Sony ei ole kiinnostunut tuomaan PlayStation 5 -pelejään PS4:lle – "uskomme sukupolviin" / Uutiset / pelaaja.fi

Sony ei ole kiinnostunut tuomaan PlayStation 5 -pelejään PS4:lle – "uskomme sukupolviin"

30.05.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
24
Jim Ryan, sony, SIE, ps5, PlayStation 5, Sony Interactive Entertainment

Sony Interactive Entertainmentin toimitusjohtaja Jim Ryan on valottanut Sonyn kantaa sekä PlayStation 5:n että PlayStation 4:n yhtäaikaisen tukemisen suhteen. Siinä missä Microsoft ilmaisi tammikuussa, että sen uudet pelit tehdään tukemaan niin Xbox Onea kuin Xbox Series X:ää jopa seuraavat 1-2 vuotta, ei Sonylla ole suunnitelmissa tehdä PlayStation 5 -peleistään PS4-versioita.

– Olemme aina sanoneet, että uskomme sukupolviin. Uskomme, että kun näet suuren vaivan luoda seuraavan sukupolven konsolin, täytyy sen sisältää ominaisuuksia ja etuja, joita ei ole edellisellä sukupolvella. Meidän mielestämme ihmisten tulisi tehdä pelejä, jotka voivat ottaa kaiken irti näistä ominaisuuksista, Ryan selittää GamesIndustry-sivuston haastattelussa.

Tarkoituksena Sonyn olisi esitellä tulevia PlayStation 5 -pelejä kesäkuun 4. päivä.

Ryan silti myöntää, ettei Sony ole unohtamassa PlayStation 5:n saapuessa tyystin PS4:ää. Sonyn vanhempaa konsolia on markkinoilla parhaillaan reilut 110 miljoonaa kappaletta, miksi yhtiö näkyy alustan huomioimisen yhä niin omana vastuunaan kuin myös hyvänä bisnesmahdollisuutena.

Noin muuten Ryan vakuuttelee haastattelussa edelleen sitä, että PlayStation 5 saadaan maailmanlaajuisesti ulos loppuvuodesta 2020 koronapandemiasta huolimatta. Sony-pomo myöntää maailmantilanteen aiheuttaneen omia haasteitaan, mutta toteaa myös, että niin Sony kuin sen kehittäjäkumppanit ovat pärjänneet näiden kanssa hyvin.

Mitä tulee laitteen hintaan, tähtää Sony Ryanin mukaan parhaaseen arvoon, mikä ei välttämättä tarkoita silti matalinta hintaa.

Lähde: GamesIndustry

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän peliukk0 kuva
peliukk0

Oikea ratkaisu. Kun tulee uudet koneet niin tottakai niistä pitää ottaa kaikki ilo irti, se ei onnistu jos pelit kehitetään vanhaa ajatellen.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic

Aivan oikein. En haluaisi ostaa next gen -konsolia, jos sille ei olisi tulossa heti todellisia next gen -pelejä.

Käyttäjän Erkkade kuva
Erkkade

”Mitä tulee laitteen hintaan, tähtää Sony Ryanin mukaan parhaaseen arvoon, mikä ei välttämättä tarkoita silti matalinta hintaa.” Oh no. Älkää tehkö PS3:sia uudestaan. Niin että konsoli maksaa 600-700€. Ei hyvältä vaikuta.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus peliukk0

Oikea ratkaisu. Kun tulee uudet koneet niin tottakai niistä pitää ottaa kaikki ilo irti, se ei onnistu jos pelit kehitetään vanhaa ajatellen.

Vaan harvoin (ei koskaan) noista otetaan kaikkea irti heti alusta lähtien. Vertaappa mitä tahansa konsolisukupolven alussa ilmestynyttä tripla A peliä konsolisukupolven lopun peleihin esim Gears vs Gears 3, Halo 3 vs Halo 4 tai Unchartef vs The Last of Us....

Että tuossa mielessä ei ole niin väliä vaikka Xbox Series X:n ensimmäisen vuoden-parin pelit olisivat cross-gen pelejä, ainakin 4k@60fps pitäisi olla taattu kärsimättä mitään graafisia asetuksia PC-versioon nähden

Käyttäjän AK_Hamy kuva
AK_Hamy

Olisivat nyt tehneet edes os4 pelit toimimaan ps4:lla. Uudemmat pelit periaatteessa vaatii pro konsolin.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus Balnazzard

Vaan harvoin (ei koskaan) noista otetaan kaikkea irti heti alusta lähtien. Vertaappa mitä tahansa konsolisukupolven alussa ilmestynyttä tripla A peliä konsolisukupolven lopun peleihin esim Gears vs Gears 3, Halo 3 vs Halo 4 tai Unchartef vs The Last of Us....

Että tuossa mielessä ei ole niin väliä vaikka Xbox Series X:n ensimmäisen vuoden-parin pelit olisivat cross-gen pelejä, ainakin 4k@60fps pitäisi olla taattu kärsimättä mitään graafisia asetuksia PC-versioon nähden

Niin, jos puhutaan pelkästä grafiikasta. Pelit ovat kuitenkin muutakin kuin grafiikkaa. Jos pelit joudutaan vieläkin tekemään vanhojen konsolien ehdoilla, ei peleissä tulla näkemään esimerkiksi next gen -pelimaailmoja ja tekoälyä. Jos next gen -pelejä haluaa pelata uudella konsolillaan, silloinhan se haittaa, että konsolin elinkaaren kahtena ensimmäisenä vuotena ei next gen -pelejä nähdä.

Käyttäjän peliukk0 kuva
peliukk0
Lainaus Kornholic

Niin, jos puhutaan pelkästä grafiikasta. Pelit ovat kuitenkin muutakin kuin grafiikkaa. Jos pelit joudutaan vieläkin tekemään vanhojen konsolien ehdoilla, ei peleissä tulla näkemään esimerkiksi next gen -pelimaailmoja ja tekoälyä. Jos next gen -pelejä haluaa pelata uudella konsolillaan, silloinhan se haittaa, että konsolin elinkaaren kahtena ensimmäisenä vuotena ei next gen -pelejä nähdä.

Juurikin näin. Tässä tulevassa sukupolvessa isoin kehitysaskel ei ole kasvanut prosessointi teho jolla saadaan lisää silmäkarkkia, vaan valtavan harppauksen ottanut tallennustilan nopeus. Tuo nopeus mahdollistaa täysin uudenlaisten pelimaailmojen luomisen. Xboxin tapauksessa noita uusia pelimaailmoja ei nyt ensimmäiseen kahteen vuoteen voida tehdä, koska ne eivät toimi xbox onella.

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus AK_Hamy

Olisivat nyt tehneet edes os4 pelit toimimaan ps4:lla. Uudemmat pelit periaatteessa vaatii pro konsolin.

Kyllähän niitä PS4 peliä pitäisi toimiakkin tossa uudessa konsolissa mutta nyt vain uudet pelit ei tulisi enää vain toimimaan PS4 konsolissa kuten XBOXilla

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus peliukk0

[quote="Kornholic"]
Niin, jos puhutaan pelkästä grafiikasta. Pelit ovat kuitenkin muutakin kuin grafiikkaa. Jos pelit joudutaan vieläkin tekemään vanhojen konsolien ehdoilla, ei peleissä tulla näkemään esimerkiksi next gen -pelimaailmoja ja tekoälyä. Jos next gen -pelejä haluaa pelata uudella konsolillaan, silloinhan se haittaa, että konsolin elinkaaren kahtena ensimmäisenä vuotena ei next gen -pelejä nähdä.[/quote]

Juurikin näin. Tässä tulevassa sukupolvessa isoin kehitysaskel ei ole kasvanut prosessointi teho jolla saadaan lisää silmäkarkkia, vaan valtavan harppauksen ottanut tallennustilan nopeus. Tuo nopeus mahdollistaa täysin uudenlaisten pelimaailmojen luomisen. Xboxin tapauksessa noita uusia pelimaailmoja ei nyt ensimmäiseen kahteen vuoteen voida tehdä, koska ne eivät toimi xbox onella.

Tähän hypetykseen kyllä suhtaudun edelleen todella suurella varauksella. Uskon sitten kun näen miten tätä PS5:n "mullistavaa" SSD:ta tullaan noiden "täysin uusien pelimaailmojen" rakentamisessa hyödyntämään.

Jokatapauksessa mitä Xbox Series X:n ensimmäisen "aallon" peleihin tulee niin niitä on jokatapauksessa kehitetty jo pitkään ennenkuin uutta konsolirautaa ollaan edes päästy hyödyntämään. Halo Infinite ollut kehityksessä v.2015, Forza Motorsport 8/Reboot v.2017 ja se huhuiltu Fable 4/Rebootkin varmasti jo yhtä pitkään. Tästä syystä myös epäilen vahvasti että ne PS5:n ensimmäiset pelit mitään maata mullistavia olisivat sen paremmin. Xboxin/Microsoftin kannalta olisi nyt ensisijasen tärkeää että saisivat ylipäätään tuota omaa 1st party pelien valikoimaansa laajennettua ja saada laatua ulos.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus peliukk0

Juurikin näin. Tässä tulevassa sukupolvessa isoin kehitysaskel ei ole kasvanut prosessointi teho jolla saadaan lisää silmäkarkkia, vaan valtavan harppauksen ottanut tallennustilan nopeus. Tuo nopeus mahdollistaa täysin uudenlaisten pelimaailmojen luomisen. Xboxin tapauksessa noita uusia pelimaailmoja ei nyt ensimmäiseen kahteen vuoteen voida tehdä, koska ne eivät toimi xbox onella.

Mikä se sellainen täysin uudenlainen pelimaailma on, jonka SSD mahdollistaa? Ei ole vielä pc:lläkään tullut moista vastaan. Käytännössä SSD varmasti helpottaa esim. avoimen maailman pelien koodaamista, mutta jos muistelet vaikka GTA V:tä PS3:lla tai Xbox360:llä, niin pystyit jo ajamaan suht valtavan kartan päästä päähän näkemättä yhtään latausruutua. Avoimuus ei siis ainakaan ole ollut pitkään aikaan enää mikään ongelma.

En siis usko, että SSD tulee nytkään mullistamaan pelimaailmoja sen kummemmin kuin aikaisemmissakaan sukupolvissa. Pelaaja tulee huomaamaan sen olemassaolon luultavasti niinä lyhentyneinä latausruutuina, mutta muuten edut jää kehittäjien iloksi. Jos esim. ennen joku tekstuuri olisi pitänyt pakata, niin nyt sen voi heittää peliin sellaisenaan ja olla huoleti siitä aiheuttaako se myöhemmin ongelmia esim. texsture pop-inin muodossa.