Ubisoft ryhtyi toimiin tehdäkseen peleistään vaihtelevampia ja erilaisia / Uutiset / pelaaja.fi

Ubisoft ryhtyi toimiin tehdäkseen peleistään vaihtelevampia ja erilaisia

19.01.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
4
ubisoft, toimituskunta, toimitusneuvosto, editorial, Assassin's Creed, Breakpoint, Watch Dogs, Watch Dogs Legion,

Ubisoft on ryhtynyt töihin saadakseen peleistään taas vaihtelevampia kuin miltä ne ovat viimeisinä vuosina saattaneet tuntua.

Pelisivusto Video Games Chronicles raportoi, että yhtenä tällaisena ratkaisuna se on laittamassa uuteen kuosiin Pariisissa sijaitsevan noin satahenkisen toimitusneuvostonsa, jonka tarkoituksena on ollut huolehtia yhtenäisen vision ylläpitämisestä yhtiön tuotteissa ja konsultoida eri projektien suunnittelun sekä käsikirjoituksen suhteen. Ranskalaisjulkaisija vihjasi vastaavista aikeista jo aiemmin lokakuussa, kun se ilmoitti muovaansa uusiksi kehitysprosessejaan The Division 2:n ja Ghost Recon Breakpointin odotettua huonomman menestyksen johdosta. Tuolloin se lykkäsi myös useamman pelinsä, kuten Watch Dogs: Legionsin, julkaisua, mutta ei mennyt erityisemmin yksityiskohtiin vielä mahdollisten muutosten muodosta.

Nyt VGC:n raportin myötä Ubisoft on vahvistanut virallisella lausunnolla, että se pyrkii parhaillaan vahvistamaan toimitusneuvostoaan tehdäkseen siitä ketterämmän ja paremman tuen yhtiön kehitystiimeille. VGC:n lähteiden mukaan tämä tarkoittaa konkreettisemmin sitä, että toimitusneuvoston sisällä vastuuta eri sarjoista levitetään laajemmin useammalle johtohenkilölle ja näin sen toimintaa vapautetaan, jolloin erilaiset ideat ja mielipiteet pääsevät myös kukkimaan. Neuvostoa aiemmin johtanut Ubisoftin luova vetäjä Serge Hascoet jatkaa VGC:n tietojen mukaan yhä kyllä sen valvontaa, mutta nyt avoimemmassa roolissa. 

Ilmeisesti prosessimuutokset Ubisoftin sisällä ovat johtaneet jo yhden Montrealissa jo pidempään työn alla olleen projektin peruuntumiseen. Osa hankkeista on laitettu kokemaan myös erilaisia muutoksia.

Kokonaisuudessaan Video Games Chroniclen jutun voi lukaista lähdelinkistä.

Lähde: Video Games Chronicle

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Pitkälle pääsisi jo sillä, että ottaisi sitä "elokuvamaisuutta" yleensäkin peleistä vähemmälle. Shadow of the Tomb Raiderin lisäreitä pelatessa mennyt järki kun time attack -luolastoissa on pakko katsella sitä rimpuilua ja muuta elokuvamaisuutta sen sijaan että hahmo liikkuisi kuten alkuperäisissä peleissä. Nyt on sitä "jännittävää" "oho, meinasin tippua mutta sain yhdellä kädellä kiinni, nyt vähän otan paremman otteen ja sitten voit pelaaja taas jatkaa pelaamista"-hommaa.

Itse asiassa AC-pelit on tämän suhteen jo parempia kuin nämä uudet Tomb Raiderit näppäinkehoitteineen (paina X että pistät puukolla pomoa ja näet animaation, jonka aikana et itse voi tehdä mitään).

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

No hyvä että tähän herättiin, sillä eihän tuo uusin Ghost Recon ollut muuta kuin halpa The Division kopio ja muuten Ubisoftin open-world pelejä on jo pitkään vaivannut saman kaavan toisto.

Assassins Creedin kohdalla onnistuivat tekemään ns. "soft-rebootin" (toki tästäkään eivät kaikki pitäneet ja monien mielestä Origins ja Odyssey eivät mitään AC-pelejä enää olleet, mutta myyntiluvut tykkäsivät), nähtäväksi jää onnistuisiko sama muiden sarjojen kohdalla.

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

Ubisoftin suurin ongelma tuntuu olevan, ettei niillä ole mitään käsitystä siitä minkälaisia pelien pitäisi olla, vaan kaikkea kehitystä lähestytään siitä näkökulmasta mitä kuluttajien oletetaan haluavan ja mikä on suosittua milläkin hetkellä. Ei ole mikään ihme, että nykyään Ubisoftin pelit ovat kaavamaisia ja mitäänsanomattomia teoksia, jotka eivät oikein herätä tunteita suuntaan tai toiseen.

Ubisoft on kuin taidemaalari, joka yhden suositun taulun maalattuaan maalaa rahanhimossa parikymmentä samanlaista, koska "sitähän kuluttajat haluavat" ja sitten ihmettelee kun ketään ei kiinnosta.

(Ja tietysti myöhemmistä maljakkoasetelmamaalauksista on poistettu ruusut, koska joku taidenäyttelyn vieras tuli niistä surulliseksi, sillä hänelle ei ollut koskaan annettu sellaisia. Yksi ei voinut sietää lilaa, joten sekin sai lähteä. Eräs epäili saviruukun olevan rasistinen, koska afrikkalaiset asuvat savimajoissa ja kukat imivät ravinteita ruukussa olevasta mullasta. Joku nainen oli banaanille allerginen. Osa boikotoi taidenäyttelyä, koska kaikissa sateenkaaren väreissä loistavat kukat olivat selvä merkki piilotetusta homomyönteisestä agendasta. Juhani argumentoi, että kukat pitäisi korvata kivillä, koska kasvit rakentuvat soluista aivan kuten eläimetkin. Vammaisjärjestöt pitivät kaksiulotteista taidetta eriarvoistavana.

Maalari ottaa palautteen huomioon ja päättää että jatkossa kukkamaalaus korvataan harmailla 3D-tulostetuilla kivijäljitelmillä, jotka on tehty biohajoavasta muovista ja kasattu pieneksi pinoksi keskelle näyttelysalia, jotta mahdollisimman moni pystyisi nauttimaan kukkamaalauksesta.)

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Balnazzard

Assassins Creedin kohdalla onnistuivat tekemään ns. "soft-rebootin" (toki tästäkään eivät kaikki pitäneet ja monien mielestä Origins ja Odyssey eivät mitään AC-pelejä enää olleet, mutta myyntiluvut tykkäsivät), nähtäväksi jää onnistuisiko sama muiden sarjojen kohdalla.

Uudistuksessa ei mitään vikaa (olen pelannut vain Odysseytä), mutta uuden kaavan kanssa lähdettiin heti saman tien niin laukalle, että Odysseyhyn unohtui kirjoittaa tarina kokonaan ja 90% pelin tekemisestä korvattiin lähestulkoon satunnaisgeneroidulla haahuilemisella.

Ubisoft ei vaan voi itselleen mitään: Uusi menestyskaava löytyy, joten rakennetaan koko seuraava peli yksin sen varaan, maustetaan muilta pöllityillä irrallisilla pelielementeillä ja voilà, uusi Ubi-peli on syntynyt.

Kokonaisuuksien hallinta on Ubilta nykyään täysin hukassa. Pelit tehdään leikkaa-liimaa -periaatteella niistä osasista, mitkä milloinkin sattuu olemaan suosittuja.