Cyberpunk 2077:n tilanne herättää tyytymättömyytta myös CD Projektin henkilöstössä – Microsoft liittyi palautusmahdollisuutta tarjoavien myyjien joukkoon / Uutiset / pelaaja.fi

Cyberpunk 2077:n tilanne herättää tyytymättömyytta myös CD Projektin henkilöstössä – Microsoft liittyi palautusmahdollisuutta tarjoavien myyjien joukkoon

19.12.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
7
Cyberpunk 2077, Cyberpunk, CD Projekt, CD Projekt RED,

Cyberpunk 2077:n kritiikkiä saanut julkaisu ei ole herättänyt hilpeyttä myöskään kehittäjä CD Projekt Redin työntekijöiden keskuudessa. Uutistoimisto Bloomberg raportoi, että yhtiö järjesti kuluvalla viikolla sisäisen kokouksen, jossa työntekijät saivat mahdollisuuden esittää kysymyksiä CD Projektin johdolle pelin julkaisua ja kehitystä koskien.

Raportin mukaan puheeksi nousivat varsinkin yhtiön maine, runsas ylityön määrä ja epärealistiset aikataulut. Johdolta esimerkiksi udeltiin, miksi CD Projekt oli kertonut Cyberpunkin tammikuisen lykkäysilmoituksen yhteydessä, että peli olisi jo tuolloin ollut valmis sekä pelattavissa, vaikka moinen ei vastannut täyttä totuutta. Oman utelun keräsi sekin, että kokevatko CD Projektin vetohahmot minkäänlaista tekopyhyyttä siitä, että studio on tehnyt peliä kyseenalaista valtaa pitävistä yrityksistä, vaikka se itse odottaa työntekijöiden puurtavan ylityön merkeissä.

Bloomberg kertoo, että Cyberpunk 2077:n parissa työskennelleet nykyiset ja entiset kehittäjät ovat laajalti toitottaneet sitä, että pelin kehitysaikataulujen kohtaaminen ei ole ollut realistista ja että projekti olisi kaivannut enemmän aikaa. CD Projekt on luvannut, että yhtiöllä on suunnitelmia parantaa tuotantokäytäntöjään tulevaisuudessa, mutta mitään yksityiskohtaista selvitystä se ei ole antanut asiasta.

Jo ennen Cyberpunkin valmistumista CD Projektilla luvattiin kovasti parannusta kehitysjärjestelyihin. Silti lopulta studiossa nähtiin pitkät työviikot välttämättöminä.

Kauppoihin saavuttuaan Cyberpunk on saanut kritiikkiä erityisesti konsoliversioidensa teknisen suoriutumisen osalta. Keskustelu on käynyt jopa niinkin vilkkaana, että CD Projekt pahoitteli alkuviikosta julkisesti tapaa, jolla se oli käsitellyt niin PS4- kuin Xbox One -versioiden kehitystä ja markkinointia.

Varhain perjantaiaamuna Suomen aikaan Sony ilmoitti monien yllätykseksi, että se on vetänyt Cyberpunk 2077:n toistaiseksi pois saatavilta PlayStation Storesta ja tarjoaa halukkaille mahdollisuuden pyytää digiversiota rahojaan takaisin. Sittemmin Microsoft on myös ilmoittanut, että pelaajat voivat halutessaan pyytää Microsoft Storen kautta ostetuista Cyberpunk 2077 -kappaleista rahojaan takaisin. Peli on yhä kuitenkin digitaalisesti ostettavissa Xboxeille.

– Tiedostamme, että CD Projekt Redin kehittäjät ovat tehneet kovasti töitä julkaistakseen Cyberpunkin erittäin haastavissa olosuhteissa. Ymmärrämme silti myös, että osa pelaajista ovat olleet tyytymättömiä nykyiseen kokemukseen vanhemmilla konsoleille. Microsoftilta kommentoidaan.

Sosiaalisen median puolella CD Projekt on vielä erikseen ilmoittanut, että se on valmis auttamaan kaikkia Cyberpunk 2077:n palautuksista kiinnostuneita tarvittaessa vaikka omasta pussistaan, jos hallusta löytyy esimerkiksi pelin fyysinen versio. Tätä varten se kehoittaa olemaan yhteydessä osoitteeseen helpmerefund@cdprojektred.com. Yhteydenotto täytyy tehdä tosin joulukuun 21. päivään mennessä.

Lähde: Bloomberg, CD Projekt Red (Twitter), Microsoft, Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777

Yhäenemmän menee usko koko firmaa. Aikaisemminkin olin jo sitä mieltä, ettei työntekijöiden ylityöt, pitkäviikonloput paranna lopputulosta. Varmaan jokainen pidempään työssä ollut ymmärtää, että palautuminen on edellytys minkäänlaiselle luovalla työlle. Oikeastaan minkäänlaiselle työlle. Riittävän väsyneenä pikkuisia mokia sattuu enemmän ja enemmän. Aika vahvasti uskon, että paremmilla työoloilla lopputulos ois ollut parempi, vaikka peliä oltaisi sitten lykätty se 2-3 kk. Kustannukset saatiin myös katettua muutamassa päivässä.

Nyt on kustu firman maine monella tasolla. Eikä tämä tarkoita, ettei Cyperpunk tule olemaan joskus loistava peliä. Tai sitä, että aikaisemmat Witcher pelit eivät olisi hyviä. Mutta ei tällä tavalla pelejä voidan loputtomasti kehittää. Jossain vaiheessa ei saada enää nuoria ja lahjakkaita devaajia noihin firmoihin. Eikä tällaisia pelejä voi kauhean eettisinä enää pitää.

Käyttäjän Icebaker kuva
Icebaker
Lainaus Paladin777

Varmaan jokainen pidempään työssä ollut ymmärtää, että palautuminen on edellytys minkäänlaiselle luovalla työlle. Oikeastaan minkäänlaiselle työlle. Riittävän väsyneenä pikkuisia mokia sattuu enemmän ja enemmän.

Eikä tällaisia pelejä voi kauhean eettisinä enää pitää.

Palautumisen laiminlyönti näkyy nykyään peleissä liian usein, tuotoksista huokuu keskeneräisyys, mikä on nykyään jo selkeästi itseisarvo varsinkin isommille yrityksille, julkaisun jälkeinen pelien korjailutarve on karannut täysin hyväksyttävistä mittasuhteista pelien ostajien näkökulmasta.

Ainoa oikea "eettinen" ratkaisu yritykselle oli väkisin saada peli julkaistua vielä tämän tilikauden aikana, muussa tapauksessa tämä viivytysten sarja olisi saanut jatkoa.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Mietin mahtaako ilmaisia tai edes maksullisia delsuja tai multiplayeriä tulla tämän jälkeen ollenkaan? Melko varma olen että kaikki edellämainitut tulevat ainakin myöhästymään kauas tulevaisuuteen.

Crunchilla harvoin saadaan aikaan mitään hyvää, mutta sillä saadaan peli "valmiiksi" paljon nopeammin ja ainoastaan silla tuntuu olevan väliä sikariportaalle.

Tietysti tätä ennen Last of Us part 2 näytti että crunchilla ei ole mitään väliä sitä eniten kritisoivalle rapakon takaiselle medialle kun jälki on hyvää, palkintoja ropisee joka puolelta. Toki peli on monet palkintonsa melko varmasti ansainnut, mutta muutama palkinto tuntui tulevan siitä huolimatta vaikka crunch on merkki ongelmista.

Käyttäjän Yrmiö kuva
Yrmiö
Lainaus Angel of Death

Mietin mahtaako ilmaisia tai edes maksullisia delsuja tai multiplayeriä tulla tämän jälkeen ollenkaan? Melko varma olen että kaikki edellämainitut tulevat ainakin myöhästymään kauas tulevaisuuteen.

Crunchilla harvoin saadaan aikaan mitään hyvää, mutta sillä saadaan peli "valmiiksi" paljon nopeammin ja ainoastaan silla tuntuu olevan väliä sikariportaalle.

Tietysti tätä ennen Last of Us part 2 näytti että crunchilla ei ole mitään väliä sitä eniten kritisoivalle rapakon takaiselle medialle kun jälki on hyvää, palkintoja ropisee joka puolelta. Toki peli on monet palkintonsa melko varmasti ansainnut, mutta muutama palkinto tuntui tulevan siitä huolimatta vaikka crunch on merkki ongelmista.

Multiplayerin voisivat unohtaa kokonaan ja keskittyä delsuihin ja parannuksiin.

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777
Lainaus Angel of Death

Tietysti tätä ennen Last of Us part 2 näytti että crunchilla ei ole mitään väliä sitä eniten kritisoivalle rapakon takaiselle medialle kun jälki on hyvää, palkintoja ropisee joka puolelta. Toki peli on monet palkintonsa melko varmasti ansainnut, mutta muutama palkinto tuntui tulevan siitä huolimatta vaikka crunch on merkki ongelmista.

Oon tosta harvinaisen samaa mieltä! Kotaku kirjoittkin jutun siitä, että ohjauksesta peliä ei pitäisi palkita, jos työolot on huonot. Kertoo vain omalta osaltaan surullista kieltä siitä, miten huonosti toi skaala toimii.

Tälläkään komentilla ei ole tarkoitus bashata peliä. Tuotos voi olla hyvä, vaikka menetelmät on huonot. Mutta ei pitäisi menetelmistä saada palkintoa, jos ne ovat olleet huonot. Onneksi ainakin Kotaku otti tohon asiaan kantaa.

Käyttäjän Kite8D kuva
Kite8D
Lainaus Yrmiö

Multiplayerin voisivat unohtaa kokonaan ja keskittyä delsuihin ja parannuksiin.

Muistelisin hämärästi lukeneeni jostain, et olis joku toinen porukka, joka vastais multiplayeristä isommilta osin. Jos on tosiaan näin, niin ei pitäs yksinpelin korjailu ja multiplayerin kehittäminen haitata toisiaan. Voi myös olla, et muistan ihan väärin.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Yrmiö

Multiplayerin voisivat unohtaa kokonaan ja keskittyä delsuihin ja parannuksiin.

Koko ajan CDPR:ltä on sanottu, että hoitavat single-playerin DLC:ineen ensin ja multiplayer tulee sitten kun tulee. Studio haki vasta 2019 lopulla mp-kehittäjiä riveihinsä ja tällä tietoa mp tulee ulos aikaisintaan 2022. Turha siis siitä huolehtia tällä hetkellä.