Roolipelihitti Path of Exilen vetäjä puhuu musertavia työtunteja vastaan: ”minä en pyöritä yhtiötä näin”

Roolipelihitti Path of Exilea pyritään ylläpitämään ilman, että kehittäjät palavat sen kanssa loppuun.

2.5.2019 23:32

Uusiseelantilaisen Grinding Gear Gamesin perustajajäsen Chris Wilson on ottanut omalla tavallaan osaa pelialalla taas kuumana käyneeseen työolosuhdekeskusteluun. Menestyksekkään Path of Exilen suunnittelua myöskin vetävä Wilson päätyi tällä viikolla julkaisemaan keskustelupalsta Redditissa kirjoituksen, jossa tämä valaisi studionsa kehitysfilosofiaa Path of Exilen uuden Synthesis-haasteliigan osoittauduttua monille pettymykseksi.

Tekstissään Wilson nostaa esiin hyvin samanlaisia ideoita, mitä Respawn Entertainmentin tuottaja Drew McCoy esitti aiemmin viime viikolla tämän selitettyä Apex Legendsin kehityksen rytmitystä. Wilson myöntää, että vaikka edes Path of Exilen kehitystiimissä ei olla oltu täysin tyytyväisiä laatuun, jota pelin viimeisin liiga on edustanut, ei se ole hätäilemässä sen viilaamisen suhteen. Studion tavoitteena kun on nopeiden korjausliikkeiden sijaan kunnostaa asioita paremmalla ajalla ja priorisoida aina mieluummin sen hetken hankkeiden toteuttamista suunnitellusti. Paljon tällä on tekemistä työntekijöiden hyvinvoinnin varmistamisessa, koska sillä on oma suora vaikutuksena työn laatuun.

– Jotkut studiot laittavat tiiminsä työskentelemään 14 tuntia päivässä, jotta jokainen päivitys oli täynnä niin paljon korjauksia ja parannuksia kuin mahdollista. Joskus kun luemme yhteisöpalautetta, koemme, että meiltä pyydetään myös tällaista. Minä en pyöritä yhtiötä näin. Vaikka on väistämätöntä, että liigojen julkaisujen lähellä tapahtuu jonkin verran vapaaehtoista ylityötä, koostuu pääosa Path of Exilen kehityssyklistä hyvästä tasapainosta työn ja muun elämän välillä. Tämä on tärkeää, jotta voimme pitää kehittäjät pitkällä aikavälillä iloisina ja terveinä, mutta se tarkoittaa, että joidenkin parannuksien tekoon menee hetki, Wilson summaa.

Viime aikoina otsikoissa on pyörinyt työolosuhteisiin liittyen muun muassa hittipeli Fortnite, jonka kiivaan päivitystahdin on raportoitu aiheuttaneen paljon painetta niin sen kehittäjien keskuudessa kuin myös esimerkiksi peliä hallinnoivan Epic Gamesin asiakastuessa. Viimeisimpinä päivinä joukko entisiä NetherRealm Studiosin urakoitsijoita on antanut myös ymmärtää, kuinka aikoinaan Mortal Kombat 9:n, X:n ja Injustice 2:n kehityksessä yhtiö on käyttänyt paljon hyödyksi tilapäisiä työntekijöitä painostamalla näitä tekemään pitkiä päiviä alhaisella palkalla vakituisen työsuhteen toivossa ja kohtelemalla näitä muutenkin kuin toisen asteen kansalaisia. Työolosuhteisiin laajemmin liittyen League of Legends -kehittäjä Riot Gamesilla on kuukausia myös puhuttu paljon sukupuolisyrjinnästä sekä viimeisinä päivinä työntekijöiden mahdollisuuksista viedä yhtiö asiasta oikeuteen..

Path of Exilen suhteen Wilson myöntää, että Grinding Gearin pyrkimykset panostaa pitkän linjan muutoksiin on johtanut välillä heikompaan lyhyen aikavälin kommunikaation yhteisön kanssa. Wilson on pahoitellut tätä ja näkeekin yhtenä studion tämän hetken parannustavoitteena näiden asioiden kanssa tasapainottelun.

Lähde: Reddit

Lisää luettavaa