Unreal Engine ja vastaavat eivät kelpaa PlatinumGamesille – uusi oma pelimoottori syntyy hiljalleen

PlatinumGames kehittää omaa uutta pelimoottoriaan voidakseen tehostaa keinoja luoda juuri sen haluamia pelejä.

14.3.2020 17:06

Unreal Enginen ja Unityn kaltaisten valmiiden pelimoottoripakettien käyttö on nykyisiin yleinen työkaluvalinta niin isommille kuin pienemmillekin kehittäjille, mutta yhä joukosta löytyy myös muutamia oman tiensä kulkioita. Yhtenä tällaisena haluaa vastaisuudessakin pysyä PlatinumGames, joka on tiedottanut viettäneensä viimeiset pari vuotta kehittääkseen uutta tällä hetkellä PlatinumEngineksi kutsuttua moottoria. 

– Kokeilimme Unreal Enginen ja Unityn kaltaisia ulkoisia moottoreita, mutta totesimme, että niistä uupui tarvitsemiamme ominaisuuksia. On mahdollista, että niitä pystyttäisiin lisämään jossain vaiheessa, mutta tuolloinkin kyse on aikavälistä, joka ei ole millään tavalla meidän hallinnassamme. Kun yrität kehittää erittäin omanlaisia nimikkeitä, voi kontrollin puute olla kohtalokasta. Päätimme, että oman moottorin kehittäminen ja parantaminen oli ainut keino varmistaa, että täytämme kehitystiimiemme tarpeet, Platinumin tekninen johtaja Wataru Ohmori selittää.

Omaan moottoriteknologiaansa isosti tähänkin asti tukeutuneella Platinumilla kerrotaan, kuinka uudella moottorilla on haluttu erityisesti panostaa työskentelyn tehokkuuteen. Prorotyyppien luomisesta ja monista yksittäisistä työprosesseista on haluttu varsinkin nopeampaa ja vapaampaa. Tämä on nähty yhtiössä tärkeänä, jotta Platinum voisi oikeasti rakentaa haluamiaan pelejä, jotka pysyvät myös teknologian ja ihmisten odotusten suhteen ajan tasalla.

Moottori on vielä osaltaan työvaiheessa ja Platinum kotisivuilla julkaistu sitä käsittelevä artikkeli onkin erityisesti olemassa uusien potentiaalisten työntekijöiden houkuttelemiseksi. Kokonaisuudessaan se on luettavissa lähdelinkistä osana isompaa Platinumin uutta Tokioon perustettua studiota käsittelevää osiota.

Platinumilla on ollut erilaisten ilmoitusten osalta vilkas alkuvuosi. Ensin se julkisti Kickstarterin kautta The Wonderful 101: Remasteredin, mitä seurasi myöhemmin Tokio-studion paljastamisen ohella sen ensimmäisen omakustanteisen Project G.G. -pelihankkeen julkistus. Ilmoitukset tehtiin erityisellä Platinum Four -kokoelmasivulla, jonka mukaan ainakin yksi isompi paljastus olisi vielä myös edessä.

Lähde: PlatinumGames

Lisää luettavaa