Valve kehittää teknologiaa, joka sallisi Steam-pelien pelaamisen jo latausten aikana / Uutiset / pelaaja.fi

Valve kehittää teknologiaa, joka sallisi Steam-pelien pelaamisen jo latausten aikana

22.09.2021 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
1

Pelijätti Valven uusi patentti on paljastanut yhtiön suunnittelevan uudistuksia Steamin pelitiedostojen latausmekanismeihin.

Viime vuoden keväällä tehty patenttihakemus, joka tuli julkiseksi eilen, paljastaa Valven kehittävän teknologiaa, joka mahdollistaa pelien pelaamisen kesken lataamisen. Patenttihakemuksen mukaan järjestelmän avulla Steam voisi seurata pelitiedostojen lukuoperaatioita ja muodostaa tämän perusteella kartan tiedostojen käytöstä. Tämä taas mahdollistaisi esimerkiksi tiettyjen tiedostojen priorisoimisen pelien lataamisessa, jolloin pelaajat voisivat aloittaa pelaamisen jo kesken latauksen. Lisäksi tietoa voitaisiin hyödyntää tallennustilan vapauttamiseen tai tiedostojen esilataamiseen muistiin pelien viiveen vähentämiseksi.

Toiminnallisuuden saapumisesta Steamiin ei toistaiseksi ole tietoa, eikä patenttihakemus tarkoita, että teknologiaa otettaisiin missään vaiheessa käyttöön. Valve testasi pelaamista kesken lataamisen jo vuonna 2015 Mortal Kombat X:llä, mutta tuolloin teknologia aiheutti niin merkittäviä ongelmia, ettei sitä otettu käyttöön muissa peleissä. Patenttihakemuksen perusteella heikot kokemukset eivät kuitenkaan saaneet Valvea hylkäämään ideaa lopullisesti.  

Lähde: VG247

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän ÄH KASUAALI kuva
ÄH KASUAALI

Onkohan kyse yhtä "erinomaisesta" innovaatiosta kuin aikanaan saimme Xboxille? Pääsi kyllä pelaamaan jo latauksen aikana, mutta etenin kai aina pelissä liian nopeasti, joten lataamisen venttailuksihan se sitten meni. Boksiherrat luulivat tehneensä feivorin hätäpöksyille, mutta jos peli sattui tuntumaan tavattoman mielenkiintoiselta, niin lataamisen odottelu tuntui hyvin paljon hirveämmältä, kuin silloin jos et vielä tiennyt mitä nannaa on tarjolla. Tämä ihmispsykologian tuntemattomuus vei pohjan koko hyvältä mainoksissa ylistetyltä uudistukselta ainakin minun osaltani. Tietysti en rohmua pelejä, vaan minulle laatu on tärkeämpää kuin määrä. Siinä mielessä en välttämättä edusta viihteen asiakkaiden enemmistöä. Koitan edelleen seurata niitä arvostelijoita, joiden oppineisuus ja maailmankuva on riittävän kattava. Niinpä tuli hankittua aikanaan The Last Of Us 2, ilman, että luin yhtäkään varsinaisen kokonaisvaltaisesti peliarvosteluihin keskittyviä julkaisuja. Tuli sitten ostettua aarre, joka minulle vastaa täyden kympin viihdetuotetta. Edes bugeja en ole löytänyt kuin yhden pienen, jonka senkin voi determinoida helposti. Täällähän arvostelija taisi antaa em. pelille numeron 8. Jos olisin uskonut häntä, olisi makea ehkä mennyt ohi. Esimerkiksi Hesarin kulttuuritoimituksen arvostelija kiinnitti huomiota juuri samoihin seikkoihin tuossa pelissä, joista minä pidin sitten kyseistä peliä pelatessani. Tämä todistaa, että fanipoika toki omaa valtavan tietomäärän peleistä, mutta se ei vielä riitä jos maailmankuva on liian suppea. Kyseessä on hiukan sama asia, jos insinööri pannaan päättämään sosiaalipolitiikasta. Lopputulos ei välttämättä vastaa haluttua. Noni, tiksis kun luit! Pitää viedä tyttöni sen poliisin naitavaksi Cyperpunkissa, sillä sovimme juuri treffit. Xbox sovelluksella sitten siitä video puritanistin luoman algoritmin tutkittavaksi Facebookiin...wish me luck!

Nostoja