Maaliskuun pääkirjoitus: Suuri suosio, suuret haasteet / Blogit / pelaaja.fi

Maaliskuun pääkirjoitus: Suuri suosio, suuret haasteet

5.03.2021 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
1
Maaliskuun pääkirjoitus: Suuri suosio, suuret haasteet

Suuri suosio, suuret haasteet

Pelikevät on tänä vuonna ennätyksellisen hiljainen, mutta se ei kuitenkaan ole täysin vailla kiinnostavia julkaisuja. Helmikuussa otsikoita hallitsi suvereenisti viiden hengen ruotsalaistiimin kehittämä selviytymispeli Valheim, joka myi hetkessä miljoonia ja syrjäytti pelaajamääräennätyksellään Steamin listoilla muun muassa Dota 2:n ja GTA V:n kaltaiset jättihitit. Hyppäsin itsekin mukaan viikinkileikkiin mainoksen uhrina, ja vaikka olen nauttinut olostani kovasti, en voi olla pohtimatta, paljonko puhtia pikkutiimin palkeissa mahtaa riittää.

Vaikka pelinkehittäjiksi haikailevia varoitellaan aina siitä, kuinka vaikeaa pelimarkkinoilla on erottua joukosta ja nousta suuren yleisön tietoisuuteen, matka ilmiöstä kestosuosikiksi lienee sitäkin kivisempi. Tästä olemme nähneet viime vuosina useamman esimerkin, joista tuorein taitaa olla nuoremmatkin pelaajat hurmannut Among Us. Pienen budjetin pelin yllätyssuosio pakotti Innersloth-studion uusimaan työtapansa ja kehityskäytäntönsä täysin, jotta aallonharjalta ei tultaisi päistikkaa alas. Muutokset ovat hidastaneet päivitystahtia, ja kiinnostus peliin on tällä välin jo selvästi ehtinyt laskea. Reflektio on kuitenkin tarpeellista, koska pienen kaveriporukan harrasteprojektin skaalaaminen toimivaksi bisnekseksi on harvinaisen monimutkainen prosessi, jonka kohtaloksi esimerkiksi tiimin harkitsematon kasvattaminen saattaisi helposti koitua.

Pikkuruiset kehittäjät eivät edes ole ainoita, jotka painivat kestävyyskysymysten kanssa suuren suosion edessä. Clash Royale- ja Brawl Stars -kehittäjä Supercell on maamme suurimpia ja menestyneimpiä pelistudioita, mutta silläkin on ollut vaikeuksia löytää keinoja relevanttina pysymiseen. Studiolla on tällä hetkellä ongelmia tuottaa vanhoihin peleihinsä tarpeeksi uutta sisältöä yleisön mielenkiinnon säilyttämiseksi, ja haasteet näkyvät myös liikevaihdossa, joka on selkeästi kutistumaan päin.

Ei ole siis aiheetonta olla huolissaan siitä, kuinka pitkälle Valheimin räjähtävä lähtö lopulta kantaa. Tällä hetkellä bugikorjaukset ja valtavan kysynnän alla natisevan palvelinjärjestelmän ylläpito työllistävät studiolaisia miltei täysaikaisesti, ja suunnitellut sisältöpäivitykset on sysätty hetkeksi sivuun prioriteettilistan kärjestä. Jos valtavasta onnenpotkusta halutaan kuitenkin saada kaikki irti, pitäisi isompi vaihde saada silmään mahdollisimman pian.

Itse aion kuitenkin laittaa sormet ristiin ja toivoa parasta, koska satumaisia menestystarinoita ei ole maailmassa koskaan liikaa. Ruotsalaiset ovat sitä paitsi onnistuneet vastaavassa jo kerran Minecraftilla, joten täysin mahdottomaksi tehtävää ei suinkaan voi väittää. Onnea matkaan, naapurit!

Johanna Puustinen,
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu nyt kaupoissa olevassa Pelaaja-lehden maaliskuun numerossa 220.

Kommentit

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Eiköhän näillekin tule kohta paljon yhteistyö- ja osto -tarjouksia.
Coffee Stainin luulisi hoitavan myös apua tekemiseen ja eiköhän firmalla itselläänkin ole nyt rahaa palkata lisää tekijöitä. Toki firman kasvattamisessa piilee tietysti aina omat riskinsä. Esim. Fall Guysin suosion jälkeen ei mennyt kauaakaan kun Epic Games osti (juuri) Mediatonicin, mikä ainakin Mediatonicin itsensä mukaan tulee vauhdittamaan esim. online-puolen kehittämistä. Ja onhan Epicillä toki resursseja mitä laittaa peliin.

Nostoja