Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge (1991)

Pelihistorian parhaimmistoon kuuluva Monkey Island on taas ilahduttavasti tapetilla, sillä pelisarjan hyvät osat luonut ja ohjannut Ron Gilbert paljasti hiljattain saaneensa Disneyltä vihdoin luvan palata klassikon pariin. Toisin sanoen mies on päässyt kehittämään vihdoin uutta Monkey Island -peliä.

Tässä kohtaa tajusimme, että vaikka olemme retrostelleet jo parinkin Monkey Island -pelin parissa, yksi puuttuu porukasta: Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge!

Tämä on miltei rikollista, sillä onhan kyseessä kuitenkin yksi pelihistorian parhaista seikkailupeleistä, joka oli monellakin tapaa aikaansa edellä ja on edelleen ehdottomasti pelaamisen arvoinen peli.

Retrostelussa Monkey Island 2: LeChuck's Revenge – mestariteos seikkailupelien joukossa

Todellisena merkkinä siitä, millainen sirkus 1990-luvun alun Lucasfilm Games oli, Monkey Island 2:n kehitys alkoi tavallaan jo ennen The Secret of Monkey Islandin ilmestymistä. Gilbert oli alusta saakka kuvitellut, että Monkey Island -pelit muodostaisivat trilogian, mutta hänellä ei ollut niiden varalle tämän tarkempia suunnitelmia, eikä myöskään vihreää valoa studion johdolta jatko-osien kehittelemistä varten.

Gilbert arveli The Secret of Monkey Islandin myyntilukujen jäävän rehottavan piratismin vuoksi toivottua vaisummiksi, joten tiimi päätti vähin äänin aloittaa jatko-osan kehittämisen ajoissa kysymättä siihen lupaa. Oli helpompi istahtaa palaveriin ja pyytää lupaa jo aloitetun projektin jatkamiselle – ja välttyä näin jo tehdyn työn heittämiseltä romukoppaan – kuin anella hyväksyntää upouudelle projektille.

Tiivis kehitysjatkumo näkyy ja tuntuu itse pelissä. Tiimin mukaan Monkey Island 2 keskittyy tutkimaan sellaisia ideoita ja ajatuksia, joita pyöriteltiin mielessä jo sarjan ensimmäistä peliä varten, mutta joita ei syystä tai toisesta saatu mukaan. Joku voisi helposti kuvitella, että näin muotonsa saanut peli tuntuisi edeltäjänsä tähteiltä, mutta toisin kävi. LeChuck’s Revenge on suurempi ja monipuolisempi peli kuin The Secret of Monkey Island, mutta vähintään yhtä viiltävän hyvin kirjoitettu ja viihdyttävä.

Retrostelussa Monkey Island 2: LeChuck's Revenge – mestariteos seikkailupelien joukossa

Pelaaja ohjastaa edelleen Guybrush Threepwoodia, mahtavaa merirosvoa, joka on saanut huomata, että legendaarisen kummitusmerirosvo LeChuckin tuhoaminen ei suinkaan tuonut hänelle autuutta. Maine ja kunnia ovat historiaa, samoin kuin kuvernööri Elainekin, ja Guybrush on hylätty syrjäisen saaren rannalle kertomaan samaa tarinaa tuhannetta kertaa täysin kyllästyneelle yleisölleen.

Guybrushin onneksi LeChuck ei kuitenkaan ole kuollut… tai siis, kuolleempi. Voiko kummitus edes kuolla – ja jos voi, mitä termiä siitä pitäisi käyttää? LeChuck on joka tapauksessa nyt zombi, ja himoitsee Guybrushin päätä.

Tästä autuaan tietämätön sankari läksii etsimään legendaarista ja totaalisen kadonnutta Big Whoopin aarretta, joka voisi tuoda takaisin hänen menetetyn maineensa. Tästä alkaa eeppinen matka, jonka varrella Guybrush kiertää pitkin saaristoa etsimässä johtolankoja Big Whoopin sijainnista ratkoen mittavia ja haastavia pähkinöitä.

Seuraavaksi seuraa juonipaljastus pelin lopusta. Jos Monkey Island 2 on vielä pelaamatta, hyppää seuraavan kappaleen ylitse!

Retrostelussa Monkey Island 2: LeChuck's Revenge – mestariteos seikkailupelien joukossa

Pelin viime metreillä Big Whoop paljastuu huvipuistoksi, jossa nuori Guybrush on leikkimässä ilkeän Chuckie-veljensä kanssa. Poikien vanhemmat ilmoittavat jälkikasvulleen, että nyt olisi aika lähteä kotiin, ja lopputekstit lävähtävät ruutuun. Onko Big Whoop aikakone? Ovatko Monkey Islandien tapahtumat vain lasten mielikuvitusta? Vai jotain aivan muuta?

Yli 30 vuoden ajan näytti siltä, että emme koskaan saisi vastauksia näihin kysymyksiin, sillä myöhemmät sarjan pelit sivuttivat koko käänteen pikavauhtia ja toivoivat, etteivät pelaajat muistaisi kysellä liikaa kysymyksiä.

Nyt toivo kuitenkin elää, sillä tuleva Return to Monkey Island on jatkoa nimenomaan Monkey Island 2:n tapahtumille. Tämä on täysin ymmärrettävää, sillä Gilbert hieman vierastaa niitä sarjan myöhempiä osia, joiden tekemisessä hän ei ollut enää mitenkään mukana. Tämä hänelle suotakoon, vaikka itse olenkin The Curse of Monkey Islandin fani.

Elämme siis hyvin kiintoisia aikoja. LeChuckin tavoin myös Monkey Island -pelisarja on osoittautunut mahdottomaksi tappaa, vaikka Lucasfilmin ja Disneyn pukumiehet ovatkin yrittäneet sitä useampaan kertaan. Jos pelihistorian parhaisiin kuuluva seikkailupeli on vielä pelaamatta, nyt on viimeistään hyvä tilaisuus hypätä kyytiin mainioiden uusioversioiden myötä. Itse pelasin tätä juttua varten alkuperäistä DOS-peliä, johon on puukotettu mukaan uusintaversioiden digitaaliset puheet.

Pelasit miten pelasit, pelaa Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge ihmeessä ensimmäistä kertaa läpi tai 50. kertaa uudelleen. Se on yhä erinomainen peli.

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata retrosteluun.

Lisää luettavaa