
Varhain perjantaiaamuna Suomen aikaan järjestetyssä The Game Awards -gaalassa sattui ja tapahtui taas tänä vuonna. Noin kolmen tunnin tilaisuudessa jaettiin tietysti palkintoja ja tehtiin runsaasti julkistuksia, mutta yhtälailla se tarjoili useamman musiikkiesityksen myös katsottavaksi,
Lavalla nousivat tapahtuman aikana suurempien nimien osalta niin Chvrches, Grimes kuin Green Daykin. Erikoisin näytös säästettiin kuitenkin loppuun, kun tapahtuman oma orkesteri soitti noin kolmiminuuttisen tribuutin kaikille vuoden peli -kategoriossa ehdolla olleille nimikkeille. Tämä tarkoitti, että myös espoolaisstudio Remedyn uusi peli Control sai osansa huomiosta. Tämä kulminoituikin aikamoiseen yllätykseen, kun amerikkalaisen show'n lavalta alkoi kesken kaiken kaikua suomalaista tangolaulua.
Hero’s Tango from @ControlRemedy performed at #TheGameAwards2019. I’m so proud of this. I wrote the lyrics in Finnish for Ahti’s song, the brilliant @Peppepappa composed the music, and in the game (not at the gala) the hugely talanted actor of Ahti, @MSuosalo performed the song. https://t.co/rE6aju9omy
— Sam Lake (@SamLakeRMD) December 13, 2019
Näytös on katsottavissa ohesta. Green Dayn, Chvrchesin ja Grimesin esityksen on nekin upotettu alle.
Suomi oli tapahtumassa muutenkin isosti esillä. Sen lisäksi, että Control päädyttiin palkitsemaan parhaasta taidesuunnasta, oli Remedyn entinen vetäjä Matias Myllyrinne myös paikalla paljastamassa tämän Redhill Games -studiossa kehitteillä olevan Nine to Five -pelin.
Kommentit
Outer Worldsin teemabiisi on kyllä todella mieleenjäävä ja hyvä. Peliä en itse olisi äänestänyt monessakaan kategoriassa mutta onhan se silti todella loistava peli.
Sekiron voitto tuntuu entistä "oikeammalta" vaikka itse senkin olisin jättänyt vähille palkinnoille. Silti se todella on hyvinkin toimiva peli ja nimenomaan peli. Ansaitsee kyllä palkintonsa.
Controlin tangon kuuleminen tällaisessa oli hyvin outoa mutta samalla todella hienoa.
Melkein mikä tahansa peli olisi voinut voittaa ja olisin ollut ihan fine. Kaikki ehdokkaat todella hyviä. Paitsi Smash. Mitä se tekee tuolla? Jotenkin niin väärässä paikassa. Kaikki muut yksinpelejä tarinoineen kaikkineen ja sitten siellä on joku Smash?
No vaikka en itse Smashista sen paremmin välitä, niin kyllähän siellä ansaitsee mikä tahansa peli olla genrestä riippumatta, jos vain laatu on lähellekkään "GOTY" tittlelin arvoista. Toki tässä sitten voikin olla montaa mieltä mikä onko Smash (tai jokin muu) peli sen ansainnut. Yleinen mielipide tuntuu kuitenkin olevan että Smash Ultimate on pirun hyvä mätkintä ja palkittiinhan se tuolla nimenomaan myös parhaana tappelupelinä
Aika hauska ja persoonallinen veto. Orkesteri kyllä soitti komeasti läpi pelien teemabiisit. Just tuollaista menisin itse kuuntelemaan.
Ja näin. Omasta mielestäni pelin ei tarvitse rikkoa mitään eriskummallisia tilanteen sanelemia rajoja ollakseen ehdokkaana, saati sitten voittajana.
No mutta. Jollakin perusteella nuo pelit on kuitenkin tuonne valittu ja jollakin perusteella on pelejä jätetty pois. Mielivaltaisestiko sitten vai olisiko kuitenkin, että jonkinlaisia ehtoja on pakko olla?
Lisäksi se Smash tosiaan erottuu tästä joukosta, joten ainakin itseäni hieman mietityttää, että miksi se on siellä eikä vaikka joku muu monin-, taistelu- tai urheilupeli.
Käsittääkseni useimmissa kategorioissa noin 80 eri pelimediaa valitsevat omat suosikkinsa joista sitten valitaan jatkoon menijät. Elikkäs kyllä, hyvinkin mahdollista että GOTY-ehdokkaatkin valitaan täysin mielivaltaisesti.
Kuvitteellisten tai kirjaimellisten ehtojen asettaminen johtaisi mielestäni hyvinkin nopeasti Oscar-muottiin, missä hakemalla haettaisiin ehdokkuutta pelille, mikä ei ole ihan justiinsa siihen tarkoitukseen tehty. Siinä jäisi sitten helposti Smashin-kaltaiset pelit huomioimatta, kun jokaisen firman täytyisi tuutata ulos täysin ennennäkemätön, vallankumouksellinen peli mikä yrittää olla mahdollisimman immersiivinen avoimen maailman roolipeli mahdollisimman suurella sanomalla.
Olisi aika tylsää semmoinen, noin mielestäni.