The Last of Us Part II on PS4:n nopeimmin kaupaksi käynyt yksinoikeus – neljä miljoonaa kappaletta myyty / Uutiset / pelaaja.fi

The Last of Us Part II on PS4:n nopeimmin kaupaksi käynyt yksinoikeus – neljä miljoonaa kappaletta myyty

26.06.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
19

Viikko sitten kauppoihin saapunut The Last of Us Part II on päässyt nauttimaan vahvasta julkaisusta. Sony Interactive Entertainment hehkuttaa, että peliä myytiin kuluttajille asti kolmessa päivässä reilut neljä miljoonaa kappaletta

Tämä tekee siitä tähän asti nopeimmin kaupaksi käyneen PlayStation 4 -yksinoikeuden. Vertailukohtana mainittakoon, että titteliä aiemmin hallussaan pitänyt uusi God of War onnistui myymään kolmessa päivässä 3,1 miljoonaa kappaletta. Uncharted 4 vuorostaan ylsi ensimmäisellä viikollaan noin 2,7 miljoonan kappaleen myynteihin  ja Horizon Zero Dawn 2,6 miljoonaan kahdessa viikossa.

The Last of Us Part II:sta tekivät mahdollisen sadat lahjakkaat ja intohimoiset kehittäjät Naughty Dogilla. Emme voi kuvitella korkeampaa kunniaa kuin nähdä saman intohimon peilautuvan peliä pelaavissa ihmisissä. Kiitos, että autoitte meitä yltämään tähän virstanpylvääseen, pelin luova vetäjä Neil Druckmann toteaa.

Raporttien mukaan pelin työstö ei ollut kehittäjille aina mikään helppo tehtävä.

The Last of Us Part II jäänee yhdeksi viimeisistä Sonyn omista isoista PS4-peleistä. Myöhemmin heinäkuun 17. päivä tuloaan tekee vielä Sucker Punchin kehittämä Ghost of Tsushima.

Lähde: PlayStation Blog

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19

No niin, eli voivat vähät välittää pelaajien kritiikistä nauraessaan matkalla pankkiin :')

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Tosiaan tässä se taas nähdään että se on se äänekäs vähemmistö joka jaksaa nalkuttaa, eikä kritiikillä ole ostopäätökseen juuri vaikutusta jos peli noin muuten on hyvä :D

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Veikkaan, että monen ostopäätökseen vaikuttaa eniten ensimmäinen osa, joka taisi olla napakymppi monelle. Varmasti haluavat tietää mitä jatkoa ovat luoneet oli se sitten paskaa tai ei. Ennakkokritiikit tietty vaikuttaa siihen ostaako pelin heti vai odotteleeko alennuksia. Riippuu paljon kuinka paljon jatkon edeltäjä/t ovat lähellä sydäntä. Itselleni esim Soulsit olivat juuri tätä, ostin täyden hintaiset pelit vaikka olin kakkosesta kuullut soraääniä.

Pelistudiolla ja sen maineella on myös paljon vaikutusta tekeekö uusin tuotos kauppansa heti oli siellä sitten sitä negatiivista vaikka kuinka ilmassa. Sillä on tietty se nurja puoli, yleensä kerran se kehnompi tekele tekee kauppansa edellä mainittujen asioiden takia, sen jälkeen rupee näkymään vaikutukset jos ei pystytä parantamaan tai pääsemään edes omalle tasolleen.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Ja siis mikä vielä TLOU II:n kohdalla pitää muistaa, että soraäänet eivät ole kohdistuneet juuri mihinkään muuhun kuin pelin tarinaan. Monet ovat varmasti valmiit katsommaan tuon läpi sormien jos peli muuten mielyttää tai jos heillä ei ylipäätään ollut minkäänlaisia ennakko-odotuksia tarinan suhteen ja mihin suuntaan sitä lähdetään kuljettamaan. En ole kenenkään nähhnyt väittävän ettei TLOU 2 olisi muilta ansioiltaan vähintään yhtä loistava peli kuin alkuperäinen, ellei jopa parempi.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Epäilikö joku oikeasti näiden "mieslasten" (sori termistä, en pidä siitä itsekään) valituksen johtavan johonkin myynneissä näkyvään? Korkeintaan nosti myyntejä kun kiinnostaa entistä enemmän mistä se kohu on noussut.

Vähintään kymmenen tuntia sisällä ja se, mihin epäilen tarinan ottavan kantaa ja ehkä menevän ei kyllä itseäni haittaa pätkääkään. Sen lisäksi että itse pelattavuudesta, eli hiippailusta, selviytymisestä ja jouskarilla ammuskelusta pidän itsessäänkin paljon.

Lopustakin on pieni aavistus, sillä onhan se jo alusta selvää mitä aspekteja tarina mahdollisesti kantaa ja mihin ne menevät, mutta jos se on sitä mitä tähän mennessä näkemäni perusteella luulen niin todellakin vain loogista. Samoin myös jopa virkistävää. Mutta pitää kommentoida sitten lisää kun tietää mitä oikeasti tapahtuu ja osuuko mikään arvailu oikein. Spoilereissa ja keskustelun puolella sitten toki eikä näissä uutiskommenteissa.

Käyttäjän vesinokkaelain kuva
vesinokkaelain

Kiva että uusi IP Horizonkim mahtuu tuolle top listalle jatko-osien joukkoon.

Lainaus zappah

Lopustakin on pieni aavistus, sillä onhan se jo alusta selvää mitä aspekteja tarina mahdollisesti kantaa ja mihin ne menevät, mutta jos se on sitä mitä tähän mennessä näkemäni perusteella luulen niin todellakin vain loogista. Samoin myös jopa virkistävää. Mutta pitää kommentoida sitten lisää kun tietää mitä oikeasti tapahtuu ja osuuko mikään arvailu oikein. Spoilereissa ja keskustelun puolella sitten toki eikä näissä uutiskommenteissa.

Itse spoilaannuin eräästä tarinan aspektista selatessani täysin tähän peliin liittymättömiä videoita youtubessa, kun tuli videoehdotuksena hyvin spoilerintäyteistä kamaa, mikä on nykyään valitettavan yleistä.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus zappah

Epäilikö joku oikeasti näiden "mieslasten" (sori termistä, en pidä siitä itsekään) valituksen johtavan johonkin myynneissä näkyvään? Korkeintaan nosti myyntejä kun kiinnostaa entistä enemmän mistä se kohu on noussut.

Ehkä myynnit laskevat seuraavaan osaan mennessä, kuten Star Warsien kohdalla? Force Awakens tuotti $2.068 miljardia, The Last Jedi tuotti $1.333 miljardia ja The Rise of Skywalker $1.074 miljardia. Suurin osa pelaajista ei myöskään seuraa mitään foorumeita ollenkaan, eli voi olla myös mahdollista, että he kokevat saman pettymyksen, jota monet ovat tuoneet esille nettifoorumeilla.

"Öyh SJW-propaganda"-arvostelut voi jättää omaan arvoonsa, sillä negatiivisen palautteen joukossa suurin osa on erittäin päteviä pointteja pelin ongelmakohdista.

Tämä Jeremy Jahnsin arvostelu on mielestäni realistisempi kuvaus pelistä kuin Metacriticin 10/10 arviot: "Worth buying at sale price".

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn

Niin nämähän on siis kauppoihin toimitettuja kappaleita.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus DuskTillDawn

Niin nämähän on siis kauppoihin toimitettuja kappaleita.

Sony on nimenomaan todennut, että kyseessä on juurikin kuluttajille myytyjä (sold-through, ei sold-in) kappaleita.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Myynneistä huolimatta lienee selvää että peli on jakanut porukkaa keskivertopeliä enemmän, kutenkin uskon että esimerkiksi vaikkapa Death Stranding jakoi porukkaa enemmän. Kohu on saattanut jopa nostaa myyntilukuja kun on pitänyt nähdä miksi tätä niin valtavasti vihattiin.

Itseltä jäi toistaiseksi ostamatta koska en onnistunut välttymään spoilereilta. Spoilerien sisältö ei ollut se joka tappoi hypen vaan se että tiedän merkittäviä käänteitä tarinassa ja niitten tietäminen tappaa kyseisten kohtausten yllättävyyden täysin.

Tietysti on mahdollista että myynnit lähtevät jyrkkään laskuun ennätyksellisen startin jälkeen, mutta itse en siihen usko.