Kaksivuotiaan Nintendo Switchin myyntiluvut hipovat 37 miljoonaa, seuraavaksi tähtäimessä klassikkokonsoli SNES / Uutiset / pelaaja.fi

Kaksivuotiaan Nintendo Switchin myyntiluvut hipovat 37 miljoonaa, seuraavaksi tähtäimessä klassikkokonsoli SNES

30.07.2019 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
6
Nintendo Switch myynnit

Nintendo on myynyt alkuvuodesta 2017 ilmestynyttä Switch-konsoliaan nyt 36,87 miljoonaa kappaletta, kertovat tuoreet myyntiraportit. Kesäkuun lopulla päättyneellä viimeisimmällä talousneljänneksellä Nintendon konsolia myytiin noin 2,13 miljoonaa kappaletta.

Switch on virallisesti ohittanut jo Nintendo 64 -klassikkokonsolin kokonaismyynnit, jotka kapusivat aikoinaan 32,93 miljoonaan myytyyn konsoliin. Seuraavaksi tähtäimessä on aivan yhtä klassisen Super Nintendo Entertainment System -konsolin 49,1 miljoonan myydyn konsolin rajapyykki, minkä Nintendo uskoo ylittyvän vielä kuluvan talousvuoden aikana, eli ensi vuoden huhtikuuhun mennessä.

Samaisten tietojen mukaan Switchin myydyin peli on yhä Mario Kart 8 Deluxe, jonka myynnit ovat nousseet 17,89 miljoonaan kappaleeseen. Super Mario Odyssey säilyttää yhä toisen sijansa 14,94 miljoonan pelin myynnillä, mutta Super Smash Bros. Ultimate hengittää vahvasti niskaan 14,73 miljoonan kappaleen myynneillään.

Astetta tuoreemmista peleistä 28. kesäkuuta ilmestynyt Super Mario Maker 2 on myynyt 2,42 miljoonaa kappaletta ensimmäisen viikonloppunsa aikana.

Nintendon ohella myös Sony on paljastanut tuoreita myyntitilastojaan. Yli viisivuotiaan PlayStation 4:n kerrottiin ylittäneen 100 miljoonan toimitetun konsolin rajan. Microsoftilta sen sijaan on kerrottu, että Xbox Onen myyntien laskeneen lähes puoleen viime vuodesta.

Lähde: GamesIndustry.biz, VGC

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Luffymcankka kuva
Luffymcankka

Seuraavaksi Nintendo voisi lisätä SNES:in Switch Online tähtäimeensä. N64-pelejä kun tuskin saadaan tällä tahdilla palveluun ennen vuotta 2021.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Sony toimitti 40 miljoonaa PS4:ää konsolin ensimmäisen kahden vuoden ja reilun neljän kuukauden (n. 28kk) markkinoillaolon jälkeen. Switch on nyt myynyt (tai laitetta toimitettu) siis aika lailla samassa ajassa tuon lähes 37 miljoonaa. Switch siis hieman perässä PS4:ää, verrattuna myynteihin samassa ajassa, mutta ei kovin paljon.

Toisaalta näyttää siltä että PS4:n myynti kasvoi aika räjähdysmäisesti 30 miljoonan shipatun konsolin jälkeen, koska Switch johti vielä keväällä myyntimäärissä (verrattuna samaan markkinoillaoloaikaan), joten voi olla että PS4 menee menojaan. Toki Switchillä on vielä esim. Pokemon-ässä hihassa. Mutta Switch tuskin yltää sataan miljoonaan konsoliin elinaikanaan, varsinkin kun tehot (tai tehottomuus) voivat lyhentää Switchin elinkaarta.

Mutta veikkauksena Switchin myyntimäärät elinkaaren lopussa tulevat olemaan jotain 70-80 miljoonan konsolin luokkaa, jos myynnit pysyvät suhteellisen tasaisina elinkaaren loppuun asti.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Switch myy varmasti sen takia, että se ei ole mikään puhdas gimmick-laite ja nimenomaan on kannettava pelilaite mutta myös kotikonsoli. Wii U ei myynyt ilmeisesti huonon nimen/markkinoinnin takia mutta varmasti myös konsepti oli sellainen, ettei se kiinnostanut. Wii taisi olla ainoa gimmick-konsoli, joka myi nimenomaan gimmickillä ja sen jälkeen vaikuttaa että juuri ketään ei kikkailut kiinnosta vaan nimenomaan peruslaitteita myydään - ja näihin Switchkin kuuluu koska vaikka siinä on kikka, jolla se on sekä kannettava että kotikonsoli, toimii se kumpana ostaja haluaa (ja tietenkin molempina).

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus zappah

Switch myy varmasti sen takia, että se ei ole mikään puhdas gimmick-laite ja nimenomaan on kannettava pelilaite mutta myös kotikonsoli. Wii U ei myynyt ilmeisesti huonon nimen/markkinoinnin takia mutta varmasti myös konsepti oli sellainen, ettei se kiinnostanut. Wii taisi olla ainoa gimmick-konsoli, joka myi nimenomaan gimmickillä ja sen jälkeen vaikuttaa että juuri ketään ei kikkailut kiinnosta vaan nimenomaan peruslaitteita myydään - ja näihin Switchkin kuuluu koska vaikka siinä on kikka, jolla se on sekä kannettava että kotikonsoli, toimii se kumpana ostaja haluaa (ja tietenkin molempina).

Gimmickin käytännönläheisyydellä on paljon merkitystä. Wiin liikeohjeimet ja Switchin irrotettavat kapulat *klik*-äänineen syöpyivät ihmisten mieleen välittömästi, eikä niiden selittämiseen tarvittu edes mitään tiettyä peliä.

Wii U:ssa vain pultattiin näyttö ohjaimeen, mutta kukaan ei oikein keksinyt miten se parantaa pelikokemusta. Itse asiassa ensimmäinen reaktio oli, että se tekee pelaamisesta hemmetin paljon epämukavampaa kokonsa ja painonsa takia. Gimmickin selittäminen ihmisille jätettiin siis käytännössä pelien vastuulle, mutta kuinka ne pelit saadaan ihmisten käsiin myymättä ensin konsolia? Siinäpä se...

Käyttäjän JayeizH kuva
JayeizH

WiiU:n toteutus vain oli huono. Idea oli periaatteessa hyvä, mutta se jäi puolitiehen. NS:n ja WiiU:n välillä on mielestäni kuitenkin selvä yhteys. WiiU:ta mainostettiin myös paljon sillä että ei tarvitse pelata TV:n ääressä. NS viimeisteli idean ja teki ruudullisesta ohjaimesta täysiverisen kannettavan. NS on siis pitkälti sitä mitä WiiU:n olisi pitänyt olla. Luulen että Nintendokin osin yritti saada samanlaista hypeä WiiU:lla, mitä NS on tehnyt. Eli "kannettavalla kotikonsolipelejä".

Toki WiiU toi sen gimmickinsä mukaan, mutta tällä kertaa tuntui että edes Nintendo ei tosissaan yrittänyt hyödyntää sitä. Nintendo Land on tietty oma juttunsa, mutta esim. Mario 3D Worldissa moni gimmick tuntui vain paskalta ja turhalta. Star Fox oli toinen mikä yritti noja siihen myös, mutta sekin tuli myöhään eikä sekään kai ihan toiminut.

Mutta yleisesti WiiU:n tabletti ohjain oli vain huono. Epäkäytännöllinen möhkäle jossa loppuu akku todella nopeasti. En muista olenko pelannut sillä yhtäkään peliä kokonaan... joissain peleissä on pakko aina vaihtaa kyseinen ohjain jos meinaa päästä eteenpäin (joka oli myös ihan älytöntä), joten oli pakko käyttää sitä joissain tilanteissa.

En väitä etteikö WiiU:n markkinoinnissakin olisi ollut vikaa, mutta mielestäni WiiU:n tapauksessa tuote ei vain ollut kunnossa. Ei niitä pelien hienoutta nähnyt sen takaa kuin ne jotka osasi etsiä. Itse esim. pelaan edelleen WiiU:lla. Pelit oikeasti toimii kun ei pelaa sillä möhkäleellä. Ja Pro Controllerin akku jotain ihan mieletöntä muihin ohjaimiin verrattuna. Aloin pelaamaan BotWia kesälomalla uudestaan ja latasin Pro Controllerin ennen kun aloin pelaamaan. Nyt varmaan about 40h takana ja Pro Controllerin akku näyttää puolikasta. Huimaa edelleen ja kyseinen ohjain tuli markkinoille jo 2012. Parempaa ohjainta ei ole.

Switch myy luonnollisesti sen takia että se on myös kannettava. Nintendon kannettavat ovat myyneet aina ympäri palloa hyvin, niin miksi ei tämä. Odotankin mielenkiinnolla kuinka Lite myy.
Tehojen puutteen en usko vaikuttavan NS:n menestykseen pätkääkään. Jos se jotenkin vaikuttaisi niin kuvittelisin että se vaikuttaisi jo. Toki jossain vaiheessa voi tulla pelejä joita ei vain voi kääntää konsolille, mutta jos kanta alkaa olemaan 50-80milj. välillä parin vuoden päästä ja pelit myy, moni kehittäjä voi ottaa tämän huomioon jo pelin suunnittelussa. Toki aina tulee pelejä vain tehokkaimmille konsoleille, mutta epäilen että tämä vaikuttaisi kovin suuresti.
En siis usko että NS:n elinkaari tulee olemaan sen lyhyempi kuin muidenkaan konsoleiden. Ja voihan Nintendo vähän "huijata" tässä(kin) ja tuoda lisää malleja pari vuotta. Game Boy tuli 1989 ja valmistus lopetettiin 2003 (GB Color). Ei NS tietty 14 vuotta voi kestää, mutta pienillä päivityksillä Nintendo voi venyttää elinkaarta 7-8 vuoteen.

Käyttäjän Nikotomo kuva
Nikotomo

Wii U oli upea konsoli mahtavalla tablettiohjaimella mutta markkinointi ryssittiin pahemmin kuin Eloppi upotti Nokian. Kolmannen osapuolen kehittäjät myös hyödynsivät tablettiohjainta vajavaisesti.