Retrostelussa TimeSplitters: Future Perfect – älyttömällä aikamatkailulla ajattomaksi klassikoksi / Artikkelit / pelaaja.fi

Retrostelussa TimeSplitters: Future Perfect – älyttömällä aikamatkailulla ajattomaksi klassikoksi

26.06.2021 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
1
Retrostelussa TimeSplitters: Future Perfect – älyttömällä aikamatkailulla ajattomaksi klassikoksi

TimeSplitters: Future Perfect (2005)

Heti alkuun kortit pöydälle: TimeSplitters ei ollut ennakkoon minulle tuttu peli kuin nimenä ja maineeltaan. Brittiläisen Free Radical Designin kehittämä pelisarja on hyvin arvostettu, jopa siinä määrin, että TimeSplitters 2 on edelleen PlayStation 2:n parhaat arvostelupisteet saanut räiskintäpeli.

Ei sinänsä ihme, sillä kehitystiimi koostuu Rare-veteraaneista, jotka olivat aikanaan kehittämässä sitä ensimmäistä todella hyvää konsoli-räiskintäpeliä, GoldenEye 007:ää. Mutta onko TimeSplitters vain jälleen yksi karujen avaruusmariinien ja ruskean sävyjen täyttämä räiskintäpeli? Ei suinkaan!

Retrostelussa TimeSplitters: Future Perfect – älytön aikamatkalla ajattomaksi klassikoksi

Kieltämättä ensi alkuun vaikutti hieman pahalta. Sarjan ensimmäisen kunnollisen tarinakampanjan sisältävä kolmas osa TimeSplitters: Future Perfect avautuu ruskean sävyjen täyttämänä tunnelijuoksuna, jossa kersantti Cortez, karski ja karu avaruussoturi, taistelee ihmiskunnan rippeiden kera ajassa hyppiviä muukalaisia vastaan.

Jos TimeSplitters olisi ilmestynyt muutamaa vuotta myöhemmin, olisin hyvin voinut kuvitella sen olleen kehitystiimin kyllästynyt kannanotto koko Xbox 360 -sukupolvea riivanneisiin, miltei identtisiin avaruusräiskintäpeleihin. Tämä siksi, että tympeä intro on onneksi harhaanjohtava, sillä kersantti Cortez lähetetään hyppimään itsekin ajasta toiseen jahdatessaan mystisiä ja voimakkaita aikakristalleja.

Ensiksi Cortezin tie vie tämän 1920-luvun Skotlantiin, jossa yksinäisellä saarella törröttävä linna on joutunut jonkinlaisten terroristien – mahdollisesti hyvin huonoilla korostuksilla varustettujen saksalaisten – hyökkäyksen kohteeksi. Brittilaivaston pommittaessa saarta mereltä käsin Cortez ja tämän vedestä pelastanut brittiseikkailija tunkeutuvat linnaan pelastamaan brittiseikkailijan avustajaa (joka on bikineihin sonnustautunut naissoturi, jonka vyötä koristavat kutistetut päät) ja jäljittämään hullua tiedemiestä, joka louhii saarella aikakristalleja.

Olin myyty siinä vaiheessa, kun lukitun oven edessä Cortez saa apua tulevaisuuden itseltään, joka antaa hänelle oven avaimen ja pyytää sitten itse tulevaisuudessa antamaan avaimen vuorostaan seuraavalle itselleen. Samaan aikaan Cortezin korvassa puheleva avustaja varoittaa, että jos Cortez säheltää liikaa ajan kanssa, hän voi vielä luoda vahingossa paradoksin. Vitsi on tietenkin se, että paradoksihan tuli jo luotua, sillä mistä Cortez sai avaimen, jonka hän sitten antoi itselleen? Tietenkin itseltään, mutta... Vuosia myöhemmin saman idean varaan rakennettiin kolme kautta erinomaisen toimivaa saksalaista tieteisviihdettä Dark-sarjan myötä.

Retrostelussa TimeSplitters: Future Perfect – älytön aikamatkalla ajattomaksi klassikoksi

Lennokas huumori ja ajalla leikkiminen eivät ole TimeSplittersin ainoaa antia, sillä tarinatilan ohella pelistä löytyy myös maksimissaan neljän pelaajan moninpelitiloja ja haastetiloja, joista ensimmäinen oli näin vuoden 2021 perspektiivistä aika yllättävä. Hullu tiedemies on jo vuosia tehtaillut kartanossaan zombi-apinoita, jotka ovat nyt saaneet tarpeekseen ja päättäneet kääntyä luojaansa vastaan. Tiedemies säntäilee ränsistyneessä kartanossa taistelemassa zombi-apinoiden laumoja vastaan yksi aalto kerrallaan, jahdaten korkeampia pistemääriä ja mitaleita. Keksikö TimeSplitters Call of Duty -peleistä tutun Zombies-pelitilan jo vuosia aiemmin?!

Tämä voi tuntua aluksi vitsiltä, mutta kun huomioidaan että pelinkehittäjät itsekin pelaavat paljon pelejä ja että koko pelibisnes on rakennettu muiden ideoiden varastamisen ja jatkokehittelyn varaan, en olisi lainkaan yllättynyt, jos joku Treyarch-tyyppi olisi aikanaan pelannut TimeSplittersiä ja sitten vuosia myöhemmin pohtinut, että tässähän oli ideaa.

Joka tapauksessa ymmärrän vihdoin, miksi TimeSplitters on niin arvostettu sarja. Future Perfect on hauska, oivaltava ja aikaisekseen yllättävän pelattava räiskintäpeli, jossa on valtavan paljon sisältöä ja vielä enemmän hauskoja ideoita.

Tämä tajuaminen mielessä kelpaakin lähteä odottamaan äskettäin paljastettua TimeSplitters-peliä, jota kehittävät ”Free Radical Design -studion avainhenkilöt”. Jos meno on puoliksikaan yhtä lennokasta, meikäläinen on messissä!

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata  retrosteluun.

Kommentit

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni
Lainaus

Vitsi on tietenkin se, että paradoksihan tuli jo luotua, sillä mistä Cortez sai avaimen, jonka hän sitten antoi itselleen? Tietenkin itseltään, mutta...

Ai että, vanha kunnon bootstrap-paradoksi. Sisäisesti looginen ja silti järjetön. Sääli että näitä pelejä ei julkaistu PC:lle.

Nostoja