of Death

En usko että kun peliä lähdettiin kehittämään oli seuraavasta sukupolvesta tai ray tracingistä vielä tietoa, joten oletan kehityksen aikana paljastetun konsolisukupolven vaihdoksen sekä ray tracingin vaikeuttaneen kehitystä.

Kyllä tuossa minustakin vaikuttaa käyneen niin päin kuin zappah totesi. Bloombergin artikkelista:

"Some engineers realized that Cyberpunk was too complex of a game to run well on the seven-year-old consoles, with its city full of bustling crowds and hulking buildings. They said management dismissed their concerns, however, citing their success in pulling off The Witcher 3."

Ei kulloisellakin konsolisukupolvella ole kovin paljoa väliä, jos pelin kehittäminen tapahtuu tehokkailla tietokoneilla. Yleensä porttauksesta vastaa oma erillinen osastonsa, jolla on pääsy pelin lähdekoodiin, mutta jotka eivät osallistu varsinaisen sisällön luomiseen.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob
Lainaus Vaapukkamehuw

[quote="Angel of Death"]

En usko että kun peliä lähdettiin kehittämään oli seuraavasta sukupolvesta tai ray tracingistä vielä tietoa, joten oletan kehityksen aikana paljastetun konsolisukupolven vaihdoksen sekä ray tracingin vaikeuttaneen kehitystä.

[/quote]

Kyllä tuossa minustakin vaikuttaa käyneen niin päin kuin zappah totesi. Bloombergin artikkelista:

"Some engineers realized that Cyberpunk was too complex of a game to run well on the seven-year-old consoles, with its city full of bustling crowds and hulking buildings. They said management dismissed their concerns, however, citing their success in pulling off The Witcher 3."

Ei kulloisellakin konsolisukupolvella ole kovin paljoa väliä, jos pelin kehittäminen tapahtuu tehokkailla tietokoneilla. Yleensä porttauksesta vastaa oma erillinen osastonsa, jolla on pääsy pelin lähdekoodiin, mutta jotka eivät osallistu varsinaisen sisällön luomiseen.

Jep. Aikaisemmalla videollahan kerrottiin että peliä lähdettiin tekemään PC:llä, ja suunnitelma oli optimoida ja karsia peli toimimaan konsoleilla. Ilmeisesti onnistuivat Witcher 3:n kanssa tuossa strategiassa, mutta onhan tuo tyhmä lähestymistapa.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus Vaapukkamehuw

[quote="Angel of Death"]

En usko että kun peliä lähdettiin kehittämään oli seuraavasta sukupolvesta tai ray tracingistä vielä tietoa, joten oletan kehityksen aikana paljastetun konsolisukupolven vaihdoksen sekä ray tracingin vaikeuttaneen kehitystä.

[/quote]

Kyllä tuossa minustakin vaikuttaa käyneen niin päin kuin zappah totesi. Bloombergin artikkelista:

"Some engineers realized that Cyberpunk was too complex of a game to run well on the seven-year-old consoles, with its city full of bustling crowds and hulking buildings. They said management dismissed their concerns, however, citing their success in pulling off The Witcher 3."

Ei kulloisellakin konsolisukupolvella ole kovin paljoa väliä, jos pelin kehittäminen tapahtuu tehokkailla tietokoneilla. Yleensä porttauksesta vastaa oma erillinen osastonsa, jolla on pääsy pelin lähdekoodiin, mutta jotka eivät osallistu varsinaisen sisällön luomiseen.

Myönnän etten tiedä pelinkehityksestä mitään, mutta ainakin itsestä tuntuisi että kehityksen hajauttaminen yhtäaikaisesti viiden alustan kesken rampauttaisi kaikkien alustojen kehitystä, kolmessakin luulisi olevan jo riittävästi työsarkaa tämän mittaluokan pelissä. Eli edelliseen sukupolveen keskittyminen kuulostaisi yksinkertaisimmalta valinnalta ja uuden sukupolven peli kehitetään sitten vasta jälkeenpäin.

Samaisesta Bloombergin artikkelista käsittääkseni löytyi myös se että peliä päätettiin puskea seuraavalle sukupolvelle että voitaisiiin "tupladipata".

Käyttäjän Topsu1 kuva
Topsu1
Lainaus Angel of Death

[quote="zappah"][quote="Angel of Death"]Lähes vuosikymmenen kehitysaika pelille on aivan liian pitkä sillä kehitys ei odota pelien valmistumista ja pelin keihtyksestä tulee tekniikan perässä juoksua, niinkuin tässäkin on ilmeisesti osittain käynyt. Skaala ja kunnianhimo alaspäin, pelien maailmojen ei tarvitse olla pienen valtion kokoisia ollakseen kiinnostavia. Maisemat ovat komeita fiilistellä Cyberpunkissa, mutta tekemistä ei ole ja ajomalli on avoimen maailman pelien heikoimpia, joten ei tämä hirveän nannaa itseelle ollut vaikka muuten ihan hyvä peli onkin.[/quote]En ole peliä pelannut mutta eikö tämän suhteen asia ole enemmän toisinpäin? Vanhat konsolit ei edes pysy mukana kun on sen verran vaativa peli.

Tietenkin kuten esim. Telltalen tuotokset todistavat, voi peli nykiä ja pätkiä vaikka ei pitäisi olla edes vaativa mutta en usko tässä olevan kyse siitä vaan että yksinkertaisesti peli oli sen verran vaativa että ei vanhat masiinat jaksa.

Aikahan loppui muutenkin näkyvimmin juuri tuon vanhemmille konsoleille sovittamisen suhteen. Valitus olisi varmasti ollut merkittävästi vähempää jos peli olisi vain muutoin ollut vajaa kuin teknisesti. Sitä paitsi monet on nimenomaan kehuneet tarinaa ja peliä hyväksi jos se vain toimisi teknisesti.[/quote]

En usko että kun peliä lähdettiin kehittämään oli seuraavasta sukupolvesta tai ray tracingistä vielä tietoa, joten oletan kehityksen aikana paljastetun konsolisukupolven vaihdoksen sekä ray tracingin vaikeuttaneen kehitystä.

Tarina on kyllä hyvä, mutta käynnistys omasta mielestäni erittäin kömpelö. Lifepath alku on lupaava, mutta se loppuu alta 30 minuutin ja oletettavasti mittava osa peliä sivuutetaan montaasilla. Tämän lyhyen montaasin peli olettaa että se on myynyt pelaajalle sen että Jackie on V:n paras kamu. Seuraavaksi esitellään tuntematon hahmo T-bug joka kai pitäisi olla V:n tuttu tai jotain, joten alussa olin vähän pihalla kun montaasinkin oletin olevan pätkiä tulevasta sillä sama montaasi oli näytetty marraskuisessa trailerissa, jossa se näytti itselleni osalta gameplaytä.

Saa nähdä onko seuraava kompastuskivi tuo "No Man Sky" tason uudelleenrakennuksen hehkutus jolla hypejuna taitaa taas lähteä ainakin osittain jyskyttämään, sillä tuollaista en usko tapahtuvan. Tuohon tarvittaisiin enemmän kuin vuosi ja ääninäyttelijöiden tuomista takaisin sekä mahdollisesti osittaista pelin purkamista ja uudelleenrakennusta. Bugit varmaan korjataan suurimmalta osin ja suurimmat pelimekaaniset kömmähdykset, mutta en usko että mitään merkittävää osaa poisleikatusta sisällöstä tulee takaisin, jos yleensä mitään.

Modaajat saattavat saada jotain aikaiseksi tuolla saralla, mutta siihen mennee aikaa useampikin vuosi.

Tai sitten kuolee jos Deus ex pelisarja herää eloon. Tekemällä paremman kyberpunk toimintaroolipelin. Ainakin deus ex toimi paremmin vanhemmilla koneilla.

Käyttäjän Sp1rit kuva
Sp1rit

Ei kyllä yllätä, eihän tommonen asia voi mitenkään jäädä huomaamatta varsinkaan CDPR kokoiselta firmalta

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw
Lainaus Angel of Death

Myönnän etten tiedä pelinkehityksestä mitään, mutta ainakin itsestä tuntuisi että kehityksen hajauttaminen yhtäaikaisesti viiden alustan kesken rampauttaisi kaikkien alustojen kehitystä, kolmessakin luulisi olevan jo riittävästi työsarkaa tämän mittaluokan pelissä. Eli edelliseen sukupolveen keskittyminen kuulostaisi yksinkertaisimmalta valinnalta ja uuden sukupolven peli kehitetään sitten vasta jälkeenpäin.

Ei tuolla pitäisi olla kovin suurta merkitystä nykypäivänä, kun nykykonsolit käyttää samaa x86 arkkitehtuuria kuin tietokoneetkin, pelimoottorit suunnitellaan yhteensopiviksi useamman alustan kesken, porttauksesta vastaa kokonaan eri osastonsa tai joissain tapauksissa ulkopuolinen studio ja niin edelleen.

Varsinainen next-gen päivitys – jossa tehoista otettaisiin kaikki irti – jätettiin julkaisun jälkeiseen aikaan.

Lainaus Angel of Death

Samaisesta Bloombergin artikkelista käsittääkseni löytyi myös se että peliä päätettiin puskea seuraavalle sukupolvelle että voitaisiiin "tupladipata".

Nimenomaan lainausmerkeissä, koska päivityksestä suunniteltiin ilmaista alunperinkin.

"Their goal was to release Cyberpunk 2077 before new consoles from Microsoft and Sony, expected in the fall of 2020, were even announced. That way, the company could launch the game on existing PlayStation 4, Xbox One, and PC, then “double dip” by releasing versions down the road for the next generation consoles. People who bought the old console versions would receive free upgrades when the new ones were available."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-16/cyberpunk-2077-what-caused-the-video-game-s-disastrous-rollout

Mikäänhän tuon suhteen ei ole muuttunut – viime sukupolven versio toimii seuraavalla sukupolvella ja jossain vaiheessa saapuva päivitys ottaa uuden sukupolven tehoista enemmän irti.

Itseäni lähinnä mietityttää, että olisikohan kannattanut työstää vielä peliä parin vuoden ajan ja jättää viime sukupolven konsolit kokonaan välistä. Mutta tietysti pelkästään PS4 on myynyt yli 110 miljoonaa kappaletta...

Nostoja