Apex Legends -kehittäjä ei halua hätäillä uuden sisällön kanssa – "studiokulttuuri ja tiimimme terveys ovat meille erittäin tärkeitä" / Uutiset / pelaaja.fi

Apex Legends -kehittäjä ei halua hätäillä uuden sisällön kanssa – "studiokulttuuri ja tiimimme terveys ovat meille erittäin tärkeitä"

25.04.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
1

Respawn Entertainment avannut näkemystään siitä, kuinka sen uutuuspeli Apex Legendsia on tarkoitus kehittää ja laajentaa tulevaisuudessa. 

Apex Legends lähestyy parhaillaan kolmen kuukauden ikää, minkä aikana se onnistunut keräämään puoleensa reilut 50 miljoonaa pelaajaa ja kilpailemaan huomiosta paikoin jopa battle royale -ilmiö Fortniten kanssa. Yhtälailla pientä hyytymistä on alkanut kuitenkin jo näkyä striimauskanavilla, ja samalla Apexin sisältösuunnitelmat ovat herättäneet pelaajissa paljon kysymyksiä alituisesti päivittyvien muiden ilmaispelien rinnalla.

Nyt pitkähkössä viestissä Apex Legendsin vastaava tuottaja Drew McCoy on halunnut tehdä selväksi, kuinka Respawnin suunnitelmana on keskittyä Apexia kehittäessä isoihin merkityksellisiin päivityksiin. Studion tarkoituksena ei ole ollut koskaan julkaista peliin päivityksiä tai korjauksia esimerkiksi viikottaisella tahdilla, vaan sen riveissä uskotaan muutoksiin, joilla on kestävä vaikutus peliin. Laajalti tämä perustuu siihen, että peliä tehdään varsin maltillisen kokoisella tiimillä, joka halutaan pitää toimintakuntoisena myös vastaisuudessa.

– Kovasti kehittämämme studiokulttuuri ja tiimimme terveys ovat meille erittäin tärkeitä. Me otamme nämä asiat huomioon, kun puhumme sisältösuunnitelmistamme, tuotantoaikatauluista ja taajuudesta, jolla voimme päivittää peliä. Pitkän aikavälin tavoitteenamme on varmistaa, että Apex Legends tuntuu aina elävältä ja kukoistavalta, ja että keskittyminen on sisällön laadussa eikä julkaisunopeudessa. Samaan aikaan haluamme ylläpitää kulttuuriamme kehitystiiminä ja välttää crunchia, joka voi johtaa nopeasti loppuunpalamiseen tai pahempaan, McCoy kirjoittaa.

Uuden sisällön osalta tämä tarkoittaa, että Respawn pysyy tiiviisti kausittaisessa julkaisumallissa, jossa jokaisen kauden alku tuo mukanaan aina jotain merkityksellistä, kuten uuden Battle Passin, hahmoja sekä pelillisiä muutoksia. Korjauksia vuorostaan tehdään näiden välissä tilanteen mukaan. Molemmissa tapauksissa Respawn haluaa kuitenkin vielä parantaa kommunikointiaan, jotta esimerkiksi päivitykset eivät tulisi peliin ihan niin yllättäen kuin nykyisin ja että pelaajat muutenkin pysyvät paremmin mukana pelin kehittymisestä.

McCoyn viesti julkaistiin sopivasti pari päivää sen jälkeen, kun Fortnite-kehittäjä Epic Gamesin työolosuhteet nousivat puheeksi. Polygon-sivuston raportin mukaan Fortniten suuruus ja sen synnyttämä kiivas kehitystahti ovat pistäneet ainakin osan pelitalon kehittäjistä todella koville ja johtaneet esimerkiksi henkilöstön väsymykseen ja pelkoon oman uran etenemisestä ja säilyvyydestä.

Parhaillaan Apex Legendsissa on käynnissä pelin ensimmäinen sisältökausi, johon kuului osaksi niin tuore hahmo kuin oma Battle Pass. Toisesta sisältäkaudesta studion on määrä puhua kesäkuussa E3-messujen yhteydessä pidettävässä EA Play -tapahtumassa. Jo ennalta se on tehnyt vihjauksia kuitenkin jo niin pelin karttaan liittyviin muutoksiin, uuteen aseeseen ja pelattavaan hahmoon sekä tiestysti tuoreeseen Battle Passiin, jonka pitäisi tarjota aina vain mielekkäämpää sisältöä.

Apex Legendsin ohella Respawnin sisällä työstetään toisen tiimin toimesta parhaillaan myös yksinpelattavaa Star Wars Jedi: Fallen Order -seikkailua. Studio vihjasi vielä alkuvuodesta myös uusista Titanfall-hankkeista. Ainakin sen sisuksissa kehittäjät ovat kuitenkin nyt täysin omistautuneita Apexiin ja Fallen Orderiin. Näin ollen McCoy on antanut ymmärtää, ettei studiossa keskity tällä hetkellä ollenkaan uusiin Titanfall-peleihin.

Lähde: Apex Legends (kotisivu)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Itsellä auki vasta yksi avattava hahmo, Mirage, joten ei ainakaan sen osalta edes tarvetta lisähahmoille ihan heti kun kaksi vielä avaamatta. Lisäaseitakaan en kaipaa sillä nykyisissäkin riittää vielä opettelua. Kesti kuitenkin jonkun aikaa edes löytää ne omat suosikit ja luottovehkeet, joilla saa edes jotain aikaiseksi.

Ymmärrän kuitenkin jos porukka jauhaa näitä jatkuvasti tunteja per päivä niin siinä voi jo alkaa tulla peli melko tutuksi. Oma pelitahti osuu kuitenkin juuri sopivasti pelin päivitystahtiin. Kauden loppuun mennessä saan (ehkä) toisen hahmon auki, joten jos tulee taas uusi niin on yhä kaksi avaamatta.

Toisaalta saa nähdä kauanko tätä lopulta pelailen. Voi jäädä achievementtien haalimisen jälkeen jopa hyvinkin vähäiselle peluulle. Hauskaa on toki ollut mutta kun tätä ei oikein muuten voi "läpäistä" kuin achievementtien osalta niin se voi hyvinkin omalla kohdalla toimia merkkinä siirtyä enemmän muiden teosten pariin. Varmasti sittenkin tulee otettua matsi silloin ja tällöin, varsinkin jos tulee uutta karttaa, jota ehkä eniten päivityksistä odotankin.