Raportti: Uuden sukupolven PSVR-visiirin resoluutio paljastui – mukana muun muassa tärinämoottoria ja katseenseurantaa / Uutiset / pelaaja.fi

Raportti: Uuden sukupolven PSVR-visiirin resoluutio paljastui – mukana muun muassa tärinämoottoria ja katseenseurantaa

11.05.2021 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
8
PSVR2, PSVR PS5, PlayStation VR 2, PlayStation VR PS5, Virtuaalitodellisuus, VR, VR-visiirit, PlayStation VR, PSVR

Epäviralliset raportit kertovat uusia yksityiskohtia Sonyn hiljattain julkistamasta uuden sukupolven PlayStation VR -visiiristä. Upload VR -sivuston useampien kehittäjälähteiden perusteella uusi PlayStation VR turvautuisi muun muassa korkeamman resoluution ohella katseenseurantateknologiaan.

Raportin mukaan uusi visiiri tukee 4000x2080 -pikselin resoluutiota, eli kahdelle silmälle jaettuna 2000x2040 per silmä. Näin ollen resoluutio olisi hieman matalampi kuin vaikkapa HP Reverb G2 -visiirissä (2160x2160 per silmä), mutta hieman korkeampi kuin esimerkiksi Oculus Quest 2 -visiirissä.

Mukaan kaavailtu katseenseurantateknologia vuorostaan mahdollistaa siihen keskittyvien pelimekaanisten ratkaisujen ohella myös grafiikan renderöinnin painottamisen katseen kohdistamiin sijainteihin. Raportin mukaan Sony turvautuu visiirissä myös haptiseen tärinämoottoriin sekä sisäänrakennettuihin kameroihin, jotka helpottavat ohjainten seuraamista.

Sony itse ei ole vahvistanut vielä PS5:lle tuloaan tekevän visiirin teknisiä tietoja tai yksityiskohtia, mutta esitteli maaliskuussa virallisemmin sen uusia virtuaalitodellisuusohjaimia. Näillä tiedoin uuden sukupolven PlayStation VR -laitteisto saapuukin markkinoille aikaisintaan ensi vuoden aikana.

Lähde: UploadVR

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän partajeesus kuva
partajeesus

Viimeinen asia jota vr peleissä kaipaan on jatkuvasti tärisevä headset joten iso ei kiitos tuolle ominaisuudelle.

Käyttäjän Erik H. kuva
Erik H.

Hyvä jos kunnostavat katseenseurannan, tarkentamaton alue meinaa häiritä jo alkuvalikossa jos ei teatraalisesti kääntele päätään.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus partajeesus

Viimeinen asia jota vr peleissä kaipaan on jatkuvasti tärisevä headset joten iso ei kiitos tuolle ominaisuudelle.

Vaikea kuvitella että kyseessä olisi joku tärisevä headset -ominaisuus. En tiedä miten sellainen voisi olla hyvä kokemus tai miksi sen pitäisi täristä (ja mikä kannattaisi varmaan jättää ennemminkin ohjaimiin). Mutta voi olla että kyseessä on enemmänkin jotain PS5-ohjaimen tapaista haptisuutta, kuin tärinää. Tosin en tiedä miksi headsetissä ylipäätään pitäis olla mitään tuon tapaista teknologiaa, mutta ehkä se selviää tulevaisuudessa, jos sellaiselle jotain käyttöä on. Ja toisaalta huhujahan nämä vasta ovat.

Käyttäjän Pauli4x4 kuva
Pauli4x4

Joku haptinen palaute simuloimassa päähän kohdistuneita iskuja/osumia ehkäpä?

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus Pauli4x4

Joku haptinen palaute simuloimassa päähän kohdistuneita iskuja/osumia ehkäpä?

Haha, turpaanotto -simulaattori. "Haluatko tuntea miltä tuntuu saada pataan?"

Käyttäjän Diiiibbsss kuva
Diiiibbsss
Lainaus Izmou

Vaikea kuvitella että kyseessä olisi joku tärisevä headset -ominaisuus. En tiedä miten sellainen voisi olla hyvä kokemus tai miksi sen pitäisi täristä (ja mikä kannattaisi varmaan jättää ennemminkin ohjaimiin). Mutta voi olla että kyseessä on enemmänkin jotain PS5-ohjaimen tapaista haptisuutta, kuin tärinää. Tosin en tiedä miksi headsetissä ylipäätään pitäis olla mitään tuon tapaista teknologiaa, mutta ehkä se selviää tulevaisuudessa, jos sellaiselle jotain käyttöä on. Ja toisaalta huhujahan nämä vasta ovat.

Käsittääkseni tätä voidaan käyttää vähentämään motion sicknessiä.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

Juuh, en tiedä visiirin tärinöistä, mutta suurempi resoluutio ja katseenseuranta ovat ehdottomasti loistavat lisät, samaten kuin kamera visiirissä.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus Diiiibbsss

Käsittääkseni tätä voidaan käyttää vähentämään motion sicknessiä.

Mielenkiintoista. Tätä en tullutkaan ajatelleeksi.

Nostoja