Need for Speed -sarja palaa takaisin Burnout-studion vastuulle / Uutiset / pelaaja.fi

Need for Speed -sarja palaa takaisin Burnout-studion vastuulle

12.02.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
7
need for speed, Burnout, Criterion Games, Criterion, ajopeli, EA, Electronic Arts,

Electronic Arts on siirtämässä autopelisarjansa Need for Speedin jälleen kehitysstudio Criterion Gamesin nimen alle. Pelijätti on kertonut GamesIndustry-sivustolle, että sarjaa viimeiset seitsemisen vuotta hoitanut ruotsalaisperäinen Ghost Games palaa käyttämään nimeä EA Gothenburg ja muuttuu enemmän tekniseksi tukiryhmäksi yhtiön sisällä.

Briteissä majaileva Criterion oli Need for Speed -sarjan ensisijainen kehittäjä aikoinaan vuonna 2010 ilmestyneen Need for Speed: Hot Pursuitin ja sitä kaksi vuotta myöhemmin seuranneen Most Wantedin kohdalla. Tätä ennen se tunnettiin Burnout-sarjasta.

Paljon studiossa on kuitenkin muuttunut sitten noiden aikojen. Vuonna 2013 studio supistui vain noin 17 hengen kokoiseksi ja pian muutoksen jälkeen sen perustajajäsenet Alex Ward ja Fiona Sperry suuntasivat luomaan uutta itsenäistä Three Fields Entertainment -studiota. 

Sittemmin Criterion onkin toiminut enemmän tukiroolissa luoden sisältöä esimerkiksi Battlefield V:een ja Star Wars Battlefront II:een. Sen sisuksissa työstettiin yhdessä vaiheessa kyllä extreme-urheiluun keskittynyttä omaa peliprojektia, mutta sekin päätyi lopulta hyllytetyksi.

Aivan järisyttävä muutos kehitysstudion vaihto ei silti välttämättä ole. Ghost Gamesilla on ollut oma brittiosastonsa jo pidemmän aikaa ja se on vaikuttanut juurikin Criterionin toimitiloissa. EA:n tarkoituksena olisikin siirtää Ghost Gamesin luovaa henkilöstöä niin Criterionille kuin osaksi muita yhtiön avoimia paikkoja. Noin 30 työpaikan myönnetään tosin olevan vaarassa siirtymän myötä.

GamesIndustryn mukaan studiovaihdokseen ovat vaikuttaneet ainakin Ghost Gamesin ja Criterionin sijainnit. Ilmeisesti EA:lla on ollut hankaluuksia saada sopivaa väkeä houkutelluksi Göteborgiin asti, kun taas Criterion sijaitsee Guildfordissa, joka on yksi Englannin suurimpia pelinkehityskeskuksia.

Edellinen Need for Speed -sarjan osa oli viime syksynä nähty Need for Speed Heat. Viimeiset kaksi sarjan osaa ilmestyivät kahden vuoden välillä toisistaan, kun villeimmillään sarjan pääosia on julkaistu vuoden välein. EA ei ole toistaiseksi kertonut, miltä seuraavan sarjan osan aikataulu näyttää.

Lähde: GamesIndustry

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Edelleenkin harmittaa että menivät Burnoutin tappamaan ja sitten vielä tapattivat Criterionin siinä sivussa. Eihän tuo tosiaan enää se sama studio ole joka Burnoutista vastasi, joten ei tämä mitään riemunkiljahduksia herätä.

NFS ei myöskään kilpailussa ole muista autopelisarjoja vastaan pärjännyt enää vuosikausiin.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Omasta mielestäni erittäin huono uutinen. Burnout-tiimin ollessa ohjaksissa NFS-sarja taantui laimeaksi "köyhän miehen Burnoutiksi" ja näin jatkoi sarjan alamäkeä. Pelattavuus oli kunnossa ja pelit olivat ihan mukiinmenevää arcadekaahausta, mutta NFS nimen takia pelistä jouduttiin karsimaan paljon mikä teki Burnout-sarjasta hauskan. Samalla katosi myös itselleni hauskin osuus NFS-peleistä, auton tuunaus ja tarinamoodi, NFS taisi olla ainoa autopelisarja tarinamoodilla.

Esimerkiksi Need for Speed Payback oli mielestäni varsin viihdyttävä tapaus jonka pilasi julkaisijan ahneus eikä pelin heikkous. Korjaukset tehtiin, mutta pelistä jäi silti tuntuma mikromaksuille suunnitellusta tuotteesta.

Käyttäjän Billet kuva
Billet

Ei hyvä, ei hyvä...haluavat kait tappaa NFS:n toki omasta mielestäni paras uusi NFS oli Carbon, sitten alamäki alkoi.

Käyttäjän Substance kuva
Substance

2010 Hot Pursuit on mielestäni sukupolvensa paras arcade-ajopeli eli tämä on minulle ilouutinen.

Käyttäjän Shunichiro kuva
Shunichiro

Olipas ikävä uutinen... Ghost Gamesin Need for Speed Heat on todella näyttävä, viihdyttävä ja persoonallinen kaahailupläjäys, jonka parissa olen viettänyt monia nautittavia hetkiä. Tässä olisi ollut uusi, hyvä suunta sarjalle, eli jatkaa Heatin hyvää meininkiä. Mutta eipä kelvannut EA:lle. Eipä tietenkään. Yhdestäkään Criterionin autopelistä en ole juurikaan pitänyt.

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus

Pelaajat tietysti kuvittelevat, että Criterion osaa tehdä vain Burnout-romurallia ja jatkaa jääräpäisesti vanhaa linjaansa. Luulisin, että näin ison pelisarjan kohdalla pitää kuitenkin ottaa julkaisijan ja pelaajien toiveet huomioon.

Käyttäjän Billet kuva
Billet
Lainaus Poliisitapaus

Pelaajat tietysti kuvittelevat, että Criterion osaa tehdä vain Burnout-romurallia ja jatkaa jääräpäisesti vanhaa linjaansa. Luulisin, että näin ison pelisarjan kohdalla pitää kuitenkin ottaa julkaisijan ja pelaajien toiveet huomioon.

Niin sitä luulisi--totuus toinen.