Kaupallinen yhteistyö: Fallout-pelien maailmanhistoria, osa 3/3 / Artikkelit / pelaaja.fi

Kaupallinen yhteistyö: Fallout-pelien maailmanhistoria, osa 3/3

9.10.2022 // Kirjoittanut: Toimitus
0
Kaupallinen yhteistyö: Fallout-pelien maailmanhistoria, osa 3/3

25-vuotista taivaltaan juhlistavalla Fallout-pelisarjalla on takanaan jo satojen vuosien edestä kuvitteellista historiaa. Kertaamme ja päivitämme nyt pelien vaihtoehtoista menneisyyttä ja tulevaisuutta osana Bethesdan kanssa kaupallisessa yhteistyössä toteutettua näkyvyyskampanjaa, jotta veteraanipelaajat voivat verestää muistojaan ja uudet tulokkaat pääsevät kärryille maailmanlopun koukeroisista käänteistä.

Osa 1 | Osa 2 | Osa 3

Kovaa peliä Bostonissa

Fallout 4:ssä palattiin jälleen itärannikolle, ja peli kattoi erikoisesti pisimmän ajallisen jakson Fallout-maailman historiassa. Pelihahmo Sole Survivor oli Vault 111:n asukas, joka säilöttiin syväjäädytykseen vuonna 2077 ydinsodan alkaessa ja joka heräsi vuonna 2227, kun hänen lapsensa kidnapattiin ja puolisonsa tapettiin viereisessä syväjäädytyskammiossa. Uudelleen jäädytetty sankari heräsi lopullisesti vasta vuonna 2287 etsimään lastaan.

Pelialueena oli Commonwealth eli entinen Massachusettsin osavaltion alue. Vaikka kiinalaiset ampuivat sinne useita ydinohjuksia, alueen suurinta kaupunkia eli Bostonia ei varsinaisesti pommitettu, ja se säilyi melko ehjänä. Tosimaailman M.I.T. eli Massachusetts Institute of Technology tunnettiin täällä nimellä Commonwealth Institute of Technology eli C.I.T, ja sen jäsenet kehittivät vuonna 2110 järjestön nimeltä The Institute. Instituutilla oli kehittyneintä teknologiaa sodanjälkeisessä maailmassa, eikä edes Enclavella ollut sen kaukosiirtojärjestelmiä ja keinotekoisia ihmisiä eli ”syntheja”. Instituutin tavoitteena oli tuottaa alueelle rauhaa ja sivistystä keinoilla millä hyvänsä, mikä tarkoitti tekoihmisten soluttautumista ja väkivaltaa. Instituutti kehitti myös uusia FEV-kantoja 2220-luvun alussa, ja robotti-ihmiset alkoivat soluttautua Commonwealthiin samoihin aikoihin.

Maan alla piileskelleen Instituutin vastavoimia olivat tekoihmisten itsenäisyyttä ajanut Railroad-radikaalijärjestö ja Prydwen-ilmalaivallaan alueelle saapunut Brotherhood of Steel. Aiemmin järjestystä piti sittemmin hajonnut ja pelaajan mahdollisesti elvyttämä puolisotilaallinen Minutemen-organisaatio, joka koulutti siviileistä ja vapaaehtoisista lainvalvojia. Fallout 3:n tapaan nelososalla ei ole edelleenkään kanonista loppua, vaan mikä tahansa mainituista järjestöistä saattoi pelaajan avustuksella ottaa alueen hallinnan vuoden 2287 lopulla.

Uusi alku menneisyydessä

Sarjan tuorein peli, nyt 4 vuotta toiminut Fallout 76, on iso poikkeus pelisarjan kehityksessä muutenkin kuin moninpelin takia. Se on ollut ensimmäinen peli, joka ei luonut uusinta kappaletta tasaisesti etenevään historiaan. Appalakien vuoristoon sijoittuvan pelin tapahtumat käynnistyivät jo lokakuussa 2102 eli 59 vuotta ennen ensimmäisen Fallout-pelin tapahtumia. Samana vuonna Richard Grey muuttui Masteriksi ja alkoi vasta suunnitella supermutanttiarmeijaa ja maailmanvalloitusta, eikä Instituuttia ole perustettu vielä lainkaan.

Fallout 76:lle nimen antanut Vault 76 on yksi Vault-Tecin harvoista oikeasti toimivista kontrollisuojista, jotka oli tarkoitettu ihmisten pelastamiseen. Vain 500 asukasta eli puolet normaalista sisältävä väestönsuoja aukesi suunnitellusti ja lähetti asukkinsa kansoittamaan uudestaan entistä Länsi-Virginian osavaltiota. Pelin sijoittuminen sodanjälkeiseen aikaan antoi pelintekijöille julkaisussa tekosyyn pitää maailman tyhjänä ihmisistä, sillä alueen jälleenrakentaminen alkoi kirjaimellisesti pelaajahahmojen toimesta. Tarinaa taas kerrottiin säteilyyn kuolleiden ihmisten viimeisillä nauhoituksilla. Vaikka Fallout 76 on esiosa, Appalakit ovat niin kaukana muista alueista, etteivät pelaajien toimet voi juuri vaikuttaa pelimaailman jo kirjoitettuun historiaan. Se onkin hyvä kun ottaa huomioon, että palvelimesta riippuen pelissä nähdään uusia ydiniskuja parhaimmillaan puolen tunnin välein.

Virallisesti Fallout 76:n tarina on edennyt jo vuoteen 2104, eli pelissä on kulunut nyt 2 vuotta holvin avautumisesta. Ensimmäisen vuoden aikana pelaajahahmot torjuivat Enclaven bioaseen luomien Scorched-mutanttien hyökkäyksiä, jotka tekivät Appalakien alueesta lähes mahdotomman asuttaa. Kun tämä uhka oli torjuttu, uudisraivaajat ja ryöstelijät alkoivat valua hiljalleen alueelle muuntaen sen melko normaaliksi ja pelin alkua paljon elävämmäksi pelimaailmaksi. Myös Brotherhood of Steel on perustanut tukikohdan alueelle torjumaan yhä jatkuvia Scorched-hyökkäyksiä.  Uusimmassa Fallout 76 -laajennuksessa, jonka nimi on Expeditions: The Pitt, pelihahmot poistuvat ensi kertaa Appalakeilta ja vaeltavat Pittsburghin raunioille. Tämä on tilaisuus nähdä Fallout 3: The Pitt -laajennuksen kuvaama alue yli 150 vuotta aiemmin.

Motorisoitu haarniska T-45d

Valmistaja: West Tek
Valmistusvuosi: 2067

West Tekin ensimmäinen sotilaskäytössä nähty haarniska oli teräslaatoilla päällystetty ja kömpelö puku, jota USA käytti Anchoragen taisteluissa ennen ydinsotaa. Melko yleiset haarniskat olivat Brotherhood of Steelin peruskalustoa. Ensimmäisten haarniskojen virta loppui nopeasti, mutta edistyneemmät mallit T-51b ja T-60 käyttivät voimanlähteenään mikrofuusiota. Useimmat pelien haarniskat ovat sotaa edeltävältä ajalta, mutta Enclave kehitti ja rakensi 2200-luvun alussa huomattavasti kehittyneempiä malleja.

Nuka-Cola ja korkkivaluutta

Vuonna 2044 kehitetty Nuka-Cola oli USA:n suosituin juoma ennen sotaa, vaikka sen maku kärsi samana vuonna tapahtuneesta mystisestä kasvirutosta, joka tappoi kaikki maailman passiohedelmät. Nuka-Colaa valmistettiin kaikkiaan kymmentä eri makua, ja niistä erikoisin on Quantum, jonka valmistuksessa käytettiin radioaktiivista hohtavaa isotooppia. Quantum on erittäin harvinaista, sillä se ehti kauppoihin samana päivänä, kun pommit putosivat. Sodan jälkeen kolapullojen korkeista tuli Fallout-maailman virallinen valuutta, kun länsirannikon Hub-kauppakeskuksen kauppiaat valitsivat ne kolikokseen. Korkkeja ei voi väärentää uskottavasti, sillä niiden valmistuksessa käytetty tekniikka katosi ydinsodan aikana.

Supermutantit

Tuntomerkit: Pituus noin 2–3 metriä FEV-kannasta riippuen. Ihonväri vihreä (Mariposan kanta) tai keltainen (Vault 87:n kanta)
Erikoiskyvyt: Immuniteetti useimmille taudeille, säteilylle ja ikääntymiselle
Heikkoudet: Lisääntymiskyvyttömyys, henkiset ongelmat

West Tek kehitti ennen sotaa Forced Evolutionary Virus -bioaseen, jonka oli tarkoitus tuottaa vaarallisissa oloissa selviäviä supersotilaita. Erilaisten FEV-kantojen ja säteilyn tuotoksena useimmat tartunnan saaneet muuntuvat kuitenkin heikkoälyisiksi, erittäin vahvoiksi ja sukupuolettomiksi supermutanteiksi. Ainoastaan säteilyltä täysin säästyneet ihmiset, kuten holvien asukkaat, säilyttävät älynsä muutoksen aikana. Osa FEV-kannoista muuntaa pitkään elävät supermutantit kirjaimellisiksi jättiläisiksi, ja osa kannoista tuottaa muita hirviöolentoja, kuten ihmisen ja eläimen piirteitä omaavia kentaureja. Itä- ja länsirannikoiden supermutantit ovat peräisin eri laboratorioiden kannoista: lännessä mutantit syntyvät alkuperäisestä Mariposan kannasta. Capital Wastelandin alueella ne tuotettiin yksinomaan Vault 87:ssä, jonka asukkaat altistettiin FEV-virukselle tahallisesti. Commonwealthissa mutantit ovat taas tulosta Instituutin kokeista.

Kuolemattomat ghoulit

Fallout-pelien versio tarinasta, jossa säteily antaa Hämähäkkimiehelle tai Hulkille supervoimat, on ghoul. Osa ydinlaskeumalle altistuneista ihmisistä muuntui mätäneviltä ruumiilta näyttäviksi ghouleiksi, jotka eivät saa minkäänlaisia haittavaikutuksia säteilystä. Ghoulit eivät ikäänny, joten peleissä on nähty sen takia sodan muistavia hahmoja. Ghoulit menettävät ihonsa ja ovat jatkuvassa mätänemisen ja uusiutumisen kierteessä, johon ne eivät kuitenkaan kuole. Toisin kuin supermutantit, älynsä säilyttäneet ghoulit eivät ole luonteeltaan vihamielisiä, vaikka ihmiset niitä vainoavatkin. Zombimaiset villit ghoulit ja liikaa säteilyä saaneet ns. hohtavat ghoulit ovat sen sijaan erittäin vaarallisia.

Verraton Pip-Boy

Robert Housen johtama RobCo kehitti ennen sotaa henkilökohtaisen tietokoneen, joka on varustettu muun muassa säteilymittarilla, radiolla ja karttasovelluksella. Fallout-maailman läppäriä vastaava laite oli tyhjiöputkitekniikan takia paljon moderneja tietokoneita karumpi ja kömpelömpi. Kehittyneimmissä malleissa oli huikeat 64 kilotavua muistia, kuten tosimaailman Commodore 64 -kotimikroissa. Neljännen sukupolven laitteissa oli jopa käänteentekevä kyky pyörittää yksinkertaisia tietokonepelejä. Laitteen kuvissa esiintyvän hahmon nimi ei suinkaan ole Pip-Boy, kuten jotkut luulevat, vaan maskotin virallinen nimi on Vault Boy.

Sähköautojen ratissa

Useimmat Fallout-raunioissa nähtävistä autoista suunniteltiin luonnonvarasotien jälkeen, ja ne käyttävät bensiinin sijasta energiakennoja tai fissio- ja fuusioakkuja. Fallout 2:ssa pelaajahahmo pääsi jopa auton rattiin kunnostettuaan Chryslus Motors Highwayman -kaaran, jonka esikuvia ovat Chryslerin 1950-luvun malli lennokkaineen takaevineen. Monet uudemmista peleistä löytyvät autonromut, kuten Corvega Atomic V8 ja Chryslus Cherry Bomb, ovat kirjaimellisesti ydinkäyttöisiä, joten niiden ampuminen voi johtaa pieneen ydinräjähdykseen.

Kaikenkarvaiset mutantit

Suurin osa Fallout-maailman mutanttieläimistä, kuten jättimäinen radscorpion, kaikkialla viihtyvä radroach ja maataloudelle elintärkeä kaksipäine brahmin-lehmä, ovat tulosta säteilystä, joka alkoi tuottaa friikkiolioita 2080-luvun aikana. Osa on taas geenimanipulaation tulosta. Mole rat -megamyyrät ovat peräisin USA:n kokeesta, jonka piti tuottaa Kiinan maaseutua riivaava vieraslaji. Osa tuotettiin hullujen tiedemiesten toimesta Big Mountain -laboratoriossa Mojaven alueella, kuten valtavat cazador-ampiaiset. Vaarallisimman Fallout-hirviön eli deathclaw’n kehittelyn aloitti USA:n hallitus yhdistämällä kameleontin perimää muihin eläimiin, ja työn viimeisteli FEV-virusta hyödyntänyt Master. Ravintoketjun huipulla notkuvat deathclaw’t levisivät sen jälkeen Los Angelesin alueelta koko USA:han.

Osa 1 | Osa 2 | Osa 3

Klikkaa kartta isommaksi!