Microsoft liittyy pc-latauskauppojen tulonjakokilpaan – pelitalot saamassa aina vain isomman siivun myynneistä / Uutiset / pelaaja.fi

Microsoft liittyy pc-latauskauppojen tulonjakokilpaan – pelitalot saamassa aina vain isomman siivun myynneistä

29.04.2021 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
4
Microsoft, tulonjako, Microsoft Store, kauppapaikka, pelikauppapaikka, Steam, Epic Games Store,

Microsoft on muuttamassa Microsoft Store -latauskauppapaikkansa tulonjakokäytäntöjä pc-pelien osalta. Xbox Game Studiosin johtaja Matt Booty on vahvistanut Xbox Wire -sivustolla julkaistussa viestissään, että elokuun alusta alkaen pc-pelien tekijät nettoavat omien peliensä myynneistä Microsoft Storessa 88 prosentin lohkon, kun tällä hetkellä määrä on 70 prosenttia.

Muutos asettaa Microsoft Storen käytännöt rinnakkain Epic Games Storen kanssa, joka on lähes kaksi ja puoli vuotta sitten tapahtuneesta debyytistään asti rummuttanut pc-kauppojen reilumman tulonjaon puolesta. Viimeisen parin vuoden aikana Steam on sekin höllännyt käytäntöjään, joskaan ei Microsoftin tai Epicin tavoin. Steamissa pelitalot saavat peliensä myynnistä aluksi edelleen 70 prosentin lohkon, mutta se voi kasvaa myyntien myötä ensin 75 prosenttiin ja lopulta 80 prosentiin.

Microsoftin mukaan muutos on osa yhtiön pyrkimystä auttaa pelinkehittäjiä löytämään helpommin menestystä Microsoft Storessa ja näin olleen saavuttaa työllään enemmän.

– Selkeä ja ehdoton tulonjako tarkoittaa, että kehittäjät voivat tuoda enemmän pelejä useammille pelaajille ja nauttia suuremmasta kaupallisesta menestyksestä näin tehdessään, Booty kirjoittaa.

Lähde: Xbox Wire

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Niin, mutta on hyvä pitää mielessä että EGS:n 88% on vain silloin jos peli sattuu käyttämään Unreal Engineä, koska Epic ei peri lisenssimaksua. Jos käytät jonkun muun pelimoottoria, joudut maksamaan lisenssimaksun heille. Liian moni nyyppä luulee että Unreal Engineä käyttävät saavat yli 88% tuotot, he eivät näköjään osaa lukea.
IMAGE(https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/iA9z0xw8C8Zd5tmGJaMan5unpYI=/1400x0/filters:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/13600609/EpicGamesStore_InfoGraphic_1920x1080_df66848d0d804e4366355775eae247a9abdeb1e7.jpg)

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus Brutal1ty

Niin, mutta on hyvä pitää mielessä että EGS:n 88% on vain silloin jos peli sattuu käyttämään Unreal Engineä, koska Epic ei peri lisenssimaksua. Jos käytät jonkun muun pelimoottoria, joudut maksamaan lisenssimaksun heille.

En ole ihan varma, mitä yrität tässä sanoa, joten pahottelut jos ymmärsin jotain väärin, mutta siis kyllä tuo 88/12 pätee, vaikka käytössä on mikä moottori. Jos käytät tavalla jos toisella maksullista pelimoottoria tai muita työkaluja, niin totta kai kehittäjä kuin kehittäjä niistä jossain välissä joutuu maksamaan osana normaaleja kehityskustannuksiaan - sillä ei ole merkitystä kauppapaikan tulonjaon kanssa (kuvassahan ei siis esimerkiksi väitetä, että Epic itse perisi jotain lisämaksua Unity-pohjaisen pelin myynnistä). Kauppapaikalla myydystä pelistä tilille napsahtaa yhä se 88 prosenttia.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Jos otetaan pelimoottorikohtaiset lisenssimaksut mukaan, niin samantien voidaan ottaa sitten laskuihin myös mahdollisen julkaisijan pelistä ottamat prosenttiosuudet ja esim. verot (toki julkaisija yleensä myös maksaa viulut kehityksestä). Siis tuohan koskee vain kauppapaikan ottamaa prosenttia. Siihen päälle voidaan sitten lisäillä mitä tahansa pelintekoon meneviä kuluja.

Edit. Eli selvennyksenä vielä: Eli jos pelintekijä laittaa pelin Epic Storeen, joka on tehty Epicin Unreal Enginellä, ei tämän tarvitse maksaa 5%:n lisenssimaksua pelimoottorin/alustan käytöstä Epicille, minkä joutuu maksamaan jos laitat pelin mihin tahansa muuhun storeen. Mutta tuo 12/88 splitti on aina sama, eikä liity mitenkään tuohon, oli käytössä mikä engine tahansa.

Käyttäjän SeTyyppi kuva
SeTyyppi
Lainaus Brutal1ty

Niin, mutta on hyvä pitää mielessä että EGS:n 88% on vain silloin jos peli sattuu käyttämään Unreal Engineä, koska Epic ei peri lisenssimaksua. Jos käytät jonkun muun pelimoottoria, joudut maksamaan lisenssimaksun heille. Liian moni nyyppä luulee että Unreal Engineä käyttävät saavat yli 88% tuotot, he eivät näköjään osaa lukea.

EGS ottaa 12% jakelupalkkion alustallaan myytävistä peleistä riippumatta siitä mitä pelimoottoria peli käyttää. Unreal enginen käytöstä epic perii 5% lisenssimaksun 1M usd myyntien ylittävästä summasta muilla kauppapaikoilla julkaistuista peleistä. EGS:ssä julkaistuista peleistä lisenssiä ei peritä. Näin on ollut jo kohta vuoden päivät.

Nostoja