Ubisoft vahvisti Assassin's Creed Miragen / Uutiset / pelaaja.fi

Ubisoft vahvisti Assassin's Creed Miragen

1.09.2022 // Kirjoittanut: Toimitus
16

Ubisoft on paljastanut Assassin's Creed Miragen olevan seuraava Assassin's Creed -peli.

Paljastus vahvistaa ainakin osan peliä koskeneista huhuista osoittautuneet paikkaansa pitäviksi. Assassin's Creed Mirage -nimi paljastui huhujen kautta aikaisemmin tällä viikolla. Tietovuodot poikivat myös kuvamateriaalia pelistä, mikä nähtävästi kannusti Ubisoftia paljastamaan pelin olemassaolon. Nimen ohella yhtiö ei kuitenkaan vielä paljastanut tarkempia tietoja Miragesta. Paljastus poiki kuitenkin oheisen kuvituskuvan tulevasta pelistä. 

Viimeisimpien huhujen mukaan Bagdadiin sijoittuva Assassin's Creed Mirage olisi eräänlainen paluu Assassin's Creedin juurille. Pelin on kerrottu hylkäävän esimerkiksi sarjan uudemmissa peleissä nähtyjä roolipelielementtejä. Virallisia tietoja Assassin's Creed Miragesta saadaan jo ensi viikon lauantaina järjestettävässä Ubisoft Forward -tapahtumassa.

Lähde: Ubisoft

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Uusissa peleissä huonointa oli copy/paste ja siitäkin johtuva järjetön koko.

Vanhoista tulee taas mieleen että niissä ei ollut senkään vertaa kunnolla varsinaista pelaamista ja esimerkiksi taistelu oli naurettavan helppoa rytmissä napin hakkaamista. Hiippailu oli taas sitä että mentiin kehittäjien tarkoittamaan reittiä kohteen luo ilman mitään vaihtoehtoisia etenemisreittejä.

Jos minun pitäisi valita niin ottaisin uudet. Niistä saisi kerralla parempia kaikkea rönsyilyä karsimalla ja tekemällä tiivimmät maailmat & tehtävät enemmän käsityönä kuin copy/pastena. Vanhoissa taas tuntuu että koko kaava on sellainen että se kaipaisi kunnon uudistamista sen sijaan että vain vähän hioisi tms.

Valhallakin kiinnostaa ja on ostettukin jo mutta ainoastaan sen iso koko saanut sen vielä jäämääm odottamaan. Sama kohtalo kyllä myös CP2077:lla ja monilla muilla massiivisilla teoksilla.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19
Lainaus zappah

Hiippailu oli taas sitä että mentiin kehittäjien tarkoittamaan reittiä kohteen luo ilman mitään vaihtoehtoisia etenemisreittejä.

Tämä oli totta ensimmäisten sarjan pelien kohdalla, mutta Syndicate tarjosi useamman eri lähestymistavan kohteisiin niin päätehtävissä kuin sivutapoissakin, pelaajalla oli oikeasti varsin vapaat kädet miten lähestyä kohdettaan. Siksi minusta onkin sääli, että monet Unityn sotkun jälkeen tympääntyneet jättivät Syndicaten väliin. Se on varsin kompakti ja vaihtoehtoja esittävä AC-peli, vaikka vanhoja kaavoja kokonaisuudessaan kuljetaankin.

Paluu sarjan juuriin on minusta teoriassa hyvä juttu, mutta toivottavasti se ei tarkoita ihan kaikkiin kaavoihin palaamista ja peleihin tuodaan vaihtelua kaikin tavoin. Toivottavasti ei myöskään palata pelkkiin miespäähahmoihin jokaiseen pääpeliin, vaan voisivat esim. vuorotella mies- ja naishahmon kanssa pelistä toiseen. RPG-elementit eivät AC-sarjassa ikinä iskeneet minuun, että varovaisen optimistinen olen tämän muutoksen suhteen.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus zappah

Vanhoista tulee taas mieleen että niissä ei ollut senkään vertaa kunnolla varsinaista pelaamista

Vanhat olivat sellaisia keskimäärin 15-20 tunnin pelejä (main story), mikä on itselle ainakin ihan tarpeeksi ns. tarinavetoisesta pelistä. Ihan passeli pituus, imo, ilman turhaa venytystä.

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus
Lainaus Izmou

[quote="zappah"]
Vanhoista tulee taas mieleen että niissä ei ollut senkään vertaa kunnolla varsinaista pelaamista[/quote]
Vanhat olivat sellaisia keskimäärin 15-20 tunnin pelejä (main story), mikä on itselle ainakin ihan tarpeeksi ns. tarinavetoisesta pelistä. Ihan passeli pituus, imo, ilman turhaa venytystä.

Joo, AC1 ja AC2 on ainoat jotka jaksaa pelata toistekin. Brotherhood oli periaatteessa pelkkä copy&paste kakkosesta ja siitä eteenpäin onkin alkanut creedeissä olemaan se sivuquestipuuhastelukeräily pääosassa.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Samoin kuin zappah olen enemmän uusien Creedien kannalla, olen myös samaa mieltä siitä että Ubi olisi saanut keskittyä enemmän mielekkääseen sisältöön kuin valtavaan kokoon uusien pelien osalta. Cyberpunkin tarina kyllä kelpasi, mutta sen ulkopuolinen tekeminen oli mielestäni Ubin pelejäkin tylsempää ja sisältöön nähden Cyberpunkin maailma oli myös aivan liian suuri.

Lineaarisia toimintapelejä en pelaa läpi useita kertoja, toisin on Mass Effectien, Knights of the Old Republicien ja Dragon Agen yms laita.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Nelia19

Tämä oli totta ensimmäisten sarjan pelien kohdalla, mutta Syndicate tarjosi useamman eri lähestymistavan kohteisiin niin päätehtävissä kuin sivutapoissakin, pelaajalla oli oikeasti varsin vapaat kädet miten lähestyä kohdettaan. Siksi minusta onkin sääli, että monet Unityn sotkun jälkeen tympääntyneet jättivät Syndicaten väliin. Se on varsin kompakti ja vaihtoehtoja esittävä AC-peli, vaikka vanhoja kaavoja kokonaisuudessaan kuljetaankin.

Minä olen kahlannut siis ihan jokaisen AC-pelin läpi lisäreitä ja sivuosia myöten eikä tullut mieleen että yksikään olisi ollut juuri sen parempi hiippailussa/stealthissä.

Toisaalta ei edes uudet AC-pelit tarjoa niin hyvää/tyydyttävää hiippailua kuin mitä Elden Ring. Siis hitto vie ER tarjoaa parempaa stealthiä kuin peli, jossa SALAmurhataan! Joskin edelleenkin ne inspiraation assassiinit toki toimivat juuri kuten peleissä:

Lahko tunnettiin lähinnä sitä uhanneen seldžukkivaltion eliittiä vastaan tekemistään salamurhista. Murhat toteutettiin yleensä tikareilla ja usein julkisilla paikoilla kuten moskeijoissa pelotevaikutuksen aikaansaamiseksi. Jousien ja myrkyn tapaisia keinoja, jotka olisivat antaneet murhaajalle mahdollisuuden paeta, ei käytetty, vaan murhat olivat käytännössä itsemurhaiskuja – tosin assassiinit eivät tehneet itsemurhaa, vaan antoivat vangitsijoidensa surmata itsensä. Lainaus Wikipediasta.

Pelit vain pilaavat tuon sillä että päähahmo pääsee aina mystisesti karkuun, joten se on outo sekoitus hiippailua ja tuota oikeaa toimintatapaa, josta ainakin minulle varmasti juontuu sen outous/typeryys.

Lainaus Nelia19

Paluu sarjan juuriin on minusta teoriassa hyvä juttu, mutta toivottavasti se ei tarkoita ihan kaikkiin kaavoihin palaamista ja peleihin tuodaan vaihtelua kaikin tavoin.

Minusta uudempien kaavasta saisi myös viilattua paremman "vanhan" version, joten jo sen vuoksi lähtisin itse liikkeelle uusien systeemeistä. Ehkä sinne nyt päästään jos kerran palataan perusasioihin?

Lainaus Izmou

Vanhat olivat sellaisia keskimäärin 15-20 tunnin pelejä (main story), mikä on itselle ainakin ihan tarpeeksi ns. tarinavetoisesta pelistä. Ihan passeli pituus, imo, ilman turhaa venytystä.

En tarkoittanut "varsinaisella pelaamisella" pelin tarjoamaa kestoa vaan tuntumaa/gameplaytä. Jos vertaa vaikka Elden Ringiin niin onhan AC-pelit lähempänä "elokuvamaista" ohjausta ja gameplaytä, jossa on automatisoitu paljon asioita. Uudemmissa gameplayhin on otettu mallia soulseista(kin), joten se on jo sen vuoksi parempi.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus Augustus

Joo, AC1 ja AC2 on ainoat jotka jaksaa pelata toistekin. Brotherhood oli periaatteessa pelkkä copy&paste kakkosesta ja siitä eteenpäin onkin alkanut creedeissä olemaan se sivuquestipuuhastelukeräily pääosassa.

Tästä olen kyllä eri mieltä. Brotherhoodissa paranneltiin vielä monia asioita kakkosesta. Itselle mahdollisesti se sarjan paras osa, tosin kakkonen ei jää kauas.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus zappah

En tarkoittanut "varsinaisella pelaamisella" pelin tarjoamaa kestoa vaan tuntumaa/gameplaytä. Jos vertaa vaikka Elden Ringiin niin onhan AC-pelit lähempänä "elokuvamaista" ohjausta ja gameplaytä, jossa on automatisoitu paljon asioita. Uudemmissa gameplayhin on otettu mallia soulseista(kin), joten se on jo sen vuoksi parempi.

Ok, ymmärsin väärin. Joo, eiväthän ne vanhat AC:t esim. taisteluiden suhteen olleet mitään kummoista, eli aika usein näppäinten hakkaamisella voitti taistelut, kun health bar tehty vielä niin, että se antaa paljon ns. armoa jos on kuolemaisillaan.

Mutta sitten taas itselle parasta AC:issa oli se vapaus tutkia ja parkourata isojen kaupunkien katoilla ja kaduilla, mistä tuli itelle se tietynlainen tunne pelaamisen vapaudesta (ja salamurhata ketä tahansa piilosta yhdellä hypyllä).

Myös tarinat olivat ihan kohtalaisen hyviä ainakin AC2:ssa ja Brotherhoodissa. Tosin tuntuu että monesti AC:issa Ubilla ovat ideat loppuneet pelien loppupuolella ja välillä tuntuvat päättyvän melkein seinään tai vähintään antiklimaattisesti.

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus

Eihän AC:n paluu sarjan juurille tarkoita, että salamurhaaminen olisi samaa parkouria ja hidden bladen spämmimistä kuin kymmenen vuotta sitten. Pelimekaniikat kehittyvät ja jos hiippailu olisi yhtää palkitsevaa kuin uusissa Hitmaneissa, ei salamurhaamisen täytteeksi tarvita jatkuvaa hahmonkehitystä tai ah-niin-moraalisia valintoja. Puhumattakaan tekoälyvihollisista, joilla oli aikanaan tasan yksi etenemisreitti ja näkökenttä noin yksi neliömetri suoraan eteenpäin. Vai odottaako joku, että Hogwarts Legacyn Tylypahka on täynnä tällaisia puupäitä?
IMAGE(https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca887773594c2.wixmp.com/f/c2bf1b71-55de-406d-9a38-0802ce104967/deeqydq-d4a44c21-e0f3-4262-9531-6cb2235e99ae.png/v1/fill/w_1280,h_720,q_80,strp/harry_potter__ps1_malfoy_by_eileenmh123_deeqydq-fullview.jpg?token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJzdWIiOiJ1cm46YXBwOjdlMGQxODg5ODIyNjQzNzNhNWYwZDQxNWVhMGQyNmUwIiwiaXNzIjoidXJuOmFwcDo3ZTBkMTg4OTgyMjY0MzczYTVmMGQ0MTVlYTBkMjZlMCIsIm9iaiI6W1t7ImhlaWdodCI6Ijw9NzIwIiwicGF0aCI6IlwvZlwvYzJiZjFiNzEtNTVkZS00MDZkLTlhMzgtMDgwMmNlMTA0OTY3XC9kZWVxeWRxLWQ0YTQ0YzIxLWUwZjMtNDI2Mi05NTMxLTZjYjIyMzVlOTlhZS5wbmciLCJ3aWR0aCI6Ijw9MTI4MCJ9XV0sImF1ZCI6WyJ1cm46c2VydmljZTppbWFnZS5vcGVyYXRpb25zIl19.ntYoivoju5a1C2_wcw5CTCC_wR0Kwh_hIwpdRsh_tFo)

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Mikäs spämmi tänne pärähti?

Edit. viestit poistettiinkin jo.

Nostoja